جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۳
کد خبر: ۹۵۵۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
سفارت ژاپن در ایران با همکاری سازمان فرهنگی هنری برگزار می‌کند
سفارت ژاپن در ایران با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران «روز فرهنگ ژاپن» را پنجشنبه ۱۶ آذر ماه در فرهنگ‌سرای ملل برگزار می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سفارت ژاپن در ایران با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران «ماه فرهنگی ژاپن» را از ۱۱ آذر ماه تا اواخر دی ماه برگزار می‌کند. یکی از ویژه‌برنامه‌های این ماه فرهنگی، «روز فرهنگ ژاپن» است که روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۶ در فرهنگ‌سرای ملل برگزار می‌شود. 
 
کارگاه اوریگامی از برنامه‌های این روز است. اوریگامی هنر تا کردن کاغذهای رنگی چهارگوش و ساخت اشکال گوناگون از آنهاست که با آن می‌توان سگ، پرنده و حتی گوریل ساخت. بر اساس یک سنت ژاپنی، اقوام و دوستان بیماران برای بهبود و تسکین آنها با ساختن هزار درنای کاغذی دعا می‌کنند. شهرت اوریگامی در جهان رو به فزونی است و در سال‌های اخیر در تعدادی از کشورهای جهان انجمن‌های اوریگامی تأسیس شده است. 
 
اجرای مراسم چای ژاپنی همراه با توضیحات به زبان فارسی از برنامه‌های دیگر پیش‌بینی‌شده است. «سادو» یا همان مراسم چای را به طور کلی به دو خانواده اوموته سنکه و اوراسنکه منسوب می‌کنند. اما قلب چای در سبک‌های مختلف، صورتی واحد و مشترک دارد. قلب چای به معنی لذت بردن از چای به همراه حس آرامش است که نوازشگر قلب و روح است و مردم ژاپن در همه نسل‌ها از آن لذت می‌برند. مراسم چای یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ ژاپن است. 
 
خوشنویسی ژاپنی نیز در این مراسم به نمایش در می‌آید. در خوشنویسی ژاپنی معمولاً قلم به صورت عمودی روی صفحه می‌ایستد. گاه خطاط چنان غرق در معنی شعر می‌شود که وزن را به خاطر اثر دیداری می‌شکند. در رویداد ماه فرهنگی ژاپن، خوشنویسی ژاپنی با نوشتن نام بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود و مراجعان می‌توانند با دنیای خوشنویسی ژاپنی آشنا شوند. 
 
تجربه پوشیدن یوکاتا و هاپی (لباس‌های ژاپنی)، نمایش اسباب‌بازی‌های سنتی ژاپن و امتحان کردن یک نوع خوراکی ژاپنی از دیگر بخش‌های روز فرهنگ ژاپن است. 
 
علاقه‌مندان برای حضور در روز فرهنگ ژاپن می‌توانند به فرهنگ‌سرای ملل به نشانی تهران، بزرگراه صدر، بلوار قیطریه، بوستان قیطریه مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر از برنامه‌های این مرکز می‌توانند به نشانی اینترنتی Melal.farhangsara.ir یا کانال تلگرام فرهنگ‌سرا به نشانی @farhangsaramelal1  مراجعه کنند.      

نظر شما