چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۰
کد خبر: ۹۵۸۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸
با تجلیل از داریوش مودبیان در پردیس تئاتر تهران:
آیین اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر با حضور شهردار تهران، مدیران ارشد حوزه تئاتر، هنرمندان و دوستداران تئاتر در پردیس تئاتر تهران برگزار و برگزیدگان رشته‌های مختلف این دوره معرفی شدند.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اختامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر ظهر امروز با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی شفیعی مدیر امور نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان، پیمان شریعتی رییس تئاتر شهر، داریوش اسد‌زاده ، مرضیه برومند، ایرج راد، اصغر همت، جهانگیر الماسی، اردشیر صالح پور، گوهر خیراندیش، حمیدرضا نعیمی و بسیاری از اهالی و دوستداران تئاتر و جمعی از مدیران شهرداری تهران با اجرای فرزاد حسنی در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر شهر تبدیل به برندی بسیار مهم در حوزه تئاتر کشور شده است، گفت: جشنواره ششم را در هشت بخش تخصصی و با ۶۲ نمایش، با ۱۴۵ اجرا و با حضور ۱۲۰۰ هنرمند از ۲۸ آذر کلید زدیم.

حمایت از اجرای عمومی برگزیدگان جشنواره

صلاحی ادامه داد: شهردار محترم تهران، درخواست و تاکید دارد که در تهران همانند شهرهای مدرن دنیا، شهرداری باید فرهنگ و هنر را پشتیبانی کند. در این میان هنر نمایش و تئاتر جلوه بیشتری دارد چون مادر هنرهاست.

وی افزود: خوشبختانه در این شش دوره با همراهی همه هنرمندان این جشنواره رونق بیشتری گرفته است. امیدوارم همه این ۶۰ اثر برگزیده بعد از جشنواره با حمایت شهردار تهران و شهرداری تهران بتوانند اجرای عمومی شوند.

وی با اشاره به تاکیدهای شهردار تهران با بیان اینکه کالبد سخت شهر مقداری کامل شده است، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برگزاری چهارشنبه‌های هنر، تولد ماه، موسیقی پیامبر مهربانی و جشنواره فیلم شهر و جشنواره تئاتر شهر تلاش کرده تا رابطه خوبی با هنرمندان داشته باشد گرچه هنوز در موضوع فرهنگ و هنر جای کار زیادی داریم که در همین راستا باید ۶۰ تئاتر برگزیده امشب در طول سال هرشب در پردیس تئاتر تهران، فرهنگ‌سراها و دیگر تماشاخانه‌های سطح شهر اجرا داشته باشند.

تجلیل از داریوش مودبیان؛ هنرمند پیشکسوت تئاتر 

بخش دیگر برنامه تقدیر از ۵۰ سال فعالیت هنری استاد داریوش مودبیان در حوزه نمایش بود. این تقدیر با حضور ایرج راد دیگر پیشکسوت هنر نمایش و از دوستان صمیمی مودبیان، محمدعلی نجفی و محمود صلاحی انجام شد.

ایرج راد در آیین تجلیل از داریوش مودبیان گفت: من در ایام نوجوانی با داریوش آشنا بودم. او از همان ابتدا تلاش در عرصه‌های متفاوتی را تجربه کرد، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و ترجمه. او از همان سال‌ها علاقه‌مند بود که بر کلمات انگلیسی و فرانسوی احاطه داشته باشد. تاثیر او بر جامعه آکادمیک هنر تئاتر بر کسی پوشیده نیست و خوشحالم که امشب در شب تجلیل وی در کنار او هستم.

جای خالی علی نصیریان در اختتامیه تئاتر شهر

مودبیان هم در این آیین گفت: بسیار دوست داشتم که استادم، علی نصیریان نیز در این جمع در کنار ما می‌بودند. من همچنان که جای خالی او را احساس می‌کنم، سلام ویژه او را هم به شما می‌رسانم.

وی افزود: تجلیل از من می‌تواند به شما جوانان امید بدهد. چون در تمام این ۵۰ سال هنر تئاتر برایم جدی بود، حتی زمانی که نقش‌های کمدی ایفا می‌کردم.

اهدای جوایز موسیقی و بخش خیابانی

جوایز بخش موسیقی با حضور مریم معترف، جهانگیز الماسی و انصافی اعطا شد. جوایز برگزیده بخش خیابانی به سامان شیرنسب برای نمایش «موفقیت»، تقدیر از موسیقی بخش کودک و نوجوان پویا موهایی برای نمایش سفر به آینده و جایزه برگزیده بخش کودک و نوجوان به سهند بهادری برای نمایش بز زنگوله به پا اعطا شد.

