جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۴
کد خبر: ۹۵۵۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
هشتمین جشن «کتب یار» با تقدیر از کتابداران کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری سه‌شنبه ۱۴ آذر در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هشتمین جشن «کتاب یار» با هدف تقدیر از کتابداران کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری با حضور محمود صلاحی رییس، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی، مدیران و فعالان حوزه کتاب سازمان فرهنگی هنری، سه‌شنبه ۱۴ آذر در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور با تبریک ولادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: حوزه فرهنگ حوزه‌ای نیست که با ادب سیاسی به آن نگاه شود. در خرداد ماه جمله‌ای از مقام معظم رهبری داشتیم با این عنوان که چون فرماندهی در حوزه فرهنگ مختل می‌شود، گروه‌های مردمی و گروه‌های خودجوش می‌توانند آتش به اختیار عمل کنند. در ادامه در خطبه‌های عید سعید فطر هم فرمودند: منظور کار فرهنگی تمیز است.

وی افزود: بی شک کتاب پایه اساسی و ستون فقرات کار فرهنگی است. سازمان فرهنگی هنری باید روی آن چیزی که به عنوان کار اصلی خود است یعنی معماری فرهنگی تمرکز کند و این اتفاق با کمک و همیاری همه اتفاق می‌افتد. فرق مهندسی و معماری در این است که مهندسی یک علم تفکر اما معماری عملی است و همیشه بخش اجرا و عملی شدن یک پروژه برای مردم محسوس است و می‌بینند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

ناصری‌پور بیان کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری در چند سال اخیر تلاش قابل ستایشی داشته است. اما به این معنا نیست که دیگر نقصی در این حوزه وجود ندارد. ولی وقتی نگاه می‌کنیم در دو سال گذشته کتابخانه‌ها و کتابدارهای سازمان فرهنگی هنری به عنوان افسران حوزه فرهنگ در همه برنامه‌های فرهنگی حضور جدی داشته‌اند و امروز به جرات می‌توان گفت که کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری تنها یک مجموعه محدود به کتاب نیست.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: در چند سال اخیر سازمان فرهنگی هنری در حوزه کتاب و رشد کتابخوانی بین شهروندان نقش به سزایی داشته است که باید از همه فعالان در این حوزه قدر دانی کنم و دست مریزاد بگویم.

در ادامه مراسم محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری با تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و میلاد امام جعفر صادق(ع) گفت: کشور ما از قدیم با کتاب عجین بوده است. از دیدن کتاب‌های خطی که قدمتی دیرینه دارند می‌توان به این موضوع پی برد. همچنین نویسندگی از تمدن ایران شروع شده‌ است.

وی افزود: بهتر است با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور ایران بسیار کم است انگیزه و علاقه جوانان را تخریب نکنیم. میزان مطالعه در ایران در حد مطلوب نیست اما از نظر من در حد متوسط است. این موضوع را به راحتی می‌توان از تعداد دانشجویان، حضور مردم در کتابخانه‌ها  و تعداد کتاب‌های چاپ شده در یک سال متوجه شد.
 
صلاحی بیان کرد: باید بدانیم که پیشرفت هر کشور در گرو علم‌آموزی و کتابخوانی است. حیف است زمان را از دست بدهیم و برای کتاب خواندن بهانه بیاوریم.
 
صلاحی در ادامه در خصوص چاپ سر رسیدهای سال نو گفت: چاپ سر رسید اسراف آشکار است. باید پویشی تشکیل دهیم تا مدیران به جای چاپ سر رسید کتاب هدیه دهند. برای ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌توان طرح و ایده‌های بسیاری مطرح و اجرا کرد فقط کافی است چند ثانیه فکر کنیم.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان با تشکر از فعالان در حوزه کتاب گفت: منسجم‌ترین شبکه کتابدارانی که میانگین بیشترین تحصیلات مرتبط با کتابداری را دارند در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. همچنین منعطف‌ترین شبکه کتابخانه‌ای که بنابر مخاطب وضعیت خود را تغییر می‌دهد کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری است که برای مثال کتابخانه‌ها برای کنکور به جای ۵ بعد از ظهر تا ۱۱ شب و گاهی تا ۲ نصف شب هم باز بوده است. برای میزان درآمد و ارتقای شغلی فعالان حوزه کتاب با شورای شهر رایزنی‌هایی شده‌ است که تا چند روز آینده این تغییرات اعمال می‌شود.
 
در هشتمین جشن «کتاب یار» از سروش صحت، امیرحسین صدیق و محمدرضا یوسفی به عنوان برگزیدگان فعال در حوزه کتاب تقدیر شد.

همچنین از معصومه نوری، فریبا مقیمیان صنوبری و مهناز عادلی به عنوان کتابدار بازنشسته و شهرام شادپور به عنوان کتابدار اخلاق مدار انتخاب شده از طرف همکاران، تجلیل شد. 

در این مراسم کمدین امیر کربلایی‌زاده استندآپ کمدی و محمد معتمدی خواننده برای حاضران اجرا کردند.


نظر شما