سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۳
کد خبر: ۹۵۷۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
جلسه نقد و بررسی شیوه های آموزش سواد رسانه ای، در قالب سلسله نشست های عصرانه سواد رسانه ای، در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
به گزارش رسانه‌ خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این نشست که توسط کارگروه «تعلیم و تربیت» و کارگروه «خانواده، مشاوره، سلامت فردی و اجتماعی» انجمن سواد رسانه ای برگزار می شد، سمانه بامشاد، به ارائه توضیحاتی پیرامون یکی از تالیفات خود، کتاب «فرهنگ و رسانه» که در سال جاری منتشر شد پرداخت. در این کتاب، توضیحاتی پیرامون فرهنگ از ابتدای شکل گیری اقوام و همچنین نحوه پیوند آن با رسانه ها آورده شده است.

در ادامه نشست معلمان و کارشناسان سواد رسانه ایِ حاضر در جلسه به بیان نکات و نقطه نظرات خود درباره آموزش سواد رسانه ای در کشور پرداختند؛ اهم نکات مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

•  دیر بودنِ مقطع دهم دبیرستان برای آغاز آموزش سواد رسانه ای و لزوم آغاز آموزش از پایه های پایین تر.

•  ضرورت بازتعریف انگیزه های ما از آموزش سواد رسانه ای برای دانش آموزان سواد رسانه ای.

•  نقد و بررسی کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و نقاط قوت و ضعف تجربه بیش از یکساله ی تدریس آن.

•  کمبود معلمانِ با تواناییِ لازم برای تدریس سواد رسانه ای در مدارس و فرصتها و تهدیدهای ورود این معلمان غیرمرتبط به آموزش سواد رسانه ای.

•  کافی نبودن مهارت های مرتبط با علم ارتباطات برای تدریس سواد رسانه ای و لزوم ورود سایر تخصص های مرتبط همچون علوم تربیتی، روانشناسی، علوم دینی، معلمین پرورشی به آموزش این حوزه با حفظ ضرورت تسلط به ادبیات موضوعی سواد رسانه ای.

•  لزوم برگزاری جلسات تجربه نگاری آموزش سواد رسانه ای با حضور معلمان کشوریِ سواد رسانه ای توسط انجمن سواد رسانه ای.

•  قرار نیست همه بار تربیتیِ افراد را بر دوش سواد رسانه ای بگذاریم. در واقع اگر فردی دانش و توانایی های لازم در سواد رسانه ای را داشته باشد و نتواند مدیریت خواسته ها و نفس خود را در دست بگیرد نمی تواند همچنان به درستی از رسانه ها استفاده کند.

•  لزوم ارتقای مهارت های گوناگون در معلمان سواد رسانه ای، همچون مهارت های مرتبط با سواد اطلاعاتی، مهارت های فناوری اطلاعات و ICT.

•  لزوم کنترل رویکرد هراس از رسانه ها در آموزش سواد رسانه ای، امری که به هیچ وجه نباید به صورت افراطی به آن پرداخت و دیدگاه رسانه هراسانه را بر فرصت های رسانه ها اولویت داد.

این نشست با حضور بهزاد تیمورپور، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، محمدصادق باطنی، دبیر کارگروه فرهنگ و تعلیم و تربیت انجمن، معصومه نصیری دبیر کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی انجمن، سید تقی کمالی، دبیر علمی نخستین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی، سجاد خسروانیان، قائم مقام مدیر عامل در مور اجرایی و توسعه ارتباطات انجمن، سجاد کرمی نامیوندی دبیر کارگروه کسب و کارهای جدید و بازاریابی انجمن و جمعی از معلمان و فعالان حوزه سواد رسانه ای برگزار شد.

نظر شما