شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۵
کد خبر: ۹۵۵۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
به میزبانی فرهنگ‌سرای اندیشه:
جشنواره بین‌المللی پرواز با معرفی برگزیدگان در فرهنگ‌سرای اندیشه به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره بین‌المللی پرواز روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه با معرفی برگزیدگان در فرهنگ‌سرای اندیشه به کار خود پایان داد. در این آیین اختتامیه فاطمه امیری دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز گفت: شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت «جامعه پایدار و انعطاف‌پذیر برای همه بسازیم» است. ساختن چنین جامعه‌ای نیازمند بهره‌مندی از انسان‌های مختلف با نگاه‌های زیباست که با همراهی مردم دستیابی به این هدف میسر می‌شود.

امیری در ادامه پیام ارسالی محمود فرشچیان به این جشنواره را برای حاضران خواند.

راه‌اندازی پویش تولید کتاب صوتی ویژه روشندلان
در ادامه محمد میثم میثمی رییس فرهنگ‌سرای اندیشه با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره بین‌المللی پرواز ویژه معلولان، از راه‌اندازی پویش تولید کتاب صوتی ویژه کودکان روشندل توسط فرهنگ‌سرا خبر داد و افزود: با عنایت به لزوم توجه جدی به نوجوانان روشندل تصمیم گرفتیم پویشی راه‌اندازی کنیم که در آن علاقه‌مندان با دوره‌های آموزشی رایگانی که توسط فرهنگ‌سرا و با حضور محمد معتضدی برگزار می‌شود، اقدام به تولید کتاب صوتی کنند.

وی درباره نحوه ثبت نام در این پویش اظهار کرد: علاقه‌مندان برای ثبت نام در این پویش می‌توانند به پایگاه اینترنتی andisheh.farhangsara.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

در ادامه مراسم احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پرداختن به مسئله معلولیت نشانه توسعه کشورهاست، گفت: خوشبختانه این روند در کشور ما نیز رو به رشد است که از جمله می‌توان به ورود حوزه فیلم و سینما به این بخش اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید قابلیت فهممان را از معلولیت افزایش دهیم، افزود: سینما همه هنرها (موسیقی، شعر، داستان و...) را با هم دارد، از این رو باید ورود سینما به حوزه معلولیت را به فال نیک گرفت. در واقع سینما با استفاده از تمام ظرفیت‌های هنری مسیر توجه به ابعاد مختلف عدالت اجتماعی برای همه را هموار می‌کند. ورود سینمای اجتماعی به حوزه معلولیت می‌تواند آثار خوبی را ارائه کند.

همچنین دکتر مسعود گرشاسبی دبیر انجمن علمی ژنتیک ایران با بیان اینکه جشنواره فیلم پرواز در پی بهبود نگاه جامعه به معلولان است، گفت: باید بدانیم که معلولیت به معنای نیاز فرد به کمک کردن و ترحم دیگران نیست.

وی تاکید کرد: انسانی که محدودیت‌هایی دارد، باز هم می‌تواند با تمام این محدودیت‌ها موفق باشد و با افراد غیرمعلول رقابت کند.

در ادامه این مراسم، معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پرداختن هنر و سینما به مسائل اجتماعی به ویژه مسئله معلولان از چند زاویه دارای اهمیت است. امید یکی از عناصری است که از طریق ساخت فیلم در حوزه معلولان به جامعه تزریق می‌شود، چرا که متوجه می‌شویم با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها می‌توان با اراده و توکل پیش رفت و موفقیت‌های قابل توجهی را کسب و نقش موثری در جامعه ایفا کرد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: همچنین هنر و سینما این دریچه را برای همه جامعه باز می‌کند که بتوانند با تجربیات افراد دارای معلولیت آشنا شوند و مشکلات را بدانند.

ابتکار با بیان اینکه ساخت فیلم در این حوزه بیدارباشی برای مسئولان نیز دارد، گفت: البته رییس‌جمهور به مسئله معلولیت توجه ویژه‌ای داشته و بر استفاده از فرصت‌های برابر تاکید زیادی دارد. توان‌افزایی افراد دارای معلولیت از جمله برنامه‌های مورد نظر دولت است. همچنین شهرداری‌ها نیز باید شهرهای کشور را هوشمند کرده تا پاسخگوی نیاز معلولان باشد.

ابتکار همچنین با تقدیر از عوامل برگزاری جشنواره فیلم پرواز ابراز امیدواری کرد این جشنواره با روندی رو به رشد مسیر خود را طی کرده و به فرهنگ‌سازی کمک کند.

در پایان این مراسم نیز برگزیدگان جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

برگزیده‌های نشان جسارت:
طه غنیمی فر برای انیمیشن سلام
رحیم عظیمی برای فیلم پانگار
علی راشکی برای فیلم خطوط ناپیدا

برگزیده‌های بخش فیلم‌نامه:
اهدای لوح تقدیر فیلم‌نامه به مهدی موسوی آزاد برای فیلم‌نامه پویانمایی اسکلتی
اهدای دیپلم افتخار فیلم‌نامه به علی احسانی برای مستند پای نوازنده
اهدای ققنوس بهترین فیلم‌نامه به احمد نوری برای فیلم داستانی بی عکاس بی خبرنگار

برگزیده شخصیت مستند و فیلمساز معلول:
اهدای ققنوس بهترین شخصیت مستند به صورت مشترک به سوسن اکبری برای فیلم مامان و داریوش صادقی برای فیلم نور سایه زندگی
اهدای ققنوس بهترین فیلمساز معلول به ناصر شهریاری برای فیلم ۲۴ ساعت مرخصی

برگزیدگان بخش بازیگری:
اهدای دیپلم افتخار بازیگر زن به یاسمن صلحی برای فیلم  are you volleyball
اهدای دیپلم افتخار بازیگر مرد به نعیم‌شیخ محبوبی برای فیلم  are you volleyball
اهدای ققنوس بهترین بازیگر مرد به محسن قاضی‌مرادی برای فیلم فراموشی

سایر برگزیدگان:
اهدای ققنوس بهترین کارگردانی به محمد بخشی برای فیلم  are you volleyball
اهدای ققنوس بهترین انیمشین به سمانه شجاعی برای انیمشین اکتسابات انتسابی
اهدای ققنوس بهترین فیلم مستند به مهدی زمانپور کیاسری و سمیه زراعت کار برای فیلم مشتی اسماعیل
اهدای ققنوس بهترین فیلم داستانی به نیما ربیعی برای فیلم  are you volleyball
اهدای جایزه ویژه هیئت داوران به داریوش غریب‌زاده برای ساخت مجموعه آثار با موضوع معلولیت

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز با موضوع معلولیت به دبیری فاطمه امیری از ۱۰ تا ۱۲ آذر ماه در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
نظر شما