پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۱
کد خبر: ۹۵۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
بیست و هشتمین نشست سینما اندیشه برگزار شد:
فیلم‌سینمایی «یاغی» (جنگ ستارگان) به کارگردانی گرت ادواردز با حضور مازیار فکری ارشاد و منتقد سینما، بعد از نمایش به زبان اصلی و زیرنویس فارسی، در سالن اصلی فرهنگ‌سرای اندیشه نقد و بررسی شد.
جنگ ستارگان همیشه تکنولوژی روز را به سینما اضافه کرده استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در بيست‌وهشتمین هفته از نمايش فيلم‌های مطرح خارجي با زبان اصلی و زيرنويس فارسی، مازیار فکری ارشاد از علاقه‌مندان به مجموعه جنگ ستارگان و منتقد مطرح سینما به همراه محمدرضا مقدسیان مجری-کارشناس، شامگاه سه‌شنبه بیست و هشتم آذر فيلم سینمایی «یاغی» را نقد و بررسی کردند.

«یاغی(جنگ ستارگان)» به کارگردانی گرت ادوارز و به نویسندگی کریس وایتز و تونی گیلروی محصول ۲۰۱۶ آمریکاست. این فیلم نخستین فیلم مشتق شده از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» است که داستانی مستقل در دنیای جنگ ستارگان دارد و بازیگرانی مانند فلیسیتی جونز، دیه‌گو لونا، ریز احمد،بن مندلسون، دانی ین، جیانگ ون، فارست ویتاکر، مدس میکلسن و آلن تودیک در آن نقش آفرینی می‌کنند. داستان این فیلم پس از رخدادهای «انتقام سیت» و در فاصله کمی قبل از رویدادها امیدی تازه رخ داده، متمرکز بر گروهی از جاسوس‌های شورشی است که سعی دارند نقشه «ستاره مرگ»، سلاح جدید امپراتوری کهکشان را پیدا کرده و بدزدند.

یاغی جزو جریان اصلی مجموعه جنگ ستارگان نیست

بعد از نمایش فیلم، محمدرضا مقدسیان مجری برنامه با اشاره به علاقه سینمادوستان به مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان گفت: یاغی جزو سری اصلی مجموعه جنگ ستارگان نیست. فیلم بعدی این مجموعه که نسخه هشتم خواهد بود، به‌زودی وارد چرخه اکران می‌شود. این فیلم همزمان هم جنگ ستارگان هست، هم نیست. از جریان اصلی داستان منشعب شده اما در عمل، داستان خاص خودش را هم دارد.

مازیار فکری ارشاد منتقد سینما هم در ابتدای صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه اتفاق جدیدی در سینمای آمریکا در حال رخ دادن است، گفت: از آنجایی که قصه‌ها در حال تکرار شدن هستند، گاهی وقت‌ها فیلمسازان هالیوود یک ایده را از یک فیلم یا مجموعه خاصی میگیرند و با ارتباطات و شباهت‌ها یک فیلم جدید می‌سازند. این اتفاق در سریال‌ها هم افتاده و در سریال برکینگ‌بد، یک شخصیت وکیل فاسد وجود دارد که خودش دستمایه ساخت یک سریال جدید به نام «بتر کال‌ ساول» (بهتره با ساول تماس بگیری) شد!

یاغی، ادای دین فیلمساز به سری جنگ ستارگان است

وی افزود: فیلم یاغی بر همین اساس، جزو جریان اصلی مجموعه جنگ ستارگان یا در ترجمه بهتر، جنگ‌های بین ستاره‌ای نیست. اما ایده و خیلی از نکات شبیه و نزدیکی با این مجموعه دارد و تقریباً به شکل مستقل وارد جریان اکران شده؛ البته هر دو فیلم را مجموعه لوکاس تهیه کرده که گویا بعد از خواندن فیلمنامه، از فیلمنامه یاغی استقبال کرده و سرمایه‌گذاری کرده و منابع و مصالح داستانی جنگ ستارگان را در اختیار عوامل این فیلم قرار داده است.

فکری ارشاد ادامه داد: جنگ ستاره‌ای، سه گانه‌ای بود که در اواخر دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد ساخته شد؛ با حدود بیست سال فاصله سری سه گانه دوم ساخته شد و با فاصله حدود 10 ساله، سری سوم سه گانه وارد مرحله ساخت شده که بزودی شاهد پخش قسمت هشتم این مجموعه هستیم.

