شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۳
کد خبر: ۹۵۸۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: دیدن تصاویر، واقعیت‌های آن دوران و برملا کردن نقشه‌هایی که دشمنان برای مردم ایران، انقلاب اسلامی و عاشورای حسینی کشیده بودند، زوایای پنهانی را روشن می‌کند و به آشکار شدن حقایق آن ایام کمک می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب گذشته، مستند «زخم تازه» از برنامه به اضافه مستند پخش شد. این مستند روایتی از ماجرای روز عاشورای سال ۱۳۸۸ است که اتفاقات تلخی را به همراه داشت و اهانت به مراسم عزاداری امام حسین (ع) باعث شد تا مردم در روز ۹ دی در اعتراض به این اقدام توهین آمیز تجمع کنند و پاسخ محکمی به فتنه‌گران بدهند.

«زخم تازه» به کارگردانی سید محمدعلی صدری‌نیا و تهیه‌کنندگی مشترک اداره فیلم و نمایش بسیج و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شده است. به مناسبت پخش این مستند و سالروز ۹ دی گفت‌وگویی با محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری داشتیم.

وی درباره‌ ساخت این مستند گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در یک سال گذشته، ۱۰ مستند برای شهر تهران ساخته است. هم‌چنین در ساخت پنج فیلم سینمایی شرکت داشته است که در برخی از آنها ۱۰۰ درصد و در برخی دیگر مثل «سرو زیر آب» که متعلق به شهدای غواص بوده و در دهه فجر امسال آماده پخش می‌شود، سهم یک سومی در سرمایه‌گذاری داشته است. علاوه بر این، مستندهایی هم در مناسبت‌ها با همکاری دستگاه‌های دیگر تولید می‌شود که توسط صدا و سیما پخش می‌شود. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ۹ دی، برنامه‌های متنوعی در مکان‌های مختلف تدارک دیده است که یکی از آنها هم ساخت مستند با این موضوع بود که با همکاری بسیج این فیلم ساخته شد. معتقدم که فتنه سال ۸۸ به دست دولت‌های خارجی و دشمنان انقلاب اسلامی رخ داد. حماسه ۹ دی واقعیت این فتنه را برملا کرد که بخش‌هایی از آن را در مستند «زخم تازه» می‌بینیم. امیدوارم که بتوانیم در همه مناسبت‌ها، کارهای فرهنگی و هنری مناسب را داشته باشیم.

وی درباره اهمیت پرداختن به این موضوع گفت: همه مراکز فرهنگی، هنری و علمی و دانشگاهی باید نسبت به اتفاقات کشور، اقدامات بصیرت‌افزایی و آشنایی نسل جوان داشته باشند. در میان کارهای هنری، مستند و فیلم نقش ویژه‌ای برای بصیرت‌افزایی دارد. دیدن تصاویر، واقعیت‌های آن دوران و برملا کردن نقشه‌هایی که دشمنان برای مردم ایران، انقلاب اسلامی و عاشورای حسینی کشیده بودند، زوایای پنهانی را روشن می‌کند و به آشکار شدن حقایق آن ایام کمک می‌کند. مستند خود سینمای حقیقت است، نه خیال‌پردازی است و نه داستان‌نویسی است بلکه واقعیت را برملا می‌کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به یوم‌الله ۹ دی اشاره کرد و گفت: فتنه سال ۸۸ به کمک صهیونیست‌ها، کشورهای خارجی و دشمنان انقلاب اسلامی رخ داد. مردم جواب این دشمنی و فتنه را دادند. آنان وقتی فهمیدند که فتنه جدی است و از طرف چه کسانی هدایت می‌شود، سیل عظیم مردمی را نه تنها در تهران بلکه در تمام کشور به راه انداختند. وقتی مردم به سمت این حرکت خودجوش حرکت کردند، فتنه را خاموش کردند. از همین منظر، سازمان‌های فرهنگی باید روشن‌گری کنند. این ایام بهترین فرصت برای این کار است. در سالگرد حماسه بزرگ ۹ دی هستیم و مردم باید با دیدن این مستند با حقایقی که در آن زمان رخ داد آشنا شوند. خوش‌بختانه به دعوت رهبر معظم انقلاب، حمایت دلسوزان انقلاب اسلامی و کمک جدی مردم و حضورشان در صحنه بر این فتنه پیروز شدند. همان‌طور که در دیگر صحنه‌های انقلاب نیز پیروز شدند. مگر دولت‌های خارجی جنگ ۸ ساله را بر ما تحمیل نکردند؟ کشور با حضور مردم حفظ شد. فتنه ۸۸ هم یکی از مواردی بود که با بیداری مردم پایان داده شد.

صلاحی درباره‌ کیفیت ساخت این مستند گفت: تلاش شد تا مستند خوبی ساخته شود. این مستند در نوع خود بسیار خوب است و شاید بتوان مستند‌های بهتری هم بعد از این ساخت.

نظر شما