چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۶
کد خبر: ۹۵۷۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
محمود صلاحی در نشست مسئولان فرهنگی عنوان کرد:
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست مسئولان فرهنگی که روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه با حضور مدیران و معاونان در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد، گفت: برگزاری برنامه‌های مناسبتی وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی هنری است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست مسئولان فرهنگی سازمان فرهنگی هنری صبح روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه با حضور محمود صلاحی رییس، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی، مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل و مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد. 

در آغاز این نشست، سید احمد موسوی صمدی دکتری سیاستگذاری فرهنگی به ارائه مطالبی درباره سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: رسانه‌ها خیلی مهم هستند و در حوزه‌های فرهنگی، امنیتی و... اهمیت دارند. امروز اقتصاد کشور به رسانه وابسته است. به عنوان مثال سه هفته پیش حراج جمعه یا جمعه سیاه را با فضاسازی رسانه‌ای از یک ماه قبل اجرا کردند و انبارهای فروشگاه‌های اینترنتی جارو شد. امروز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای نوجوانان شباهت به سلبریتی‌های غربی است و این محصول رسانه است. 

وی افزود: ۸۳ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند، شبکه‌ای که کنترل آن دست خودمان نیست و این می‌تواند خطرآفرین باشد. ۱۲ درصد محتوای تلگرام تولیدی است و بقیه محتوا بازنشر می‌شود. سازمان‌هایی مانند سازمان فرهنگی هنری باید بخشی از آن ۱۲ درصد را تولید کند. با رشد شبکه‌های اجتماعی در خانواده‌های ایرانی، میزان گفت‌وگو به کمتر از ۱۷ دقیقه رسیده و جای آن را چت و استیکر گرفته است. من دنبال موج رسانه هراسی نیستم، ولی معتقدم باید درست از این فضا استفاده کرد.

موسوی صمدی درباره سواد رسانه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای مهارت توانمندسازی مخاطب برای تعامل هوشمندانه در رسانه است. مخاطب هوشمندی که خودش محتوا را انتخاب کند. باید بررسی کنیم در چند کانال و گروه عضو هستیم و چند درصد از آنها غیرضروری است؟ سواد رسانه‌ای از سال ۱۹۷۰ در جهان آغاز شده و ما سال‌ها عقب هستیم. امروز باید مثل نهضت سوادآموزی در دهه ۶۰، یک نهضت سواد رسانه‌ای راه بیندازیم. 

وی در پایان عنوان کرد: راهبران حوزه فرهنگی با جامعه هدف شامل گروه‌های مرجع فکری، نخبگان و دانشجویان، استادان و معلمان، والدین و کودکان و نوجوانان مواجه هستند و باید برای هر کدام خوراک فرهنگی مناسب فراهم کنند. تولید محتوای فرهنگی فاخر نیاز امروز جامعه است. 

در ادامه صادق پیوسته پژوهشگر حوزه فرهنگی با اشاره به پژوهش تدوین دیده‌بان فرهنگی تهران به همت مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران گفت: امروز جریان اطلاع‌رسانی و سواد عوض شده و در این تحقیق لازم بود به جمعی از ذی‌نفعان توجه کنیم. مشکل اینجاست که با بخشی از این ذی‌نفعان در ارتباط نیستیم و دسترسی‌مان به مخاطب کم است. طبق پژوهشی که در حوزه اوقات فراغت داشتیم، متوجه شدیم که شهروندان تهران کمتر از ۳۰ درصد نسبت به برنامه‌های فرهنگی شهر مطلع هستند. 

وی ادامه داد: در پژوهش تدوین دیده‌بان فرهنگی فهرست اولیه مسائل فرهنگی در حوزه‌های گوناگون را آماده کردیم. وقتی از ذی‌نفعان پرسش شده، آنها به دو شبکه مسائل فرهنگی اشاره کرده‌اند که به هم بی‌ربط هستند. این دوگانه جای بحث ماست و مهم است بدانیم مسائل فرهنگی مسائل دیالکتیک هستند و اینطور نیست که در پایان به یک نتیجه مشخص و قطعی برسیم. مسائل مورد توافق دو گروه قانون‌گریزی، دروغ‌گویی و تخریب محیط زیست است که می‌توان گفت مهم‌ترین مسائل فرهنگی تهران هستند.

