شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۹
کد خبر: ۹۵۶۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
بیست و هشتمین برنامه تولد ماه با جشن ۶۸ سالگی کیومرث پوراحمد شنبه ۲۵ آذر در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شامگاه شنبه ۲۵ آذر بیست و هشتمین تولد ماه به مناسبت سالروز کیومرث پوراحمد، کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم مسعود فروتن نویسنده، مجری و کارگردان سینما و تلوزیون گفت: درباره پوراحمد صحبت کردن زمان زیادی می‌خواهد و نمی‌توان در چند دقیقه از او سخن گفت. وقتی قصه‌های مجید پخش می‌شد همه مجید را بچه خودشان می‌دانستند. همه با مجید می‌خندیدیم، گریه می‌کردیم، نگران می‌شدیم. خوشحالم که متعلق به نسلی هستم که پور احمد در آن زندگی می‌کند. آرزوی سلامتی و انرژی برای ادامه کار برای کیومرث‌پور احمد دارم.

کیومرث پوراحمد شبیه مردم است / «مجید» قصه‌های بخشی از جامعه را بیان می‌کند

پوراحمد شبیه مردم است
 
سیروس الوند کارگردان و فیلمنامه‌نویس با تبریک زادروز پور‌احمد گفت: بارزترین خصوصیت کیومرث پور‌احمد ایرانی بودنش است. من ایرانی بودن را در تهران قدیم و دوران قاجاری نمی‌دانم. در این می‌دانم که وقتی من را با خودش به اصفهان، یزد، جنوب و به دوران جنگ می‌برد من در آنجا نفس می‌کشم. در حقیقت پور احمد با فیلم‌هایش یک اقیلم از کشورمان را نشان داده به طوری که مخاطب احساس می‌کند در آن مکان حضور دارد. کیومرث هیچ وقت شبیه ارشاد، حوزه هنری، تلوزیون و... نشد. کیومرث شبیه مردم است.

کیومرث پوراحمد شبیه مردم است / «مجید» قصه‌های بخشی از جامعه را بیان می‌کند

هیچ کسی مثل پور احمد نمی‌توانست قصه‌های مجید را بسازد

در ادامه هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده قصه‌های مجید گفت:  بعد از ساخت سریال قصه‌های مجید من و کیومرث پور احمد شبیه هم شدیم. مخاطبان وقتی ما را در مراسم‌های مختلف می‌دیدند گاهی پور احمد را به نام مرادی کرمانی و من را به نام پور احمد صدا می‌کردند. ما هم از یک جایی به بعد سعی در تصحیح اشتباه مخاطبان نداشتیم چون قصه‌های مجید ما را شبیه هم کرده بود. روزی خانمی کتاب قصه‌های مجید را به من داد و گفت آقای پور احمد می‌شود برایم امضا کنید؟ من هم اول کتاب نوشتم تقدیم به خواهر عزیزم. هوشنگ مرادی کرمانی از طرف کیومرث پور احمد.

وی درباره ساخت سریال مجید گفت: خیلی از کارگردان‌ها قرار بود این سریال را بسازند. در حقیقت این قصه به مناقصه گذاشته شده بود و تلویزیون می‌خواست ساخت این سریال را به کسی بدهد که با کمترین درآمد قرار داد می‌بندد. یادم است ابتدا مرحوم کیارستمی قرار شد این سریال را بسازد اما بعد از مدتی نمی‌دانم به چه مشکلی برخورده بودند که قرار داد لغو شد و در نهایت کیومرث پور احمد کارگردان سریال قصه‌های مجید شد. بعد از ساخت فیلم به این نتیجه رسیدم که هیچ کسی مثل پور احمد نمی‌توانست قصه‌های مجید را بسازد.

کرمانی گفت: به یاد نمی‌آورم فیلم یا سریالی با اسم نویسنده شروع شود. اما این اتفاق را پوراحمد رقم زد و من ممنون محبت او هستم. زیرا می‌دانم که در دنیای سینما و تلویزیون بر سر اینکه اول اسم چه کسی بیاید، چند ثانیه باشد و... همیشه بحث و دعوا بوده‌ است.
 
هوشنگ مرادی کرمانی در پایان خطاب به کیومرث پور احمد گفت: شما قطعا نیاز به تعریف کردن من ندارید. من هرچه گفتم صادقانه و از ته قلبم بود.
 
