شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۲
کد خبر: ۹۵۷۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری ویژه برنامه‌های این سازمان برای یلندترین شب سال گفت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در استقبال از بلندترین شب سال گفت: آیین‌ها و جشن‌های ایران هر یک ریشه‌ای حکمت آمیز و پر تعمق دارند که ایرانیان در حین اجرای جشن، به تمام نیکی‌های زاده شده در آن آیین دست می‌یابند. یلدا با سابقه‌ای بیش از ۷ هزار سال، یکی از این جشن‌هاست که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز بنا بر وظیفه خود، به همراهی مردم برای هرچه بهتر برگزار کردن بلندترین شب سال می‌پردازد.

وی افزود: برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری برای این شب در ۹ بخش کلی برگزار می‌شود. «پند آموزی»، «عدم اسراف»، «زمستان، بهار مومنان»، «دیدار با خویشاوندان»، «بیان قصه‌های قرآنی»، «دقت در آفرینش شب و روز»، «شب یلدا و دیوان حافظ»، «انار و گردو بخوردید» و «به یکدیگر هدیه بدهید» عناوین برنامه‌هایی است که به مناسبت بلندترین شب سال در مراکز فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصری‌پور افزود: در راستای آموزش فرهنگی سنت‌های ایرانی اسلامی به کودکان، پوستر شب یلدا در تیراژ 5هزار نسخه در مراکز فرهنگی هنری توزیع شده است. این پوستر با ارائه ۶ داستان و مجال اینکه داستان هفتم را کودکان با قوه تصور خویش و تحت تاثیر فضای شش داستان گذشته، بیان کنند. شهروندان با ارسال داستان‌های فرزندانشان به مدیریت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری، جوایز نفیسی دریافت می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: این آیین آغشته به اشعار حافظ است و در همین راستا مدیریت کتابخانه‎ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، به تولید تصاوری از حافظ خوانی فرخ نعمتی، امید زندگانی و رسول نجفیان پرداخته که در آستانه این شب در فضای مجازی منتشر می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری درباره دیگر برنامه‌های این سازمان به مناسب شب یلدا گفت: پویش شعرخوانی «ندیدم خوش‌تر از شعر تو حافظ» یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به همت مدیریت محصولات سازمان فرهنگی هنری برنامه ریزی شده است. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش کافی است یک بیت شعر از حافظ را با هشتک #ندیدم_خوشتر_از_شعر_تو_حافظ در فضای مجازی منتشر کنند. برای عضویت در این کمپین به کانال تلگرامی @hafeza96 و صفحه اینستاگرام hafeza96  بپیوندید. مدیریت محصولات همچنین محصول «قصه‌های یلدا» را به مناسبت این آیین در ایستگاه‌های مترو توزیع می‌کند.

وی افزود: ۱۸ نمایش میدانی به همت کانون‌های نمایش فعال سازمان در فرهنگ‌سراها، خانه‌های فرهنگ و مراکز خاص اجرا می‌شود. ۱۰ اجرای موسیقی سنتی و حافظ خوانی، مسابقه عکس «شب چله» ویژه برنامه کودکان یلدایی، مسابقه بهترین سفره یلدا، شب شعر یلدا و ویژه برنامه «یلدای محله ما» از دیگر برنامه‌هایی است که به همت مرکز مشارکت‌های سازمان فرهنگی هنری در آستانه این شب در مراکز فرهنگی هنری مناطق ۲۲ گانه برگزار می‌شود. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خاتمه گفت: مدیریت فرهنگی هنری منطقه یک با برگزاری «جشن شب یلدا» مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۴ با برگزاری «من و خانه مادر بزرگم»، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ با برگزاری «جشن شب یلدا»، «شب شعر عاشقان بی‌دل» و «شب نشینی» مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۸ با برگزاری «گلستانه»، «شب شعر هفتگی گلستان»، و «چله رنگی»، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ با برگزاری «حافظ‌خوانی»، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۸ با برگزاری «یلدای کودکانه»، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۹ با برگزاری «خانوم جون و آقا جون»، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۲ با برگزاری «قصه‌های شیرین» و مدیریت فرهنگ‌سرای رضوان با برگزاری «یلدای شهدایی» میزبان مخاطبان است.

نظر شما