پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۸
کد خبر: ۹۵۷۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
احسان عباسی کارگردان نمایش آخرین مرثیه های شاهپور:
احسان عباسی کارگردان «آخرین مرثیه‌های شاهپور» درباره جشنواره تئاتر شهر گفت: این جشنواره مختص تهران است و متاسفانه هنرمندان سایر شهرها چنین جشنواره‌ای ندارند، امیدوارم از این نوع جشنواره‌ها در شهرهای دیگر هم برگزار شود.
باید تمام شهرها جشنواره تئاتر شهر برگزار کنند
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احسان عباسی که به‌عنوان کارگردان با نمایش «آخرین مرثیه‌های شاهپور» نوشته بهنام ولیان در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: داستان این نمایش درباره کارما است. این نمایش شرایطی دارد که باید داستان آن را مخفی نگاه داریم تا ضربه نهایی نمایش اتفاق بیفتد. من به این خلاصه بسنده می‌کنم: «کاری که امروز برای دیگران انجام می‌دی فردا یکی دیگه برای شما انجام می‌ده»

این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش «آخرین مرثیه‌های شاهپور» گفت: تمایل دارم در سالن خوبی این نمایش را اجرا کنم. منتظر می‌مانم ببینم در جشنواره چه اتفاقی برای این نمایش رخ می‌دهد تا با توجه به آن برای اجرای عمومی برنامه‌ریزی کنم.

عباسی درباره دلیل حضور خود در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: سبک نمایش ما رئال است؛ خانواده‌ای که در «آخرین مرثیه‌های شاهپور» روایت می‌شود را می‌توانیم در پیرامون خود خصوصا در کلان‌شهرها ببینیم اما متاسفانه چندان به این خانواده‌ها پرداخته نشده است. موضوع قصه ما حول محور خانواده است و ما بخش از واقعیت جامعه که کمتر به آن پرداخته شده را به‌عنوان مضمون نمایش در نظر گرفته‌ایم.

احسان عباسی ضمن اعلام این نکته که جشنواره‌ها بسیار به تئاتر ما کمک می‌کنند، گفت: جشنواره‌ها خصوصا در کلان‌شهرها می‌توانند سبب شوند که آثار جدید تولید شوند. چون از یک‌سو در شهرهای بزرگ تولید اثر هزینه‌های بسیار بالایی دارد و جوان‌ترها از ریسکی که تولید تئاتر به‌همراه دارند، نگران هستند. جشنواره این ترس را از بین می‌برد و انگیزه‌های موردنیاز برای تولید اثر را در کارگردان‌ها پررنگ‌تر می‌کند.

وی در ادامه افزود: جشنواره تئاتر شهر یکی از جشنواره‌ها خوب و معتبر ماست. نگاه سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری به جشنواره حرفه‌ای است و همین مسئله سبب شده است سطح این جشنواره از بسیاری از جشنواره‌های دیگر بالاتر باشد. این جشنواره مختص تهران است و متاسفانه هنرمندان سایر شهرها چنین جشنواره‌ای ندارند. امیدوارم از این نوع جشنواره‌ها در شهرهای دیگر هم برگزار شود.

این هنرمند تئاتر، پردیس تئاتر تهران را مکانی مناسب برای تئاتر دانست و گفت: سالن‌های این پردیس شرایط بسیار خوبی دارند اما متاسفانه با توجه به موقعیت مکانی این پردیس و میزان اندک تبلیغات برای این مجموعه اغلب کارگردان‌ها تمایلی به اجرای تئاتر در این مجموعه ندارند چون تئاتر با مخاطب زنده است و این سالن هنوز از سوی مخاطبان شناخته نشده است. باید برنامه‌ریزی بهتری از سوی شهرداری انجام شود تا مخاطبان این سالن را بشناسند.

کارگردان «آخرین مرثیه‌های شاهپور» در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: نمایشنامه «آخرین مرثیه‌های شاهپور» را بهنام ولیان نوشته است و من کارگردانی این نمایش را بر عهده دارم. مهرداد مهرابی؛ مشاور کار کارگردان است و محمد علایی، سارنگ بهمنی، فرناز جهانسوز، اشکان هورسان، سمیرا سرچایی و راحیل کریمی گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به سارنگ بهمنی و حسین امین‌رعیا؛ دستیار کارگردان، فریبا امینی؛ منشی صحنه، محسن غلامی؛ طراح صحنه و لباس، حمید مهدیان؛ موسیقی و رضا پورتراب‌زاده؛ طراح پوستر و بروشور اشاره کرد.
نظر شما