جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۹
کد خبر: ۹۵۶۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ویژه‌برنامه «شهر دوستدار کودک» گفت: شغل و زندگی‌ کودک بازی کردن و رشد کودک در گرو بازی است، پس باید فضای آن را فراهم کرد؛ در مدارس باید فضای بازی ایجاد شود، همان طور که در مراکز خرید وجود دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «شهر دوستدار کودک» با هدف تقدیر از فعالان حوزه کودک روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یوسف قربان خواجه‌اوف مدیر موقت بخش سیاستگذاری اجتماعی یونیسف در ایران و معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد. 

عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ با بیان مقدمه‌ای درباره طرح «شهر دوستدار کودک» گفت: سال ۲۰۰۰ دبیرخانه دائمی شهرهای دوستدار کودک آغاز به کار کرد و طبق معیارهای آن، شهر اِوَز در استان فارس در سال ۲۰۰۹ به عنوان نخستین شهر دوستدار کودک در ایران شناخته شد. در شهرداری تهران کمیسیونی مرکب از همه سازمان‌های شهرداری تشکیل شد و سازمان فرهنگی هنری به عنوان یک سازمان پیشرو، در این عرصه وارد شده است. پس از تصویب طرح شهر دوستدار کودک در سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۵، برنامه‌های حوزه کودک ۹۰ درصد رشد داشته است. 

حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری نیز با تشکر از حاضران در نشست گفت: طرح «تهران شهر دوستدار کودک» سه سالی است که در شهرداری تهران آغاز به کار کرده و سابقه اجرای طرح‌های متعدد سازمان فرهنگی هنری در حوزه کودک به بیش از ۱۷ سال بر می‌گردد. سازمان‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از ۶۰ سال است که در حوزه کودک فعال هستند و سازمان‌های دیگر به همین شکل. 

وی افزود: اگر یک کودک را در شهرمان دوست داریم و از خشونت علیه او ابراز انزجار می‌کنیم، در مورد کودکان نقاط دیگر جهان هم احساس وظیفه داریم. همان کشورهایی که ممکن است از چنین طرح‌هایی حمایت هم بکنند، در غزه، یمن و... مشغول کودک کشی هستند. در نتیجه مجموعه‌ای مانند سازمان فرهنگی هنری که سیاسی نیست و فرهنگی است، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. ایرانی‌ها در سنت‌های قدیمی خود نیز نسبت به موضوع کودک حساس بوده‌اند.

ناصری‌پور با ارائه گزارشی از فعالیت سازمان فرهنگی هنری در حوزه کودک گفت: رییس سازمان فرهنگی هنری در بازدیدهایی که از مراکز دارند، حداقل ۵۰ درصد از وقت خود را به کودکان و نوجوانان اختصاص می‌دهند و توجه ویژه‌ای به حوزه کودک دارند. علاوه بر طرح‌هایی که ۱۷ سال از قدمت آن می‌گذرد، برنامه‌هایی نیز اجرا شده که بسیار مؤثر بوده‌اند. همین خانه‌های کودک که سال‌هاست فعالیت می‌کند، از مخاطب زیاد اجتناب کرده و به کیفیت خدمات پرداخته شده و ۸۰ درصد خانه‌های کودک در سطح استاندارد قرار دارد. در حال حاضر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۷۶ خانه کودک دارد و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نوآموز و ۲۵۸ مربی در آن حضور دارند. 
 
در ادامه رؤیا فتحی رییس مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: در طرح شهر دوستدار کودک ظرفیت اجرایی خوبی داریم، کتابخانه‌ها بسیار فعال هستند و حتی برخی از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری مختص کودکان هستند. با سیاست‌گذاری و هدایت رییس سازمان فرهنگی هنری، این طرح به خوبی پیش می‌رود و در این حوزه سازمان فرهنگی هنری از بسیاری از نهادهای دیگر جلوتر و یکی از متولیان اصلی حوزه کودک است. امیدوارم با کمک همه مدیران و مربیان، برنامه‌های ویژه کودک با کیفیت مناسب تداوم داشته باشد. 
 
صلاحی: لطافت خلقت در بچه‌هاست
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با خیر مقدم به نماینده یونیسف و بقیه حاضران در نشست گفت: داستان خلقت انسان داستان پیچیده‌ای است، انسان برای رشد فضائل و نه برای خور و خواب خلق شده است. لطافت خلقت در بچه‌هاست، آن ظرافتی که باید مورد حمایت و محبت باشد، کودک است. در همه کارها باید به کودکان کمک کرد و در مجموع باید در خدمت آنها باشیم. اگر کسی کودکی دید و حمایت نکرد، داستان خلقت را متوجه نشده است. 
 
وی ادامه داد: وقتی یک کودک در حال بازی است، در واقع دارد کارش را انجام می‌دهد و می‌توان گفت شغل او و کار و زندگی‌اش این است. رشد کودک در گرو بازی است، پس باید فضای آن را فراهم کرد. در مدارس باید فضای بازی ایجاد شود، همان طور که در مراکز خرید وجود دارد. وسایل بازی را هم خود او باید انتخاب کند، نه ما. در بخش کودک کتابخانه‌ها، باید امکانات بازی باشد. باغ علم‌آموزی در باغ کتاب تهران همین کارکرد را دارد.
  
رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: دنیای کودکانه پر از لطافت است، ولی گاهی به خاطر قدرت‌طلبی بعضی از مستکبران به صحنه بمباران‌های خشن شهری تبدیل می‌شود، در حالی که آنها هم شعار شهر دوستدار کودک می‌دهند. فعالیت‌های حوزه کودک در سازمان فرهنگی هنری خوب است، ولی کافی نیست. نیاز به یک بازطراحی حس می‌شود و در کنار کودکان، باید برای افراد دیگری هم که با کودک سر و کار دارند، فرهنگ‌سازی شود. 
 
وی اضافه کرد: معتقدم کوتاهی در حوزه کودک، عقوبت اخروی هم دارد، چون آسیب‌پذیرترین افراد همین کودکان هستند. در بیماری‌ها، تصادفات، جنگ‌ها و... بچه‌ها بیشتر از همه آسیب می‌بینند. در جنگ یمن چه کسانی بیشتر صدمه می‌بینند؟ خواب، خوراک، پوشاک و... کودکان در یمن فراهم است؟ چرا جنگ‌ها را به شهرها می‌کشانند؟ 

صلاحی در پایان گفت: از آقایان ناصری‌پور و کردی و سایر مدیران و معاونان برای تشکیل این نشست سپاسگزارم و امیدوارم خروجی این نشست، به نفع آرامش و آسایش کودکان سراسر جهان باشد. 
 
یونیسف آماده همکاری‌ با سازمان فرهنگی هنری برای بهبود شرایط کودکان است
 
یوسف قربان خواجه‌اوف مدیر موقت بخش سیاستگذاری اجتماعی یونیسف در ایران دیگر سخنران این نشست بود که عنوان کرد: حتماً با خبر هستید که یونیسف در ۱۹۰ کشور جهان از جمله کشورهای توسعه‌یافته، در حال توسعه و توسعه‌نیافته حضور دارد و هر جا که هستیم، با تمام توان برای کودکان کار می‌کنیم. حضور در ایران برایم باعث افتخار است و شاهد تلاش‌ها برای بهبود وضعیت کودکان هستم، ولی این کافی نیست و باید بیشتر کار کرد. 

وی اضافه کرد: چنین نشست‌هایی می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و تهران حتماً می‌تواند شهر دوستدار کودک باشد و یونیسف آماده همکاری‌های گسترده با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای بهبود شرایط کودکان است و امیدوارم هر تصمیمی در این نشست، به سود کودکان تمام شود.

تقدیر از برترین‌های فعال در حوزه کودک سازمان فرهنگی هنری پایان‌بخش این مراسم بود. کاووس صفایی نائینی برای تولید محصول برتر کودک، عبدالمطهر محمدخانی رییس فرهنگ‌سرای انقلاب به عنوان منطقه برتر، مریم غضنفری مربی برتر کودک در منطقه ۱۴، مریم شفیع‌زاده مربی برتر در برنامه مادران قصه‌گو، زهرا خدام حسینی مدیر خانه کودک مشارکتی موج و قطره در منطقه ۲، محمدرضا باقری مدیر خانه کودک مشارکتی سلاله در منطقه ۱، طاهره شبیر گوینده کتاب صوتی برتر و راحله ذبیحیان از کانون کتابخوانان آبی صورتی در فرهنگ‌سرای امید افرادی بودند که تقدیر شدند.


نظر شما