پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۳
کد خبر: ۹۵۵۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
سفارت ژاپن در ایران با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران «روز فرهنگ ژاپن» را پنجشنبه ۱۶ آذر ماه در فرهنگ‌سرای ملل برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روز فرهنگ ژاپن به همت سفارت ژاپن در ایران و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه با استقبال علاقه‌مندان در فرهنگ‌سرای ملل برگزار شد. 

کارگاه اوریگامی از برنامه‌های این روز بود. اوریگامی هنر تا کردن کاغذهای رنگی چهارگوش و ساخت اشکال گوناگون از آنهاست که با آن می‌توان سگ، پرنده و حتی گوریل ساخت. بر اساس یک سنت ژاپنی، اقوام و دوستان بیماران برای بهبود و تسکین آنها با ساختن هزار درنای کاغذی دعا می‌کنند. شهرت اوریگامی در جهان رو به فزونی است و در سال‌های اخیر در تعدادی از کشورهای جهان انجمن‌های اوریگامی تأسیس شده است.

اجرای مراسم چای ژاپنی همراه با توضیحات به زبان فارسی از برنامه‌های روز فرهنگ ژاپن بود. «سادو» یا همان مراسم چای را به طور کلی به دو خانواده اوموته سنکه و اوراسنکه منسوب می‌کنند. اما قلب چای در سبک‌های مختلف، صورتی واحد و مشترک دارد. قلب چای به معنی لذت بردن از چای به همراه حس آرامش است که نوازشگر قلب و روح است و مردم ژاپن در همه نسل‌ها از آن لذت می‌برند. مراسم چای یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ ژاپن است.

خوشنویسی ژاپنی نیز در این مراسم به نمایش در آمد. در خوشنویسی ژاپنی معمولاً قلم به صورت عمودی روی صفحه می‌ایستد. گاه خطاط چنان غرق در معنی شعر می‌شود که وزن را به خاطر اثر دیداری می‌شکند. در رویداد ماه فرهنگی ژاپن، خوشنویسی ژاپنی با نوشتن نام بازدیدکنندگان نمایش داده شد و مراجعان توانستند با دنیای خوشنویسی ژاپنی آشنا شوند. 

تجربه پوشیدن یوکاتا و هاپی (لباس‌های ژاپنی)، نمایش اسباب‌بازی‌های سنتی ژاپن و امتحان کردن یک نوع خوراکی ژاپنی از دیگر بخش‌های روز فرهنگ ژاپن بود.

زهره بحرالعلومی مدیر موسسه سرزمین کاغذ و تا و نماینده انجمن اوریگامی ژاپن بود که پس از آموزش این هنر سنتی به بازدیدکنندگان گفت: وقتی دو دست مشغول انجام کاری می‌شوند، دو نیمکره مغز هم در چنین حالتی فعال خواهند شد و این مهم‌ترین مزیت اوریگامی به حساب می‌آید و به قول پدر اوریگامی مدرن، وقتی دست تا می‌زند، قلب آرام می‌شود. در واقع تمرکزی که از اوریگامی به وجود می‌آید، آشفتگی ذهن را از بین می‌برد. اوریگامی یک هنر خلاق محسوب می‌شود و اگر تداوم پیدا کند، باعث بروز خلاقیت در افراد خواهد شد. این هنر می‌تواند برای همه سنین جالب توجه باشد. برای کودکان نیز جذاب است، ولی نباید کودک را برای یادگیری آن مجبور کرد. 

ماه فرهنگی ژاپن با همکاری سفارت ژاپن در ایران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۱۱ آذر ماه تا پایان دی ماه در تهران و کاشان در حال اجراست.
نظر شما