جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۵۷۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
نمایش «افسانه باران» نوشته آتسا شاملو به کارگردانی مونا عزیزی در سالن استاد رشیدی به صحنه می‌رود.
هر کودک نگهبانی برای باران محسوب می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مونا عزیزی کارگردان نمایش «افسانه باران» درباره این نمایش توضیح داد: «افسانه باران» به غیر از داشتن خط داستانی جذاب جزو معدود داستان‌های تمام اساطیری ایرانی است که به قلم آتسا شاملو برای اپرا تنظیم و نوشته شده. این ایرانی بودن و اوریجینال بودن برایم خیلی اهمیت داشت. این قصه روایتی از تمام زمان‌هاست برای کودکان تا بدانند خشک‌سالی سرچشمه بسیاری از بدی‌ها است و هر کودک با مراقبت از آب و نعمت‌های خدادادی نگهبانی برای باران محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: اجرای کارهای فاخری چون «باله‌ی دریاچه‌ی قو» یا «زیبای خفته» با خوانش‌های مختلف در دنیا اتفاق افتاده است. در ایران هم داستان‌های ایرانی زیادی اجرا شده. اما «افسانه باران» این مزیت را دارد که داستانی ناگفته اما کهن را برای مخاطب ایرانی بیان کند. همه این المان‌ها و در کنار آن معضل کمبود آب موجب شد تا این داستان را برای اجرا انتخاب کنم.

عزیزی با بیان این که تکنیک اجرایی نمایش فرم است، تصریح کرد: البته هم فرم کلاسیک و هم معاصر. نمایش روی پوینت اجرا می‌شود و حرکت را که کار اصلی خودم نیز هست برای اجرا انتخاب کردم. هدفم از این کار روایت بی‌کلام در قالب حرکت بدنی موزون یا حتی ناموزون با موسیقی و تصویر بود. ضمن این که در این نمایش از جلوه‌های تصویری هم استفاده شده تا جای نریشن را پر کند. این هوش باید در مخاطب ما تقویت شود و تولیداتی داشته باشیم که روایت داستانی را با حرکت روی صحنه می‌برند، نه صرفا یک مفهوم را.  

«افسانه باران» روایت علاقه بین تیرداد و ستویس در سرزمینی است که دچار خشک‌سالی و هجوم اهریمنان می‌شود. با ظهور خشک‌سالی، اهریمن (راهنمای بدی‌ها) به این سرزمین هجوم می‌آورد. مردم و قهرمان آن‌ها باید برای از بین بردن خشک‌سالی ابتدا اهریمن را از سرزمین خود برانند تا ایزدبانو بتواند باران و رودها را دوباره جاری سازد.

مونا عزیزی طراح حرکت و کارگردان، زرین عباس‌پور دستیار کارگردان، گلاره حسینی‌پور طراح لباس و نیکی خطیبیان طراحی و اجرای سربند را به عهده داشتند.

شیدا رهنی، مهزاد همتی، شقایق دهقان، فهیمه حسینی‌پور، سارا سرپوشان، محیا کمال‌وند، زینب علیزاده، رویا علیزاده، ملیکا شیرزادی و نیکی حسینی بازیگران نمایشند.

سروین فتاحی، راشا اسفندیاری، آیلین زحمتکش و نوژا نوربخش نقش‌آفرینان نوجوان «افسانه باران» هستند.

این نمایش یکشنبه ۳ دی ماه در دو سانس ۱۵ و ۱۷ در سالن استاد رشیدی پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود.
نظر شما