ناصری‌پور: مأموریت سازمان فرهنگی هنری ترویج فرهنگ انقلابی است
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به نارضایتی مقام معظم رهبری از مسئولان فرهنگی در سال‌های اخیر گفت: این نارضایتی به معنی نارضایتی از ماست. اگر خود را افسران فرهنگی در پایتخت تشیع بدانیم، تک‌تک تصمیم‌ها و اقداماتمان اهمیت پیدا می‌کند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند من نگران مسائل امنیتی نیستم، چیزی که خواب را از من می‌گیرد مسائل فرهنگی است. از خودمان سؤال کنیم که آیا شده به خاطر یک دغدغه فرهنگی شب از خواب بپریم؟

وی افزود: ایشان «ولنگاری فرهنگی» را مطرح می‌کنند و چند وقت بعد به «آتش به اختیار» می‌پردازند. این نکته مهمی است و باید کم کاری‌ها را جبران کنیم. در چند وقت اخیر هم مهم‌ترین بحث رهبر انقلاب در حوزه فرهنگی، انقلابی‌گری است. ایشان می‌فرماید خطر جدی فرهنگی این است که الگوهای داخلی را کوچک و الگوهای غربی را بزرگ جلوه دهیم. گاهی سازمان فرهنگی هنری نیز در همین جهت بوده و باید مراقب بود.

برگزاری برنامه‌های مناسبتی وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی هنری است

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری روی هنر است و باید به شعر، سینما، نقاشی و... بپردازیم. امروز ردای مسئولیت فرهنگ در شهر تهران را پوشیده‌ایم و با وجود مشکلات اقتصادی و مشکلات دیگر باید بایستیم. 

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری توسط یک هیئت امنا اداره می‌شود، گفت: در دوران جدید مدیریت شهری، بارها موضع‌گیری‌هایی نسبت به کمک سازمان فرهنگی هنری به فیلم ماجرای نیمروز انجام شد. البته بازگشت سرمایه اتفاق افتاده و برخی اطلاعات به صورت وارونه منتقل می‌شود. مأموریت سازمان فرهنگی هنری ترویج فرهنگ انقلابی است. بنای هیئت امنا هم این است که آقای صلاحی به عنوان رییس سازمان همچنان کار خود را ادامه دهند.

ناصری‌پور ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری در طول ۲۰ سال گذشته در حوزه فرهنگ زحمت کشیده و هجمه‌هایی که گاهی به آن انجام می‌شود، بی‌انصافی است. امیدواریم در زمستان برنامه‌های ویژه‌ای برگزار کنیم. برنامه‌های مناسبتی و برنامه‌های حوزه فضای مجازی آغاز به کار می‌کند که به زودی آنها را تشریح خواهیم کرد. فرهنگ‌سرای رسانه، فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات، مرکز آموزش و.. نیز مشغول هستند. 

وی اضافه کرد: سه برنامه مناسبتی برای ۹ دی، ۲۲ بهمن و شهادت حضرت فاطمه (س) خواهیم داشت و در اسفند ماه هم اجتماع خادمان شهدا به همت فرهنگ‌سرای رضوان برگزار خواهد شد. در پایان از همه مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری سپاسگزارم که در حوزه‌های گوناگون تلاش می‌کنند. 

صلاحی: برگزاری برنامه‌های مناسبتی وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی هنری است
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به مأموریت‌های این سازمان گفت: وقتی سازمان فرهنگی هنری به دستور مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود، یعنی فقط به کار فرهنگی در حوزه شهری اختصاص ندارد و باید به الگویی برای کار فرهنگی در سطح کشور تبدیل شود. کارهای بسیار خوبی هم در این ۲۱ سال شده و جشنواره فرهنگ و هنر در پردیس ملت برای نمایش عملکرد سازمان در طول این سال‌ها برپا شد. 

برگزاری برنامه‌های مناسبتی وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی هنری است

وی افزود: در این سه سال از هیچ جلوه‌ای از هنر صرف نظر نشد و برنامه‌ای مانند جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی با آن وسعت و با تأیید مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، یا سوگواره خمسه استفاده از هنر هنرمندان در حوزه عزاداری برای سیدالشهدا (ع) بود. در حال حاضر هم جشنواره تئاتر شهر کار خودش را می‌کند و ۶۰۰ اجرا در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود و افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در آنجا برگزار می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پاسخ به برخی انتقادات گفت: بعضی‌ها گفتند چرا پردیس تئاتر در آن منطقه ساخته شد؟ پاسخ این است که چرا آنجا ساخته نشود؟ باید کاری کنیم که فاصله شمال و جنوب تهران کم شود. سالن تئاتر هم در شمال شهر باید باشد و هم در جنوب شهر و کارها باید اصولی و با بهره‌گیری از نیازسنجی مخاطب انجام شود. 

