پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۴
کد خبر: ۹۶۰۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
رییس فرهنگسرای خاتم(ص) و مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ در خصوص استقبال جوانان از کتابخانه‌های منطقه ۱۸گفت: شاداب سازی و تجهیز کتابخانه و سایر کتابخانه‌های مناطق جنوبی پایتخت موجب گرایش بیشتر مخاطبان به فرهنگ مطالعه، تامین اوقات فراغت سالم، دوری جوانان از گرایش به رفتارهای بزهکارانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
شاداب سازی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رییس فرهنگسرای خاتم(ص) و مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ در خصوص استقبال جوانان از کتابخانه‌های منطقه ۱۸گفت: طی سال‌های اخیر گرایش جامعه ۲۰۰ هزار نفری نوجوانان و جوانان از جمعیت حدود نیم میلیون نفری منطقه ۱۸، به کتاب و کتاب‌خوانی و استفاده از محیط کتاب‌خانه افزایش یافته و هم اکنون کتابخانه های تحت پوشش شهرداری در این منطقه با انبوه مراجعان در تمام ساعات روز تا پاسی از شب مواجه است.

حامد طراحی افزود: به عنوان مثال کتابخانه ۱۵خرداد در محله تولید دارو که محله‌های اطراف را نیز پوشش می‌دهد تمام فضای خود را برای پاسخ‌گویی به بسیاری از مراجعان اختصاص داده و با ۳۸۰ متر فضای مطالعه به ۱۳۰۰عضو ثابت و هزاران مراجعه کننده غیر ثابت خدمات ارایه می‌دهد.

وی گفت: البته کتابخانه‌های استاد حکیمی، فجر، قائم(عج)، بوستان نرگس و شهدای محله بهداشت نیز کمابیش همین وضعیت را دارند، ولی فقدان فضای مناسب برای مطالعه در خانه و مدرسه، موجب اقبال جوانان به کتابخانه ۱۵ خرداد شده است به طوری که این کتابخانه حتی بخش‌هایی مثل مخزن و نمازخانه را برای مطالعه مخاطبان آماده سازی کرده است.

وی کمبود فضای فیزیکی را مهم‌ترین مشکل کتابخانه ۱۵خرداد برشمرد و افزود: با توجه به اینکه تقریبا اکثریت جوانان مراجعه کننده به کتابخانه از اقشار کم درآمد جامعه هستند، شاداب سازی و تجهیز این کتابخانه و سایر کتابخانه‌های مناطق جنوبی پایتخت به امکاناتی هم چون سالن غذاخوری، نمازخانه و محل استراحت، میز و صندلی مناسب و تجهیزات سمعی و بصری، موجب گرایش بیشتر مخاطبان به فرهنگ مطالعه، تامین اوقات فراغت سالم، دوری جوانان از گرایش به رفتارهای بزهکارانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

به گفته مهدی کاظمی مسوول کتابخانه ۱۵خرداد این کتابخانه با ۲کتاب‌دار از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شب یکسره به شهروندان خدمات ارایه می‌دهد.

وی افزود: کتابخانه ۱۵خرداد واقع در بوستان ۱۵خرداد محله تولید دارو در تاریخ ۱۳۸۸ تاسیس شده و دارای سه سالن مطالعه مجزا ویژه بانوان، دانشجویان و استادان مرد و دانش آموزان پسر و هم چنین دارای بخش کودک و مرجع مجزا و دو نماز خانه ویژه بانوان و آقایان است . ۸۵۰ متر مساحت کل کتابخانه است که ۳۸۳ متر به سالن مطالعه آقایان و خانم‌ها اختصاص دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه ساعت کار کتابخانه از ساعت ۸ تا ۲۰است، اظهار داشت: البته در حال حاضر به دلیل تقاضای بالای مخاطبان کتابخانه تا ساعت ۲۲ باز است و و در آستانه کنکور این ساعت افزایش هم پیدا می کند. در واقع با توجه به استقبال جوانان در تمامی ساعات روز کتابخانه مملو از مراجعه کنندگان است.

مسئول کتابخانه ۱۵خرداد از جمله دلایل علاقه و گرایش جوانان به حضور و استفاده از فضا و خدمات کتابخانه را فضای امن و آرام، وجود کتاب‌ها و منابع مورد نیاز شامل بیش از ۱۷ هزار عنوان کتاب، تجهیزات مناسب برای مطالعه و ارایه برنامه‌های فرهنگی متنوع در کنار خدمات کتابخانه‌ای ذکر کرد و ادامه داد: وجود کمد ویژه اعضاء برای قرار دادن وسایل شخصی، نمازخانه ویژه اعضاء خانم و آقا، کلاس‌های مشاوره تحصیلی،  تسهیل و تسریع در دسترسی به منابع موجود، به روز رسانی منابع کتابخانه، تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی و همایش‌ها و کارگاه‌های حوزه کتاب با حضور نویسندگان شاخص معاصر، تشکیل و فعالیت کانون‌های ادبی، ارایه خدمات اختصاصی آموزشی به کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و دانش آموزان پشت کنکوری، اجرای ویژه برنامه‌های مناسبتی و برنامه‌های بازدید مدارس از کتابخانه از جمله مواردی است که موجب اقبال روز افزون شهروندان منطقه به استفاده از برنامه‌ها و خدمات کتابخانه ۱۵خرداد شده است.
نظر شما