شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۱
کد خبر: ۹۵۸۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کتابخانه علامه طباطبایی (ره) فرهنگ‌سرای کار و تعاون به منظور توسعه و ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌های زلزله برنامه «شهر ایمن» را در قالب کارگاه آموزشی برای خانواده‌ها در روز سه‌شنبه پنجم دی ماه در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتابخانه علامه طباطبایی (ره) فرهنگ‌سرای کار و تعاون  به منظور توسعه و ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌های زلزله برنامه «شهر ایمن» را در قالب کارگاه آموزشی برای خانواده‌ها در روز سه‌شنبه پنجم دی ماه در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار کرد. هدف از اجرای این برنامه که با مشارکت ستاد بحران منطقه ۹ برگزار شد، ارائه اطلاعات لازم برای انجام اقدامات اولیه در هنگام وقوع زلزله و محافظت از جان شهروندان بود.

سمیرا زمانی کارشناس برنامه ابتدا به تحریف بحران پرداخت و گفت: بحران پیشامدی است که به صورت ناگهانی و گاهی فزاینده رخ می‌دهد و به وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای فرد، گروه یا جامعه می‌انجامد. بحران باعث به وجود آمدن شرایطی می‌شود که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق‌العاده است. زلزله از آزاد شدن ناگهانی انرژی انباشته‌شده در سنگ‌های پوسته زمین به وجود می‌آید که این انرژی آزاد شده به صورت امواج باعث لرزش شدید زمین در مدت کوتاهی (زیر ۱۰ ثانیه) می‌شود. 

وی در ادامه افزود: زلزله به سه نوع تقسیم می‌شود: ۱- زلزله‌های کم‌عمق (کمتر از ۷۰ کیلومتر) ۲- زلزله‌های با عمق متوسط (۷۰ تا ۳۰۰ کیلومتر) ۳- زلزله عمیق (۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر)

زمانی همچنین علل وقوع زمین‌لرزه را حرکت صفحات پوسته زمین و فوران گسل‌ها دانست و گفت: گسل به شکستگی‌هایی می‌گویند که سنگ‌های دو طرف صفحه شکستگی نسبت به همدیگر حرکت کرده باشند. این جابه‌جایی می‌تواند از چند میلی‌متر تا صدها متر باشد. در تهران نیز گسل‌هایی وجود دارد که شامل: گسل شمال شرق تهران، گسل جنوب تهران و... است.  

این کارشناس عنوان کرد: نقاط امن درون ساختمان شامل زیر میز محکم، گوشه دیوارهای داخلی نه خارجی، کنار ستونها و راهروهای کم‌عرض است. با توجه به هشدارهای داده‌شده سعی کنید یک کیف نجات با ملزومات مورد نیاز اولیه آماده کنید که محتویات آن شامل آب و غذا (کنسرو و خشکبار) برای ۷۲ ساعت، داروهای مورد نیاز، چراغ قوه و دو عدد باتری اضافه، رادیو جیبی کوچک، کپی مدارک خود و خانواده، شماره تلفن اضطراری، چاقوی چند منظوره و یا بیلچه و کیف جعبه کمک‌های اولیه باشد. 

پرسش و پاسخ حاضران نشست بخش پایانی کارگاه شهر ایمن بود.


نظر شما