پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۴
کد خبر: ۹۶۱۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری از برگزاری کارگاه‌های توجیهی «عصرانه‌های فرهنگی» با تاکید بر موضوع رسانه‌های نوین خبر داد.
برگزاری کارگاه‌های «عصرانه‌های فرهنگی» با محوریت سواد رسانه‌ای
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اقتضائات فرهنگی و اجتماعی تحول در عملکردهای فرهنگی، منابع و سیستم سازمان فرهنگی هنری را می‌طلبد از برگزاری کارگاه‌های توجیهی «عصرانه‌های فرهنگی» در حوزه سواد رسانه‌ای خبر داد.
  
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: حضور رسانه‌های نوین در کشورهای درحال‌توسعه، افزون بر القای افکار جدید و ‫جذابیت آفرینی دروغین سبک زﻧﺪﮔﯽ وارداﺗﯽ در بین مخاطبان، موجب می‌شود که ﺟﻮاﻧـﺎن از عمل ﺑـﻪ ‫ﺑﺴﯿﺎری‌ از‌ رﺳﻮم فرهنگی دور شوند و ﺑﻪ تقلید از فرهنگ مهاجم بپردازند. تاثیرگذاری پیچیدگی‌های گوناگون رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی در زندگی بشر امروز ضرورت پرداختن به موضوع «سواد رسانه» را بیش از بیش آشکار می‌سازد. با در نظر گرفتن واقعیت‌های کنونی در این حوزه لازم است به موضوع تحکیم پایه‌های درک و شناخت بیشتر سواد رسانه‌ای‬‬ و تلاش برای کاهش آسیب‌های آن با روش‌های متنوع بیندیشیم و در اجرایی کردن نتایج آن همت گماریم.
 
وی با اشاره به دورنمای اصلی توسعه فرهنگی گفت: استفاده موثر از ظرفیت‌ها و ابزارهای جدید رسانه‌ای برای تقویت فرهنگ ملی و اسلامی کلان‌شهر تهران با توجه به خصلت‌های ویژه فرهنگی و طراحی و تبیین مبانی لازم برای آن، عمده‌ترین دغدغه فراروی سازمان فرهنگی هنری است که لازمه آن، حرکت گام به گام در مسیر پیشرفت فناوری‌های رسانه‌ای نوین و شناسایی و پیشگیری از برخی آسیب‌های موجود در آن است.

ناصری‌پور افزود: این مساله بیانگر توجه زیاد و تسلط رسانه بر فرهنگ جامعه است؛ بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که رسانه‌ها با پخش برنامه‌هایی خارج از دایره فرهنگ یک تمدن، به نمادسازی در حوزه فرهنگ مهاجم می‌پردازند بنابراین مخاطبان این رسانه‌ها با مرور نمادها یا مصنوعات آن‌ها را به‌عنوان هنجارهای فرهنگی و اجتماعی خواهند پذیرفت و پس‌ از آن نمونه‌هایی از ارزش‌های جدید وارداتی را در رفتارهای آن‌ها مشاهده می‌کنیم.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: در همین راستا کارگاه‌های توجیهی «عصرانه‌های فرهنگی» به منظور بالابردن سطح کیفی دانش و آگاهی کارشناسان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و علاقه‌مندان در حوزه سواد رسانه‌ای و شناخت بیشتر جایگاه، ویژگی‌ها و شاخصه‌های فرهنگی، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

وی افزود: دومین نشست از «عصرانه‌های فرهنگی» با موضوع بررسی و معرفی تکنیک‌های رسانه‌ای و نیز آموزش تکنیک‌های فضای مجازی، روز چهارشنبه ۲۷ دی ساعت ۱۵ در فرهنگ‌سرای خاتم مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۸ برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند با شماره ۶۶۶۲۴۸۰۵ تماس بگیرند یا به نشانی شهرک ولی‌عصر، خیابان حیدری جنوبی، خیابان پژاند، بوستان لواسانی مراجعه کنند.
مطالب مرتبط
نظر شما