پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۳
کد خبر: ۹۵۶۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
ششمین جشنواره تئاتر شهر با نکوداشت داریوش مودبیان نویسنده، بازیگر، کارگردان، مترجم و مدرس تئاتر برگزار می‌شود.
نکوداشت داریوش مؤدبیان در ششمین جشنواره تئاتر شهر
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره تئاتر شهر که در دوره‌های گذشته خود به نام یکی از هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده تئاتر مزین شده در دوره ششم، با نکوداشت داریوش مودبیان برگزار خواهد شد.

بنا بر تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره مقرر شد نکوداشت دوره ششم با نام و گرامیداشت حضور استاد داریوش مودبیان به پاس سال ها تلاش موثر و سازنده در زمینه گسترش هنر و بخصوص هنرهای نمایشی به این هنرمند اختصاص یابد.

داریوش مودبیان متولد ۱۳۲۹ در تهران و یکی از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون است که در رشته‌های بازیگری سینما و تئاتر، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و ترجمه و تدریس فعالیت دارد.

مؤدبیان فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۳ آغاز کرده و از سال ۱۳۴۸ در مطبوعات قلم زده است. او در سال ۱۳۵۳ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران فارغ‌التحصیل شد.  سال ۱۳۵۹ مدرک فوق‌لیسانس تخصصی مطالعات هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۱۳۶۰ فوق‌لیسانس تخصصی زبان‌شناسی را از مؤسسه مطالعات علوم انسانی پاریس دریافت کرد. تدریس در دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد و دانشگاه صدا و سیما از جمله دیگر فعالیت های این هنرمند شناخته شده کشور است.

نمایش‌های قرارداد با مرگ، شایعه، جشن سالگرد، اتاق انتظار و ... از جمله آثاری هستند که این هنرمند در دهه ۹۰ روی صحنه برده و به زودی با درگوش سالمم زمزمه کن بر صحنه تئاتر نقش آفرینی خواهد کرد. او موسس گروه تئاتر مردم با همراهی علی نصیریان است.

فیلم‌های ازدواج اجباری، رؤیای نیمه‌شب تابستان و سفر به‌ خیر از جمله کارگردانی‌های او هستند همچنین بازی در تله‌تئاتر‌های متعدد و پرمخاطب سیما همچون خواب یک ستاره، نیرنگ بازی‌های آقای اسکابن، قاضی و رئیس دادگاه خانواده، خانه عروسک، دکتر فاستوس و سوزن‌بانان را در پرونده کاری دارد.

داریوش مودبیان در سال ۱۳۹۴ نشان شوالیه فرهنگ و ادب فرانسه را از سوی سفیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه دریافت کرد.

جشنواره تئاتر شهر در پنج دوره گذشته خود نکوداشت هنرمندانی همچون علی نصیریان، داوود رشیدی، مریم معترف، اکبرزنجان پور و محمود استاد محمد همراه شده و ششمین دوره خود را با ادای احترام به داریوش مودبیان برگزار می‌کند.

این جشنواره با دبیری شهرام کرمی به عنوان اصلی ترین رویداد تئاتر شهرداری تهران توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پردیس تئاتر تهران و فرهنگ‌سرای خاوران برگزار خواهد شد.
نظر شما