شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۸
کد خبر: ۹۶۱۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست «راهبردهای سواد رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی» گفت: ما باید سواد رسانه‌ای را به خصوص به نسل جوان آموزش دهیم و در فضای مجازی به صورت آگاهانه و با بینش حضور داشته باشیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در پایان نشست «راهبردهای سواد رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی» که با حضور محمود صلاحی رییس و حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی و مدیران و فعالان مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری،‌ پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد، حجت الاسلام حسن‌ناصری پور گفت: دوره آموزشی که از ۱۰ ماه پیش پیگیری می‌کردیم در دو مرحله اجرا می‌شود. یک بخش آن جلسات معاونان آفرینش اجرا و معاونت‌های فرهنگی است که دو هفته یک بار برگزار می‌شود. بخش دوم مربوط به طرح مرکز آموزش با عنوان «عصرانه‌های فرهنگی» است که هر هفته چهارشنبه‌ها از ساعت ۳ تا ۵ برای مناطق و علاقه‌مندان برگزار می‌شود. انشالله بتوانیم این دوره را تا پایان سال به صورت منسجم و مستمر برگزار کنیم.

صلاحی: باید آگاهانه و با بینش صحیح در فضای مجازی حضور داشت

ناصری‌پور در خصوص فعالیت‌های مرکز آموزش گفت: مرکز آموزش در دوسال گذشته سه وظیفه بزرگ؛ ساماندهی وضعیت و آموزش مربیان، توسعه حوزه محتوایی و طراحی برنامه‌ها را انجام داد و بیش از ۶۰ درصد فعالیت‌ها موفقیت آمیز بوده است. باید گفت مرکز آموزش در حوزه‌‌های آموزش ستادی و هم در حوزه‌های آموزش مراکز مثل پارک کتاب و آموزش کودک و طرح‌های آموزش عمومی، بحث مراکز مشاوره و همه چیزهایی که شاهد اتفاق افتادن آن هستیم، واقعا خوب عمل کرده است.
 
وی در خصوص انتخاب پروانه دوستی به عنوان رییس مرکز آموزش گفت: ۷۰ درصد کارکنان و مخاطبان مرکز آموزش بانوان هستند به همین دلیل ضرورت داشت باز یک خانم برای ریاست این مرکز انتخاب شود. در همین راستا دنبال فردی بودیم که دو سال زحمت در مرکز آموزش را به نتیجه برساند که به خانم دوستی رسیدیم. فردی پرتلاش، زحمت کش، توانمند و صاحب نظر و پیگیر در حوزه آموزش است.
 
 ناصری‌پور در پایان با تشکر از فعالیت‌های رویا فتحی رییس پیشین مرکز آموزش گفت: یقین دارم و اطمینان می‌دهم دوره‌ای که خانم دوستی حضور دارند، طرح هایی که دوباره شروع شده است مثل «دوباره سلام»، «مثبت ۵»، مراکز مشاوره، پارک کتاب کودک و مابقی طرح‌ها به سرعت نتایج اجرایی آن را خواهیم دید. من از سرکار خانم فتحی تشکر می‌کنم که در این مدت زحمت کشیدند و امیدورایم خانم دوستی بتوانند موفق باشند.

صلاحی: باید آگاهانه و با بینش صحیح در فضای مجازی حضور داشت
 
در ادامه محمود صلاحی رییس مرکز آموزش گفت: اصولا همه فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری محتوای آموزشی دارد. حتی یک فیلم سینمایی و تئاتری که می‌سازیم یا هر فعالیت هنری و فرهنگی اگر جنبه آموزش آن در نظر گرفته نشود، صرفا یک سرگرمی، طنز یا پر کردن اوقات فراغت است که البته خوب است اما در دنیای فعلی بیشترین تاثیرات را رسانه‌ها دارند. شاید یک اتفاقی یک گوشه دنیا بیافتد و پنج دقیقه بعد همه جهان به وسیله همین رسانه‌ها مطلع شوند و هر کسی هم یک تحلیلی از آن اتفاق داشته باشد.
 
وی افزود: منظور از رسانه صدا و سیما، مطبوعات، منبرها و تریبون‌هاست. اما شبکه‌های اجتماعی رسانه دنیای مدرن است که هم تعداد آن‌ها روز به روز اضافه می‌شود و هم اطلاعات و اخباری که منتشر می‌شود و قرار است خبرسازی یا جریان‌سازی شود، توسط غول‌های رسانه‌ای صورت می‌گیرد. در دنیا می‌بینید سیاه را سفید و سفید را سیاه نشان می‌دهند. مثلا با کمک همین رسانه‌ها سازمان تروریستی که ۱۷ هزار نفر را ترور کرده می‌شود پشتیبان ملت. شاید چند جوان سابقه قبلی این‌ها را نداند وقتی با این اطلاعات مواجه می‌شوند تفکر و تحلیل آن‌ها از ماجرا متفاوت می‌شود.
 
 صلاحی بیان کرد: باید سواد رسانه‌ای را به خصوص به نسل جوان آموزش دهیم. هیچ وقت در رسانه‌های ملی خود نگفته‌ایم شبکه‌های اجتماعی دنیا با چه هدفی تاسیس شده؟ چه‌کسانی آن‌ها را اداره می‌کند؟ پشت صحنه‌‌شان کیست؟ از طرفی این‌ها یک امکانات است نمی‌شود نفی کرد. باید حضور داشت حضور آگاهانه و استفاده کرد. استفاده با بینش صحیح و باید با آگاهی پاتک زد. باید در کشور یک راهبردی داشته باشیم. هم صدا سیما و هم وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و هم دستگاه‌های دولتی و خصوصی در غیر این صورت ممکن است جوانی که تا دیروز برای امام حسین(ع) سینه می‌زد تحت تاثیر این شبکه‌های اجتماعی حسینیه آتش بزند.

صلاحی: باید آگاهانه و با بینش صحیح در فضای مجازی حضور داشت

صلاحی در خصوص فعالیت در حوزه رسانه گفت: فرهنگ‌سرای رسانه یک نقطه شروع در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در وهله اول برای آموزش و آگاه‌سازی کارکنان و مجموعه فرهنگ‌سراها و در مرحله بعد علاقه‌مندان و ذینفعان و در مرحله بعد مردم فعالیت می‌کند.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان خطاب به مجموعه فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: باید به شما خسته نباشید و خدا قوت بگویم و این حوزه فعالیت‌های شما را تایید کنم. به خصوص از زمانی که آقای تیمورپور این مسئولیت را برعهده گرفته حقیقتا کارهای زیادی در فرهنگ‌سرای رسانه تولید شده است.

در پایان این نشست پروانه دوستی حکم ریاست مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را از محمود صلاحی دریافت کرد.
نظر شما