جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۳
کد خبر: ۹۶۰۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
فرهنگ‌سرای کار و تعاون به منظور تقویت نهاد خانواده و احترام و تکریم زن در تقویت و تحکيم بنيان خانواده و گسترش فرهنگ حلم، صبر و آرامش و مهربانی پنجاه و دومین برنامه کارگاه خانواده پایدار با موضوع: ارتقای افزایش اعتماد به نفس وخودباوری در کودکان و راه‌های تقویت آن را روز دوشنبه ۱۸دی ماه در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
کارگاه آموزشی ارتقای افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه آموزشی ارتقای افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان با هدف شادابی و طراوت و سرزندگی و ارتقای مهارت‌های زندگی درخانواده، با حضور دکتر محسن لواسانی(دکترای روانشناسی اجتماعی) برگزار شد.

وی در ابتدای جلسه با توجه به موضوع مورد بحث به تعریف اعتماد به نفس پرداخت. دکتر لواسانی گفت: اعتماد به نفس مجموعه اعتقادات و یا احساساتی که ما نسبت به خود داریم به عبارت دیگر اعتماد به نفس میزان ارزشی است که برای خود قائل هستیم و این که چقدر خودمان را باور داریم.

محسن لواسانی همچنین گفت: در حقیقت شکل‏‌گیری اعتماد به نفس از دوران شیرخواری (اززمان تولد تا دو سالگی) آغاز می‏‌شود. در این دوران کسب مهارت‏های حرکتی- شناختی و موفقیت کودک در انجام بعضی فعالیت‏‌های مربوط به خود مانند توانایی راه رفتن، غذا خوردن و… به رشد خود باوری و اعتماد به نفس کودک کمک موثری می‏‌نماید. کودکانی که اعتماد به نفس پایین دارند تعارضات و مشکلات زندگی برای آن‌ها موجب ناکامی و اضطراب شدید می‌‏شود.

وی گفت: از طرف دیگر باور کودک درباره خود بر مبنای تعاملات او با اطرافیان به‌خصوص در ابتدا با والدین شکل می‏‌گیرد. به این دلیل است که رابطه صحیح والدین با کودکان کمک موثری به تقویت خودباوری کودک می‏‌نماید. والدینی که پاسخ گویی به خواسته‌های کودک خود را بر مبنای نیاز او بنا می‌کند و نه خواست و میل خود می‌تواند خود باوری را بهتر به فرزندش انتقال دهد.

این روانشناس همچنین گفت: عدم اعتماد به نفس مشکلی است که افراد زیادی با آن مواجه اند. این موضوع در سنین پایین شروع می‌شود و اکثرا تا بازرگسالی فرد ادامه خواهد داشت. اما اگر از همان کودکی جلوی این مسئله گرفته شود فرد می‌تواند اعتماد به نفس خود را پیدا کند. داشتن اعتماد به نفس در بسیاری از مواقع لازم و ضروری است، کسانی که اعتماد به نفس دارند بسیار خوشبین تر و مثبت اندیش تر از دیگر افرادی هستند که اعتماد به نفس ندارند.

 وی در ادامه افزود: اعتماد به نفس خوب، راهی برای دفاع کودک در مبارزه با مشکلات زندگی است.کودکانی که اعتماد به نفس دارند احساس کاملاً خوبی نسبت به خود دارند و راحت‏‌تر با تعارضات و فشارهای زندگی کنار می‌‏آیند آن‌ها شاد هستند و از زندگی لذت می‏‌برند. این دسته از کودکان به واقعیت‏ها توجه کرده و به طور کلی خوش بین هستند. برعکس کودکانی که اعتماد به نفس پایین دارند تعارضات و مشکلات زندگی برای آن‌ها موجب ناکامی و اضطراب شدید می‏شوند. کودکانی که با ضعف به خودشان می‏نگرند برای دستیابی به راه حل مشکلات ناتوان خواهند ماند. اگرچه دائما افکار انتقادی از خودشان، مانند «من خوب نیستم» و یا «من هیچ کاری را درست نمی‏توانم انجام دهم» دارند و منفعل، گوشه‏‌گیر و یا افسرده می‏‌شوند.

وی در پایان گفت:  حال ما والدین چگونه باید اعتماد به نفس در فرزندانمان را بالا ببریم؟ برای انجام این کار شما والدین گرامی باید به یک سری نکات توجه کنید. از جمله نکاتی که باید خوب به آن توجه و عمل کنید عبارتند از:

فرزندان خود را دوست داشته باشید، عزت نفس در کودکان را تقویت کنید، به فرزندان احترام بگذارید، مهارت گوش دادن به حرف‌های کودکانتان را در خود تقویت کنید، برای صحبت کردن با کودکانتان وقت بگذارید و به کودکانتان اعتماد کنید .

 وی همچنین پس از پایان مباحث ارائه شده به سوالات مخاطبان پاسخ دادند.

فرهنگ‌سرای کار و تعاون به نشانی: بزرگراه یادگار امام(ره) جنوب، تقاطع خیابان هاشمی، پلاک ۷۶ واقع شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰  تماس بگیرند.
نظر شما