در بخش خیابانی نیز سه جایزه توسط داوران اهدا شد: آنوشا علی نپاد برنده جایزه ویژه هیئت داوران، مجتبی دربندی کارگردان نمایش ژیلت و نمایش افسانه ننه ماهی برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد. حسین تبریزی برای نمایش بز زنگوله پا در بخش ساخت ماسک و گریم تقدیر شد. از بازیگر کودک امیرمهدی ملکی برای نمایش رویاهای کودکانه تقدیر به عمل آمد و هلیا نصراللهی برای نمایش ردپای نی نی نو برگزیده شد.

در بخش طراحی صحنه و نور حمید سلامی برای نمایش زمستان برگزیده شد. همچنین در بخش طراحی صدا علی کلانتری برای نمایش فک تقدیر شد و جایزه ویژه هیئت داوران هم به گروه نمایش سانتی متر رسید.

نجفی: تحویل تئاتر نصر به شهرداری تهران

محمدعلی نجفی شهردار تهران در این مراسم گفت: طی قراردادی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی منعقد کردیم، روز شنبه تئاتر نصر تحویل شهرداری تهران خواهد شد و بلافاصله فعالیت های عملیاتی برای تبدیل تئاتر نصر به موزه تئاتر شهر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نقش موثر هنرمندان در پیشبرد اهداف و ماموریت‌های مدیریت شهری، گفت: اگر ما اصرار داریم که شهروندانی آگاه، مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌پذیر داشته باشیم، در این مسیر هنر به طور خاص می‌تواند به ما به عنوان یک نهاد اجتماعی کمک کند.

به گفته نجفی یک ابزار پر قدرت و تاثیر گذار در اختیار هنرمندان تئاتر قرار دارد که می توانند شهروندان را تحت تاثیر قرار داده و روح مسئولیت‌پذیری و مشارکت پذیری را در شهر بدمند.

هنرمندان تئاتر شهرداری را در آسیب های اجتماعی همراهی کنند

وی با ابراز خرسندی از ارتباط بسیار خوب و مثبت هنرمندان با شهرداری در سال های گذشته، ابراز امیدواری کرد که از این به بعد نیز این ارتباط دو طرفه، مستقیم تر، عمیق تر و دقیق تر بوده و در راستای هدف ایجاد آرامش و آسایش برای شهروندان باشد.

شهردار تهران یادآور شد: مسئولیت پذیری و مشارکت جویی جزئی از این هدف است که باید به عنوان توصیه به شهروندان مد نظر قرار دهیم، در این میان قطعا هنر نمایش می تواند به ما کمک شایانی داشته باشد.

وی نفوذ غیر مستقیم به عمق روح و ناخودگاه مردم را یکی از مزیت های هنر تئاتر دانست و گفت: این نفوذ هنر تئاتر قطعا بسیار معنوی و تاثیرگذار خواهد بود؛ همانطور که امروز حتی در مباحث اخلاقی و توصیه به پایبندی به ارزش ها نیز مورد قبول است که اصولا اخلاق یک موضوع و مقوله غیر زبانی است و نمی شود از طریق زبان و بیان، افراد را متخلق به اخلاق خوب کرد و یا آنها را به انجام کارهای خوب اخلاقی وا داشت.

نجفی تاکید کرد: آنچه می تواند اخلاق جامعه را تغییر دهد، ابزارهایی است که به صورت ناخودگاه به ذهن و روح مردم نفوذ کرده و تعالیم خود را منتقل کند. از این رو هنرمندان در عرصه تئاتر باید با توجه به مسئولیت مهم اجتماعی که بر دوش دارند از این هنر استفاده کرده و ما را برای رسیدن به اهداف مد نظر در اداره شهر کمک کنند.

شهردار تهران در ادامه از برگزاری شش دوره جشنواره تئاتر شهر به عنوان یک اقدام بسیار شایسته یاد کرد و گفت: این جشنواره در حوزه مسئولیت های مستقیم مدیریت شهری برای دستیابی به شهری برای زندگی قابل تعریف است که امیدوارم در سال های آینده با ابعاد بزرگ‌تر، نتایج عمیق تر و تاثیرات بیشتری برگزار شود.

افتتاح موزه تئاتر پایتخت

وی ادامه داد: بدون شک این جشنواره نکات قوت زیادی داشته و نقاط ضعفی هم در جشنواره وجود دارد که امیدوارم با راهنمایی، بیان نظر و انتقادات بتوانیم برای سال های بعد آن نقاط ضعف را برطرف کنیم. البته نمی گویم یک جشنواره تئاتری در حد جشنواره های فرانسه و اسکاتلند داشته باشیم اما وقتی این جشنواره در یک بازه زمانی معین برگزار می شود، باید به نوعی همه فعالیت های فرهنگی و هنری تحت تاثیر آن جشنواره و متاثر از نتایج جشنواره باشند که در حال حاضر اینگونه نیست.