حسین محجوبی هنرمند پیشکسوت حوزه نقاشی با تبریک تولد گفت: افتخار می‌کنم که در این مراسم حضور دارم زیرا پور احمد برای همه ما یادآور قصه‌های شیرین مجید و بی بی است.
 
پور احمد بزرگان را هم مخاطب فیلم‌های نوجوان خود می‌کند
 
ناصر عنصری به نمایندگی از خانه سینما با تبریک تولد کیومرث پور احمد گفت: باید ابتدا از برگزار کنندگان مراسم «تولد ماه» تشکر کرد. مشکلی که ما در خانه سینما با آن مواجه هستیم این است که هرکسی که از دنیا می‌رود برای آن مراسم می‌گیریم و همیشه دنبال آن بودیم که یک جوری مراسم شادی را به خانه سینما بیاوریم.

وی افزود: کیومرث پور احمد از جمله افرادی بود که فراتر از فیلم‌هایش شخصیت خودش روی هم نسل‌های ما اثر گذاشت و چیزهای بسیاری از او آموختیم. پور احمد شخصتی دوست داشتنی و آرام دارد و یکی از کسانی است که تک تک فیلم‌هایش برایم تاثیر گذار بوده است. همچنین او از معدود کارگردان‌هایی است که وقتی برای مخاطب کودک و نوجوان فیلم می سازد لبخند را روی لب بزرگ‌ترها هم می‌آورد و آن‌ها را هم مخاطب خود مي‌کند.

ناصر عنصری در پایان گفت: آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت دارم. این روزها کیومرث پور احمد کم کار شده‌ است امیدوارم خبر خوش ساختن یک فیلم جدید را به همین زودی بشنویم.

کیومرث پوراحمد شبیه مردم است / «مجید» قصه‌های بخشی از جامعه را بیان می‌کند

مجید یک نفر نیست، بیان کننده بخشی از جامعه است

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری با تبریک تولد ۶۸ سالگی کیومرث پور احمد گفت:  بخشی از هنر یقینا اکتسابی است که با آموزش به دست می‌آید که با تجربه تکمیل می‌شود. همچنین بخشی از آن ذاتی است که خدا به ودیعه در وجود ما نهاده است. پس ما باید خدا را برای چنین نعمتی شکر کنیم. در فیلم و سریال‌ها استفاده از سوپر استارها مخاطب جذب می‌کند. اما وقتی بخواهید از یک دانش آموز مبتدی یک شخصیتی مثل مجید را بسازید که همه را مخاطب خود کند کار راحتی نیست. این دانش آموز بیش از این مجید نبود با قصه های مرادی کرمانی و هنرمندی کیومرث پور احمد مجید شد. مجید هم یک نفر نیست بلکه بیان کننده یک بخشی از جامعه است.

وی افزود: هدف از تولد ماه معرفی شخصت‌های خودمان برای نسل جوان است. نسلی که اسم هنرمندان جهان را می‌شناسد اما هنرمندان کشور خودش را نمی‌شناسد. قدر شناسی به این است که تا وقتی که هستند قدر بدانیم البته هنرمندان ما وقتی هم که در قید حیات نباشند باید قدردان آنها باشیم اما طوری نشود که از زنده‌ها غافل شویم.

صلاحی بیان کرد: تولد ماه قصد دارد کل کشور را تشویق کند که از هنرمندان استانی خود تجلیل کنند. خداوند این استعداد را در وجود آنها گذاشته است. البته که آنها هم تقویت کردند تلاش کردند و رحمت کشیدند و ما باید این زحمات را ببینیم، برای مردم ترسیم کنیم و در نهایت از آنها تجلیل کنیم.

کیومرث پوراحمد شبیه مردم است / «مجید» قصه‌های بخشی از جامعه را بیان می‌کند

در پایان مراسم کیومرث پور احمد با تشکر ویژه از همسرش برای همراهی در این سال‌ها گفت: در زمان ما تولد به این شکل رسم نبود. من بعد از سی سالگی وقتی برای فرزندم تولد گرفتم با مفهوم تولد به این شکل جشن و کیک و... آشنا شدم. ممنون از همگی برای حضور و ابراز محبت و لطفشان.
 
بریدن کیک تولد و اهدای هدیه‌ها و گرفتن عکس یادگاری پایان بخش این مراسم بود.
مطالب مرتبط
نظر شما