وی اضافه کرد: در سازمان فرهنگی هنری بیش از آن که بودجه گرفته شود، کار فرهنگی انجام شده است. اعداد مختلفی درباره بودجه سازمان فرهنگی هنری مطرح می‌کنند که درست نیست؛ اگر بودجه امسال به طور کامل محقق شود ۲۰۱ میلیارد تومان است که ۱۸۱ میلیارد تومان از آن صرف حقوق کارکنان می‌شود. البته آن ۱۸۱ میلیارد تومان نیز به نوعی به کار فرهنگی تبدیل می‌شود، چرا که نیروهای سازمان نیروهای فرهنگی و آموزشی هستند. 

برگزاری برنامه‌های مناسبتی وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی هنری است

صلاحی ادامه داد: برخی دیگر انتقاد می‌کنند که چرا این قدر برنامه و همایش و... برگزار می‌کنید؟ برگزاری برنامه‌های مناسبتی وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی هنری است؛ ما حتماً روی ۹ دی و ۲۲ بهمن و محرم و صفر و... حساس هستیم و باید برای آن کار فرهنگی کنیم. البته که باید از ریخت و پاش جلوگیری شود. از فیلم‌هایی هم که به نفع نظام و انقلاب اسلامی است حمایت می‌کنیم. فیلم‌هایی مانند اشنوگل فیلم‌های بسیار خوبی هستند که اگر می‌دانستیم از آن حمایت می‌کردیم. از ماجرای نیمروز هم یک ریال حمایت نشده، بلکه به صورت سرمایه‌گذاری بوده و بیشتر از آن که هزینه کردیم، بازگشت سرمایه داشتیم. فیلم‌هایی مانند سرو زیر آب، پشت دیوار سکوت، ماجان و... هم با حمایت سازمان فرهنگی هنری تولید شدند.

وی با بیان اینکه در جای جای سازمان روزانه ده‌ها برنامه فرهنگی در حال برگزاری است، گفت: اجرای این حجم برنامه با چند ده میلیارد تومان کار بزرگی است و همه کارکنان در این موفقیت‌ها نقش دارند. مهم نیست چه کسی رییس سازمان است، مهم این است که کارکنان سازمان نیروهای کارآزموده و موفقی هستند. به زودی قرار است فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه در منطقه ۱۲ آغاز به کار کند و این نشان می‌دهد سازمان فرهنگی هنری در کارهای موضوعی خوب عمل می‌کند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: از معاون فرهنگی سازمان برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم و امیدوارم خدای متعال به ما توفیق دهد وظیفه‌مان را انجام دهیم. 

برگزاری برنامه‌های مناسبتی وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی هنری است

تجلیل از مشارکت‌کنندگان در برنامه‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری پایان‌بخش این نشست بود. پروانه دوستی، محمدحسین پوردقی و پروین مولایی معاونان آفرینش و اجرای فرهنگ‌سراهای امید، خاوران و رسانه، اعظم رقیمی مدیر خانه فرهنگ ولی‌عصر (عج) منطقه ۱۵، زهرا اهوازیان مدیر خانه فرهنگ شکوفه منطقه ۱۴، خدیجه اخلاق‌پسند مدیر خانه فرهنگ صدف منطقه ۴، سیمین جغتایی مدیر کتابخانه دکتر شهیدی منطقه ۸، حامد یزدانی مدیر کتابخانه شهید قدیریان منطقه ۱۱ و معصومه رنجبر مدیر کتابخانه میثاق منطقه ۵ لوح سپاس دریافت کردند.

همچنین مهدی زنجان‌چیان از فرهنگ‌سرای رویش، زهرا رستمی از فرهنگ‌سرای گلستان و زهرا مقدم پوری از فرهنگ‌سرای فردوس و کارشناسان آموزش زیبا هاجری از فرهنگ‌سرای ابن‌سینا، پروین پاک نیا از فرهنگ‌سرای عطار و پروانه غلامی از فرهنگ‌سرای سرو تقدیر شدند. سید محمد مکی نیز به خاطر فعالیت مؤثر در موضوع سبک زندگی لوح سپاس دریافت کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما