جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۹
کد خبر: ۹۶۱۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
حسن خجسته یکی از اعضای کمیته علمی چهارمین همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات هنری درباره مهم‌ترین دستاوردهای این همایش گفت: بحث ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی تا پیش از برگزاری این همایش مطرح نشده بود و استمرار در برگزاری این همایش و چهار ساله شدن آن این امکان را به وجود آورده است که موضوع «کیفیت آثار و محصولات فرهنگی» به واحد درسی تبدیل شود.
ارتقای کیفیت آثار و محصولات هنری می‌تواند به واحد درسی تبدیل شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسن خجسته از اعضای کمیته علمی چهارمین همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی درباره تفاوت‌های شاخص این دوره از همایش با دوره‌های قبل گفت: بخش مهمی از این تغییر این بود که ما توانستیم به شاخص‌های کیفیت در محصولات برسیم و آن را دسته‌بندی کنیم. این اتفاق باعث شد که این شاخص‌ها قابل انتشار و به تبع آن قابل نقد و بررسی و تکمیل باشد. این دستاورد کوچکی نیست. ساختن شاخص‌های فرهنگی آن هم بر اساس شرایط زیستی خودمان مهم‌ترین پیشرفت و وجه تمایز این دوره با دوره‌های قبل بود. 

وی درباره نقاط ضعف همایش به حضور کمرنگ دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم همایش را به شکل فراگیرتری برگزار کنیم. جای خالی خیل کثیری از استادان و دانشجویان هنر و فلسفه هنر و تولیدکنندگان آثار هنری به ویژه در بحث‌های نظری مانند سینما و تئاتر و بازی‌ها که سهم وسیعی در ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی دارند به شدت احساس می‌شود. 

این پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره مهم‌ترین تاثیرات برگزاری این همایش گفت: بحث ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی تا پیش از برگزاری این همایش مطرح نشده بود و استمرار در برگزاری این همایش و چهار ساله شدن آن این امکان را به وجود آورده است که موضوع «کیفیت آثار و محصولات فرهنگی» به واحد درسی تبدیل شود. 

خجسته اضافه کرد: برگزاری این همایش منابع اساسی برای طرح درس ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی فراهم کرده است. این بحث، به آرامی وارد حوزه‌های علمی شد و همین موضوع باعث توسعه آن خواهد شد به طوری که تبدیل موضوع این همایش به یک گرایش خاص در رشته‌های تحصیلی دیگر دور از ذهن نیست. همین که برگزاری همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی منجر شد تا این موضوع از کنج انزوا بیرون بیاید و تا حدی اجرایی و دانشگاهی شود بزرگترین دستاورد پس از چهار سال است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری این همایش توانسته تاثیر مستقیمی بر کیفیت آثار و محصولات فرهنگی بگذارد گفت: نباید چنین توقعی از برگزاری تنها چهار دوره از این همایش داشته باشیم. علتش هم این است که همایش در این سال‌ها بیشتر حول محور مباحث نظری بوده است و ما به تازگی به شاخص‌هایی رسیده‌ایم. این شاخص‌ها باید مورد نقد و بحث قرار بگیرد تا به آرامی به تولیدکنندگان و عرضه کننده محصولات فرهنگی هم با این موضوع درگیر شوند و بعد شاهد ارتقای کیفیت این آثار و محصولات باشیم. 

اختتامیه چهارمین همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات هنری شنبه ۳۰ دی در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما