جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۱
کد خبر: ۹۵۶۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
به مناسبت هفته پژوهش در فرهنگ‌سرای رازی برگزار می‌شود
پژوهشی بر آیین چاووشی خوانی برنامه‌ای است تحقیقی درباره آیین کهن چاووشی خوانی که در روز شنبه ۲۵ آذر ماه در فرهنگ‌سرای رازی برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای رازی برنامه پژوهشی بر آیین چاووشی خوانی را به مناسبت هفته پژوهش روز شنبه ۲۵ آذر ماه ساعت ۱۵ برگزار می‌کند. آیین چاووشی خوانی یکی از سنت‌های کهن و جزء لاینفک مناسک عبادی در کشور ما بوده است، به طوری که قدمت این آیین به پیش از دوران صفویه باز می‌گردد و بر اساس شواهد توسط علامه مجلسی پایه گذاری شده است.

در این برنامه که با حضور هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و با اجرای اکبر کتابداری و با هنرنمایی چاووشی خوانان پیشکسوت مانند مظفر قربان نژاد، حسین سلمانیان، مصطفی رحیم‌پور و کوثر علی شهبازی برگزار می‌شود، ضمن تشریح و تبیین خاستگاه چاووشی خوانی و سیر تاریخی آن توسط صاحب‌نظران این هنر آیینی و سنتی، مراسم آیینی چاووشی خوانی نیز برگزار می‌شود.

چاووشی خوانی یکی از مناسک و آیین‌های استقبال و بدرقه کاروانی بود که قصد عزیمت به اماکن متبرکه را داشت و یا در حال بازگشت از سفر زیارتی بود که افرادی خوش‌صدا و آشنا با اشعار مذهبی و مدیحه‌سرایی با خواندن اشعار در کوی و برزن مردم را به پیوستن به کاروان تشویق می‌کردند.

چاووشی خوانی غالباً به صورت تک‌خوانی و گاه به صورت گفت‌وگوی چاووش‌خوان با افراد همراه اجرا می‌شد و در برخی موارد بدرقه کنندگان نیز با چاووش‌خوانان هم‌آوایی می‌کردند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در مراسم به نشانی میدان قزوین، خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی، بوستان رازی، سالن آمفی‌تئاتر فرهنگ‌سرای رازی مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن ۵۵۴۲۳۳۵۳ تماس بگیرند.
نظر شما