سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۱
کد خبر: ۹۵۷۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
حامد ادوای کارگردان «خنکای ختم خاطره» درباره برگزاری جشنواره تئاتر شهر گفت: از دید من این جشنواره بعد از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دومین جشنواره مهم تئاتر صحنه‌ای ماست اما متاسفانه با بدنه تئاتر حرفه‌ای ما ارتباط چندان مناسبی ندارد. به‌عنوان‌مثال می‌توان برنامه‌ریزی کرد که نمایش برگزیده این جشنواره در جشنواره تئاتر فجر شرکت داده شود.
جای خالی اثر منتخب جشنواره تئاتر شهر در فجر احساس می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حامد ادوای که به‌عنوان کارگردان با نمایش «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره شیوه اجرایی و تغییراتی که بر متن حمیدرضا آذرنگ اعمال کرده است، گفت: ما همواره نمایشنامه‌هایی که برای اجرا انتخاب می‌کنیم را از فیلتر فانتزی رد می‌کنیم. این نمایشنامه را نیز ازاین‌رو انتخاب کردیم که علی‌رغم رویکرد رئالیستی داستان، بیس نمایشنامه سورئال است. به‌راحتی توانستیم نمایشنامه را از فیلتر خودمان عبور دادیم. اجرای ما از نمایشنامه حمیدرضا آذرنگ نسبت به اجرای نیما دهقان در سال ۱۳۸۸ بیشتر درگیر فرم است. در بخش موسیقی و طراحی‌صحنه هم اجرای ما شرایط متفاوتی دارد. همچنین در اجرای نیما دهقان از نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» هر بازیگر دو یا سه نقش را ایفا می‌کرد اما در اجرای ما هر یک از شخصیت‌ها را یک بازیگر بازی می‌کند.

ادوای درباره دلیل انتخاب «خنکای ختم خاطره» برای حضور در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: بازیگران می‌توانستند خود را به چالش بکشند و این مسئله برای آن‌ها جذاب بود. از سویی دیگر این متن درباره دوران دفاع‌مقدس است که اعضای گروه ما آن دوران را درک نکرده‌اند. چالش حضور در برهه‌ای که آن را ندیده‌ایم هم برای ما بسیار جذاب بود. این نمایشنامه در سراسر ایران بارها اجرا شده است. شاید به‌صورت مستقیم با مسائل شهری مرتبط نباشد اما به آدم‌ها و دغدغه‌های آن‌ها بسیار نزدیک است.

کارگردان «خنکای ختم خاطره» ضمن اعلام این نکته که برای بار چهارم است که در جشنواره تئاتر شهر شرکت کرده است، درباره لزوم برگزاری جشنواره تئاتر شهر گفت: از دید من این جشنواره بعد از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دومین جشنواره مهم تئاتر صحنه‌ای ما است اما متاسفانه با بدنه تئاتر حرفه‌ای ما ارتباط چندان مناسبی ندارد. به‌عنوان‌مثال می‌توان برنامه‌ریزی کرد که نمایش برگزیده این جشنواره در جشنواره تئاتر فجر شرکت داده شود اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

وی در ادامه افزود: سال گذشته اغلب افراد حاضر در جشنواره کاندید می‌شدند که این مسئله سبب می‌شود از اهمیت جوایز جشنواره تئاتر شهر کاسته شود. می‌توان برای این‌که به جشنواره تئاتر شهر نگاه جدی‌تری صورت گیرد، از برخی آثار خوبی که در طول سال روی صحنه رفته‌اند، دعوت شود در این جشنواره حضور داشته باشند و همچون جشنواره تئاتر فجر شاهد بخش مرور به‌صورت مهمان باشیم.

این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش «خنکای ختم خاطره» گفت: منتظریم جشنواره تئاتر شهر به اتمام برسد تا با توجه به دست‌آوردمان از این جشنواره برای اجرای عمومی اقدام کنیم. چون از سویی شرایط سالن‌های خصوصی اصلا برای اجرای آثار گروه‌های جوان مناسب نیست. البته گروه ما تجربیات فراوانی کسب کرده است و سال‌هاست تئاتر کار می‌کنیم اما این مسئله برای جذب مخاطب در سالن‌های خصوصی اصلا کافی نیست و برای تامین هزینه به مشکل برمی‌خوریم. جشنواره تئاتر شهر از نمایش‌های برگزیده به این صورت حمایت می‌کند که برای آن‌ها امکان اجرا در پردیس تئاتر تهران را فراهم می‌کند درصورتی‌که اجرای نمایش در پردیس تئاتر تهران برای گروه‌های جوان اتفاق چندان مناسبی نیست چون هنوز مخاطبان این پردیس را نمی‌شناسند و گروه‌های جوان با معضل آوردن مخاطب به سالن مواجه می‌شوند. اگر جشنواره شرایط حضور گروه‌ها در سالن‌های مطرح دولتی همچون تالار مولوی، مجموعه تئاتر شهر و ... را فراهم کند. در زمان اجرای نمایش در قالب جشنواره از مدیران سالن‌های دولتی دعوت می‌کنیم به تماشای نمایش ما بنشینند.

حامد ادوای در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» را حمیدرضا آذرنگ نوشته است و من به‌عنوان کارگردان و طراح نور و صحنه در گروه حضور دارم. عماد محمدی، آیدا مرادیان، نیما انصافیان، محمد اصغری، سهیل عبدی، مرضیه موسوی، مونا سهراب‌حقیقت، محمد شهبازتهرانی، پردیس منوچهری، امین موحدی‌پور، بهاره ریاحی، ماهگل کرامتی، محمدرضا ایمانیان و علیرضا لبیبیان گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به علی عامل‌هاشمی؛ مشاور کارگردان، آیدا مرادیان، نیما انصافیان، ماهگل کرامتی و علی نخعی؛ دستیاران کارگردان، پگاه ترکی؛ طراح لباس، مونا جعفری؛ طراح گریم، امیر شکری؛ اجرای گریم، گروه تئاتر «گره»؛ انتخاب موسیقی و افکت گذاری، عطیه ادوای؛ گرافیست، محمدرضا ایمانیان؛ مدیریت تبلیغات و روابط عمومی و نسیم جعفری؛ مشاور رسانه‌ای اشاره کرد.
نظر شما