جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۴
کد خبر: ۹۵۷۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
آیین افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر شهر، عصر ۲۸ آذر ماه با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان و شرکت‌کنندگان در جشنواره در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر شهر، عصر ۲۸ آذر ماه با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی دبیر ششمین جشنواره تئاتر شهر و هنرمندانی مانند حسین محب اهری، کریم اکبری مبارکه، اردشیر صالح پور، مجید قناد، اصغر همت، مریم معترف و... در پردیس تئاتر تهران برگزار شد. 

در آغاز مراسم، شهرام کرمی، دبیر ششمین جشنواره تئاتر شهر با خیر مقدم به همه هنرمندان و حاضران در این مراسم گفت: هدف این بود که محفلی صمیمی از شرکت‌کنندگان و کارگردانان برای آغاز یک جشنواره به شکل رسمی داشته باشیم و از فردا ۶۲ گروه نمایشی تا ۷ دی ماه کار خود را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تمام سال‌های فعالیت اش بیشترین دغدغه اش کار هنری بوده و همیشه حس دینی به خانواده تئاتر دارد، گفت: همواره سعی کرده‌ام با نهایت توانم این کار را انجام دهم تا اتفاق خوبی برای تئاتر شکل بگیرد. خوشحالم که این رویداد نمایشی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد نمایشی شهرداری تهران برگزار می‌شود.

کرمی افزود: خوشحالم که جشنواره به دوره ششم رسیده است. رویکرد ما از اول حمایت از گروه‌های جوان بوده است و سعی کردم به این رویکرد همیشه پایبند باشم. این جشنواره شاهد کمک و ماحصل جمعی است که ما را یاری کردند. در طول این دو دهه نگاهی مسئولیت‌پذیر در حوزه شهرداری تهران شکل گرفته است و ما هم به عنوان عضوی از اعضا شهرداری تهران امیدواریم بتوانیم دین خودمان را ادا کنیم.

وی عنوان کرد: خوشحالیم که این جشنواره در مکان مستقل تئاتری، پردیس تئاتر تهران شکل گرفته است. در این راه، دو گروه من را بسیار همراهی کردند و من باید از آنها تشکر کنم، ابتدا رییس سازمان فرهنگی هنری که عاشقانه و با لطف زیاد ما را همراهی کرد تا فعالیت‌های جدی در این عرصه شکل بگیرد و من دیگر حتی نگران مسائل حاشیه‌ای هم نیستم. امسال به دلیل تغییر و تحول شهرداری و کمبود اعتبار نگران برگزار نشدن جشنواره بودیم ولی آقای صلاحی برای برگزاری آن بسیار پافشاری کرد. امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان هم در بدترین شرایط من را همراهی کردند و به من آرامش دادند که با مساعدت او اتفاقات خوبی افتاد و انشالله آنچه سهم ما و وظیفه ماست انجام می‌شود.

دبیر ششمین جشنواره تئاتر شهر ادامه داد: بخش دوم، گروه ستاد اجرایی است که همراه من بودند بسیار زحمت کشیدند و من از آنها سپاسگزارم. از تمام بزرگان تشکر می‌کنم که در اینجا و کنار ما حضور دارند. در فضای هنر همیشه توقع و انتظار وجود دارد و ویژگی ذاتی هنرمند است که این ویژگی را در خودش پرورش بدهد. البته تئاتر این خوبی را داشته که همیشه هوای اهالی خودش را دارد. امیدوارم جشنواره‌های بعد هم بسیار پربار باشد و همه شهر جشنواره‌ای برای شهروندان باشد و همه شهروندان از هنر برخوردار باشند.

دیگر سخنران این مراسم اردشیر صالح پور بود. این هنرمند و پژوهشگر تئاتر اظهار کرد: خوشحالم که ششمین جشنواره تئاتر شهر در این زمان رقم خورده و حتماً تأثیر به سزایی در فرهنگ و هنر خواهد گذاشت. تئاتر از ملزومات مدنیت و شهرنشینی است. ما جامعه شناسان هنر هر زمان که بخواهیم میزان بالندگی جامعه را حساب کنیم، به تئاتر مراجعه می‌کنیم. سلامتی یک جامعه با فرهنگ است.

صالح پور گفت: هر گاه که ما یک جشن و آیین را برگزار می‌کنیم، یعنی آفرین خواندن یزدان پاک را، یعنی ستایش پروردگار پاک! و این یک امر کاملاً قدسی است.

وی ادامه داد: اساساً مقوله فرهنگ و هنر کار شهرداری است. سازمان زیباسازی تنها نباید به معماری و گل و گیاه توجه کند، بلکه باید به زیباسازی روح با هنر بپردازد. برگزاری جشنواره، وظیفه جوهری شهرداری است و این یک امر مانا است و باید ادامه‌دار باشد تا هنر مردمی را در فضای شهری مشاهده کنیم.

