جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۳
کد خبر: ۹۵۸۳۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
زاکانی در ویژه‌برنامه «روز روشنایی» عنوان کرد:
علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ویژه‌برنامه «روز روشنایی» فرهنگ‌سرای امام (ره) با مرور وقایع فتنه ۸۸ گفت: ما اگر داخل کشور با هم مشکلی داریم، بهتر است که گفت‌وگو کنیم و خودمان مشکلات را حل کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «روز روشنایی» با موضوع ناگفته‌های فتنه ۸۸ و به مناسبت گرامی داشت سالروز حماسه ۹ دی روز پنجم دی ماه با حضور علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ و رییس فرهنگ‌سرای ملل، فریده صاعلی رییس فرهنگ‌سرای امام (ره) و جمعی از شهروندان در فرهنگ‌سرای امام (ره) برگزار شد. 
 
در این نشست علیرضا زاکانی به بیان چگونگی ایجاد فتنه ۸۸ پرداخت و گفت: در ادوار گوناگون انتخابات همیشه بحث تخلف مطرح بود، تا جایی که قبل از انتخابات ۷۶ می‌گفتند «بنویسید خاتمی خواهند خواند ناطق» و با این کار از یک شیوه نادرست تبلیغاتی استفاده می‌کردند. سال ۸۴ هم آقای هاشمی رفسنجانی ادعای تقلب را مطرح کردند، ولی آرامش جامعه به هم نریخت. 
 
وی ادامه داد: در سال ۸۸ از چند ماه قبل از انتخابات یک کمیته صیانت از آرا تشکیل شد که ادعا داشتند می‌خواهند مانع از تقلب شوند. به این شکل فضای جامعه را به سمتی می‌بردند که هر نتیجه‌ای به جز پیروزی آقای موسوی رقم بخورد، یعنی تقلب انجام شده است. 

نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از وقایع سال ۸۸ عنوان کرد: روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۸۸ به همراه پنج نماینده دیگر مجلس که از جبهه‌های سیاسی مختلف بودند خدمت آقای موسوی رفتیم و سؤال کردیم مبنای اعتراض شما چیست؟ ایشان هیچ دلیلی برای اعتراضش نداشت و فقط می‌گفت چرا نمی‌گذارند مسیر من ادامه پیدا کند و رسانه‌هایم را محدود کردند؟ ما خوشحال شدیم که امکانی فراهم شد که جلسات آینده را هم داشته باشیم، ولی روز ۲۷ خرداد ۸۸ که خدمت آقای هاشمی رفسنجانی آمدیم، ایشان گفتند آقای موسوی همه حرف‌هایش را به شما نزده. گفتیم حرف‌هایش چیست؟ گفتند ۲۳ خرداد رییس جمهور دوران اصلاحات به من زنگ زد و گفت می‌خواهیم با آقای موسوی و آقای سید حسن خمینی پیش شما بیاییم. آقای هاشمی گفت آقای موسوی دنبال ابطال انتخابات هستند و این کف خواسته‌های ایشان است. 

وی اضافه کرد: پس از این دیدار، با آقایان رضایی و کروبی هم دیدار داشتیم. آقای کروبی می‌گفت دلم برای اسلامیت و جمهوریت نظام می‌سوزد و علت آن تقلب در انتخابات است. استدلالشان هم این بود که در مقایسه با دوره قبل، تعداد رأی کمتری آورده‌اند. 

زاکانی افزود: با آغاز شدن آشوب‌های خیابانی، ابهام‌ها بیشتر شد و شرایط کشور به سمتی رفت که تجمع بزرگ ۲۵ خرداد برگزار شد و در کنار آن آشوب چهارراه خوش هم وجود داشت که یک اقلیت آشوبگر شروع کرده بود به آتش زدن شهر. در جلسه دوم با آقای هاشمی، ایشان از خطبه‌های نماز جمعه مقام معظم رهبری اظهار رضایت کردند و معتقد بودند اتهاماتی که در مناظره‌ها مطرح شده بود، تا حدودی جبران شد. به همین دلیل ایشان بیانیه‌ای برای دعوت به آرامش آماده کردند، ولی اطرافیان ایشان نگذاشتند منتشر شود. 

وی با بیان اینکه رقابت انتخاباتی ارزش این را ندارد که برخی نامزدها از ۴۰ میلیون رأی ملت عبور کنند و به نظام ضربه بزنند، گفت: ماجرای فتنه فقط مربوط به انتخابات نیست و فراتر از آن است. اگر ۸ ماه فتنه‌انگیزی را مرور کنیم، می‌بینیم اتفاقات دیگری پشت ماجراست که حمایت نظام سرمایه‌داری غرب یکی از این اتفاقات است. مدل‌های شبیه به این کار در کشوری مانند گرجستان پیاده شده بود و با هزینه کمتری می‌خواستند مجلس این کشور را تصرف کنند. 

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: رادیو اسرائیل و دیگر دشمنان رسمی مردم ایران در حال حمایت از این فتنه بودند. دروغ‌های بسیاری را مطرح می‌کردند تا جامعه را ملتهب کنند و بنایشان این بود که مردم را در برابر هم قرار دهند. ما اگر داخل کشور با هم مشکلی داریم، بهتر است که گفت‌وگو کنیم و خودمان مشکلات را حل کنیم. کسانی که در سال ۸۸ به دروغ تهمت تقلب زدند، اشتباه بسیار بزرگی کردند. البته مقام معظم رهبری تدابیری اندیشیدند که مردم را به سمت بصیرت پیش ببرند و در نهایت مردم در حماسه ۹ دی پرونده این افراد را بستند و آنچه که دشمن طراحی کرده بود، به ناکامی ختم شد.

وی در پایان گفت: سران فتنه مهم‌ترین عامل تحریم‌هایی هستند که پس از آن بر کشور ما وضع شد، چرا که شدیدترین قطعنامه‌ها علیه کشور در زمان فتنه ۸۸ صادر شد. پس از آن آمریکا و متحدانش به ایران فشار آوردند و باید این درس را بگیریم که زیر سایه مقام معظم رهبری اتحادمان را حفظ کنیم. 

پخش کلیپ با موضوع حماسه ۹ دی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. 
نظر شما