نجفی ضمن تقدیر از همه زحمت کشان در برگزاری جشنواره تئاتر شهر و گروه های نمایشی حاضر در این جشنواره یادآور شد: همانطور که جشنواره های فجر فضای عمومی هنری کشور را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، امیدوارم جشنواره تئاتر شهر نیز در سال های آینده همین تاثیر را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تعیین تکلیف مجموعه «تئاتر نصر» در خیابان لاله زار خبر داد و گفت: حدود ۱۰ سال پیش استاد عزت الله انتظامی درخواست کردند تئاتر نصر دوباره به هنرمندان تئاتر برگردد و به عنوان موزه تئاتر تجهیز و آماده شود چرا که همه ما می توانیم رد پای تاریخ فرهنگی کشور را به نوعی در تئاتر نصر ببینیم؛ جایی که بسیاری از بزرگان هنر نمایش روی صحنه رفتند و در آنجا با هنر خودشان مردم را مسحور کردند.

شهردار تهران تصریح کرد: شهرداری تهران و بعضی نهاد ها و ارگان های دیگر از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان دوره تا به امروز برای تحقق این خواسته تلاش کردند؛ در نتیجه عرض می کنم که بالاخره دیروز قرارداد واگذاری و خرید تئاتر نصر توسط شهرداری تهران به امضا رسید.

برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند

برگزیده های طراحی لباس بخش خیابانی:

با تقدیر از زهره قاسمی برای نمایش دگردیسی تقدیم شد به رضا بیات برای نمایش یونیسف.

برگزیده طراحی فضا در بخش خیابانی:

مسعود ابراهیمی برای نمایش معافیت پزشکی و آخرالزمان،

طراحی لباس بخش کودک و نوجوان:

با تقدیر از سهیلا جوادی برای نمایش سفر به آینده تقدیم شد به فاطمه نمازی برای نمایش جادوگر بیکار

طراحی صحنه کودک و نوجوان:

با تقدیر از پگاه ترکی برای نمایش خنکای ختم خاطره و سینا ییلاق بیگی برای نمایش سفر به آینده

تقدیم شد به مجتبی مهدی برای نمایش ردپای نی نی نو

طراحی صحنه بخش صحنه ای برگزیده:

روح االله امامی برای نمایش رابطه

بخش عکس تئاتر تهران:

امین اشتری فاطمه الله یار نزاد مرجه پورحسین ساینا قادری و تینا دلنوازی خانم سبزیوند بدون ترتیب رتبه فقط تقدیر شدند. جایزه عکس برگزیده تئاترشهر به فاطمه الله یار نژاد رسید.

سپس اردشیر صالح پور، جواد قناد، حسین باستانی و ... بر صحنه رفتند تا جوایز بخش بازیگری زن را اهدا کنند.

بخش بازیگری زن در تئاتر خیابانی:

تقدیر: مهسا افرهی برای نمایش کراوات، دلارام ترکی برای نمایش آخرالزمان، مارال ایزدبخش برای نمایش یونیسف

بخش برگزیده: حسنا قبادی برای نمایش شهروند، بازیگر زن بخش کودک و نوجوان تقدیر

مینا مقامی نمایش بزک زنگوله پا، ماندانا افخمی نمایش شاهزاده و خرس، برگزیده:

سبا سلیمانی برای نمایش سفر به آینده

بازیگری زن تیاتر صحنه ای تقدیر: نیلوفر وهاب زادگان برای فالش خوانی چهارراه فخرآباد،مونا سهراب حقیقت و مرضیه موسوی برای خنکای ختم خاطره

برگزیده: تکتم رسول زاده برای نمایش زمستان

بازیگری مرد بخش خیابانی تقدیر: پیمان صفر زاده معافیت پزشکی، محسن مهری معافیت پزشکی

حسن همتی تلخ مثل شیرین، میثم سرآبادانی برای کراوات، جمشید عسگری برای زور الکی

مالک آبسالان برای نمایش تلخ مثل شیرین، برگزیده: رسول قادری برای نمایش موفقیت

بازیگری مرد بخش کودک و نوجوان تقدیر: بهمن داداشی و امیرمحمد انصافی، برگزیده: محمد عبدی برای نمایش سفر به آینده.

بازیگر مرد بخش صحنه ای تقدیر: محمدرضا ایمانیان، محمد نژاد، هادی احمدی، برگزیده: عطا عمرانی برای نمایش شرم و دغدغه

نمایش نامه نویسی خیابانی: محمد مهدی پازوکی برای نمایش موفقیت، داوود براهیمی معافیت پژشکی، مسعود براهیمی آخرالزمان، زهرامریدی دگردیسی، حسنا قبادی برای شهروند دات کام

برگزیده: علیرضا ترامشلو برای نمایش درمانگران شهر

نمایش نامه نویسی بخش کودک و نوجوان تقدیر: زیبا فلاح برای ردپای نی نی نو،محمود براهیمی برای بز زنگوله پا، برگزیده: سبا سلیمانی که جایزه اش را توسط علی سلیمانی پدرش دریافت کرد.

نمایش نامه نویسی صحنه ای تقدیر: حسین پیرعلمی و کیوان میر محمدی، برگزیده:مرتضی شاه کرم برای سانتی متر

نظر شما