اردشیر صالح پور در بخش پایانی سخنرانی‌اش گفت: ما باید سپاسگزار برگزاری این مراسم باشیم، چرا که به رغم تمام کاستی‌ها، انجام این کار یک امر پسندیده است. در جای جای دنیا فرهنگ و هنر کار شهرداری است که کارهای فرهنگی و هنری انجام می‌دهد. شهری زنده است که مدام به لحاظ فرهنگی زنده و فعال باشد.

صلاحی: هنر نمایش نیاز به حمایت دارد
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی بود که سخنانش را با دسته‌بندی هنر به دو بخش ذاتی و اکتسابی آغاز کرد و گفت: بخشی از هنر اکتسابی است و در این بخش با آموزش می‌توان کارهای جدی کرد. بخشی هم ذاتی و خدادادی است و باید برای کسانی که این هنر ذاتی را دارند، امکانات فراهم کنیم. پس بخشی از کار به عهده مسئولان و مدیران فرهنگی و بخشی از کار به عهده خود هنرمندان است که باید قدر هنرشان را بدانند.

وی افزود: شهرداری‌ها در همه جای دنیا باید از هنر و فرهنگ پشتیبانی کنند و شهر را از همه جلوه‌های هنر پر کنند. به ویژه در کلان‌شهرها که در معرض اضطراب‌های ناشی از زندگی شهری و مدرن هستیم. هم بحث‌های عمرانی و فضای سبز و... مطرح است و هم پردیس سینمایی و پردیس تئاتر باید ساخته شود. ما باید در طراز کشورمان فضاهای فرهنگی مناسب داشته باشیم. 

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: با رشد پردیس‌های سینمایی شاهد رشد استقبال از فیلم‌های سینمایی هستیم، در نتیجه برای تئاتر هم باید چنین کاری انجام شود. در بحث تئاتر واقعاً چند سالی بود که سالن بزرگی ساخته نشده بود و ساخت پردیس تئاتر تهران با چنین فضای وسیعی ضروری بود. البته پردیس تئاتر صبا در خیابان ملک هم در حال آماده شدن است، ولی همچنان تهران برای ساختن سالن تئاتر ظرفیت دارد. هم سالن‌های کوچک برای محلات و هم سالن‌های بزرگی مانند پردیس تئاتر تهران. 

وی ادامه داد: علاوه بر اینها، فرهنگ‌سراها را هم به سالن‌های سینما و تئاتر مجهز کرده‌ایم و مشغول فعالیت هستند. امیدوارم شهرداری‌های سایر شهرها هم سالن‌های باکیفیت بسازند تا همه مردم ایران از هنر بهره ببرند. البته کارهای خوبی شده ولی کافی نیست. این فضاها متعلق به مردم است؛ هم هنرمندان از بین مردم آمده‌اند و هم مخاطبان نمایش‌ها مردم هستند. پردیس تئاتر تهران باید تبدیل به یک پاتوق برای هنرمندان شود و هنرمندان باسابقه به جوانان علاقه‌مند آموزش دهند.

صلاحی با اشاره به حضور ۱۲۰۰ هنرمند در ششمین جشنواره تئاتر شهر گفت: به همه این هنرمندان که اکثراً هم جوان هستند، خداقوت می‌گویم. هر چند هنرمندان پیشکسوت هم حضور دارند و با احترامی که برایشان قائل هستیم، باید آنها را تکریم کنیم تا هنر این سرزمین همچنان بجوشد. امیدوارم با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران بتوانیم فضای تبلیغی خوبی در اختیار داشته باشیم تا مردم از نمایش‌های در حال اجرا در پردیس تئاتر تهران مطلع شوند. هنر نمایش نیاز به حمایت دارد و خوشحالم که ششمین جشنواره هم آغاز به کار کرد و با وجود مشکلات مالی، هزینه آن را تأمین خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: از همه کسانی که در برگزاری جشنواره نقش داشتند، سپاسگزارم. امیدوارم در روز اختتامیه همه سربلند باشیم و از شهردار تهران نیز برای حضور در مراسم دعوت کرده‌ام. تشکر ویژه‌ای هم از آقایان عبدالحسینی و کرمی دارم. 

در پایان این مراسم زنگ افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر شهر توسط رییس سازمان فرهنگی هنری و هنرمندان پیشکسوت تئاتر نواخته شد. اجرای نمایش خیمه‌شب‌بازی بخش دیگری از این آیین افتتاحیه بود. 

نظر شما