این منتقد تاکید کرد: این فیلم به نوعی ادای دین به مجموعه جنگ ستارگان است. اما در کنار این ادای دین، مجموعه جنگ ستارگان دنیایی ساخته که این دنیا قابلیت و پتانسیل بالایی برای ادامه دادن دارد. تعدد شخصیت های انسانی و غیرانسانی این فضا را ایجاد کرده که فیلمسازان دیگر بتوانند از آن استفاده کنند. ارجاعات فراوانی هم فیلم یاغی به مجموعه جنگ ستارگان دارد. قطب منفی این مجموعه و قطب مثبت را می بینیم. ربات‌های قدبلند و قدکوتاه هم که از سری اولِ سال 1977 در مجموعه حضور داشتند، در این فیلم هم در یکی از سکانس ها به شکل گذرا شاهد جنگ هستند.

مازیار فکری ارشاد در ادامه اضافه کرد: مبارزه بین یاغی‌ها، جریانی است که در جنگ ستارگانِ اصلی علیه صاحبان قدرت شروع شده است. فضای داستانی و جهانی که جنگ ستارگان در آن ساخته شده را در این فیلم هم شاهد هستیم. اینها نکاتی است که شباهت های درونی را نشان می دهد. اما داستان در دل آن مجموعه نیست، یک داستان فرعی است که در اینجا به داستان اصلی تبدیل کرده است.

لوکاس و اسپیلبرگ؛ پیشگامان ساخت فیلم‌های بین ستاره‌ای

محمدرضا مقدسیان هم با اشاره به نقش لوکاس فیلم در سینمای هالیوود گفت: اگر کمی به عقب برگردیم، لوکاس و اسپیلبرگ تقریباً از یک نسل هستند و حضورشان در سینما و نوع نگاهشان به سینما بسیار شبیه همدیگر است. در عین تفاوت های خیلی فاحشی هم دارند. در مورد اسپیلبرگ و تربیت نسل بعدی هالیوود از جمله جی‌جی‌آبرامز صحبت شده است.

وی افزود: اما لوکاس از یک حیث بیشتر شبیه به اسپیلبرگ است. از این جهت که فضای واقعیت عرفی را نمی پسندد و به طور خاص به ارتباط انسان با موجودات فضایی و انسان با موجودات تکنولوژیک مثل ربات ها می پردازد و درگیری هایی که در فصل های بعدی زندگی بشر اتفاق خواهند افتاد.

خالق جنگ ستارگان چهل سال به این مجموعه وفادار ماند

فکری ارشاد هم با اشاره به این بحث گفت: در ابتدای دهه هفتاد، چند کارگردان جوان بودند که فیلم های کوتاه می ساختند؛ از جمله لوکاس، اسپیلبرگ، اسکورسیزی، فورد کاپولا و چند نفر دیگر؛ که ظاهرشان هم شبیه به هم بود. اما در ادامه مسیر فیلمسازی این افراد عوض شد؛ اسکورسیزی سراغ ژانر خودش رفت، همینطور فورد کاپولا.

این منتقد سینما گفت: اسپیلبرگ و جورج لوکاس خیلی نگاه نزدیک به هم داشتند و دغدغه اصلی شان قصه گویی به شکل سرگرم کننده بود و در عین حال واجد ارزش های هنری؛ به همین شکل ایده های فانتزی مثل جنگ ستارگان را پرورش دادند و امکانات خوبی هم برای ساخت این فیلم ها فراهم شد. اسپیلبرگ سراغ ژانرهای مختلف رفت اما لوکاس در پشت صحنه در نقش ایده پرداز و تهیه کننده به همان فضای فانتزی وفادار ماند و این جهان جنگ ستارگان را ساخت.

مازیار فکری ارشاد ادامه داد: از سال 1977 تا 2017 حدود چهل سال است که لوکاس در حال ساخت جنگ های بین ستاره ای است. در این راه، تاثیرات شگرفی در پیشرفت جلوه های ویژه داشته است. شاید از نظر ما سری اول کسالت آور و آماتور به نظر بیایند اما در زمانه ی خودش، بهترین تکنولوژی روز بوده. به همین ترتیب در مقطع 6 ساله سه قسمت ساخته شد. بعد از 15 سال سراغ سری دوم رفتند که داستانش پیش از سری اول می گذشت. و حالا سه گانه سوم داستان پس از سری اول را روایت می کند.

جنگ ستارگان همواره تکنولوژی روز را به هالیوود اضافه کرده است

مقدسیان هم در این ارتباط گفت: البته کارگردانی مانند جیمز کامرون هم هست که هر فیلمی را کار می کند، جدا از وجه آموزشی و سرگرمی، یک دستاورد تکنولوژیک به سینمای دنیا اضافه می کند. آخرین اتفاق، اضافه شدن تکنیک سه بعدی به هالیوود بود که در آواتار اتفاق افتاد. جیمز کامرون هم در این فضا به عنوان یک نوآور شناخته می شود.

فکری ارشاد هم ادامه داد: جورج لوکاس صاحب موسسه ای است که در زمانی که جنگ ستارگان یک ساخته شد، خیلی مهم نبود. گروهی از تکنسین های برجسته که از تکنولوژی روز استفاده می کردند. شمشیرهای لیزری را آنها اولین بار وارد سینما کردند. یا ربات ها و حیوانات ناطق که در فیلم یاغی هم می بینیم، کار مجموعه جورج لوکاس است. بخش مهمی از ساخت سری جنگ ستارگان برپایه تکنولوژی مجموعه جورج لوکاس ساخته شده و اینها را می توان پیشگام تکنولوژی در هالیوود دانست.

ایده اصلی فیلم، تقابل سوی روشن و تاریک نیروست

مازیار فکری ارشاد در پاسخ به این سوال محمدرضا مقدسیان که درباره ویژگی خاص این فیلم در بیان قصه تکراری نبرد سیاهی و سپیدی گفت: تقابل خیر و شر یکی از مهم ترین بنیان های درام در طول تاریخ و در سینما ست. این بن مایه را در مجموعه جنگ ستارگان به عنوان نیرو (با مفهومِ قدرت قابل تفکیک است) تعریف کرده اند. سوی تاریکِ نیرو و سویِ روشنِ نیرو؛ بر اساس همان ایده اولیه جنگ ستارگان به عنوان یک فناوری فرابشری و فراطبیعی این درام را شکل می دهند. جنگ بر سر این نیرو به این شکل است که اگر نیت خیر داشته باشند به سوی روشنِ نیرو رفته و در صورت داشتن نیت خیر، به سوی تاریک نیرو خواهند رفت.

آخرالزمان؛ ایده‌ای همواره جذاب در سینمای علمی تخیلی

مقدسیان در آخرین بخش سوالات خود هم به مفهوم آخرالزمان در هالیوود اشاره کرد و گفت: ماجرای پایان دنیا و نقشی که انسان در این اتفاق دارد و چگونگی ادامه نسل بشر، همیشه مورد بحث بوده؛ بعد از سال 2000 هم خیلی فیلم ساخته شده و بازار داغی داشته است. اما مجموعه جنگ ستارگان در دهه هفتاد میلادی به سراغ این موضوع رفته است. در جریان فیلم های آخرالزمانی، به نوعی می توان جنگ ستارگان از اولین ها نام برد.

فکری ارشاد هم در پاسخ به این بحث گفت: جریان نگاه آخرالزمانی یک از آموزه های مسیحیت است. اولین اثر با این مفهوم در سال 1968 ساخته شد که استنلی کوبریک یکی از مهم ترین فیلم های این ژانر را با نام اودیسه فضایی: 2001 ساخت که همین نامِ فیلم بر اساس پایان دنیا در قرن جدید بود. بعد از این اتفاق، این ایده وارد سینما شد که در سال 2000 دنیا به پایان خواهد رسید. بعد بر همین مبنا، فیلم های زیادی ساخته شد.

این منتقد سینما گفت: در قرن بیست و یکم، این حرف باطل شد، گفتند پیشگویی به نام نوستر آداموس پیشگویی کرده سال 2012 جهان به پایان خواهد رسید. بعد در سال های 2009 تا 2012 فیلم های زیادی بر همین اساس ساختند. 2012 هم گذشت و جهان به پایان نرسید؛ همچنان این ایده ادامه دارد، اما به شیوه های مختلف که یکی از این شیوه ها، بحث بین ستاره ای است. شیوه ای هم به شکل زمینی است که فیلم به نام جاده ساختند که در آن جهان به پایان رسیده بود و فرزندان انسان را هم بر همین اساس ساختند.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران در سالن به پایان رسید. جلسات نقد و بررسی فیلم‌های روز سینمای جهان هر دو هفته، سه‌شنبه‌ها در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت تیوال، حضور خود را در جلسات رزرو کنند.
نظر شما