پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۶
کد خبر: ۹۶۱۷۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت: داستان «حافظه دنیا» نوشته ایتالو گالوینو نویسنده مشهور ایتالیا حالت علمی –تخلیلی دارد.
داستان «حافظه دنیا»  در نشست محفل داستان خوانش شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ چهارمین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستان‌نویسی فصل زمستان ۹۶ با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.
 
این کارگاه عصر روز سه‌شنبه ۲۶دی ماه درکتاب‌خانه گلستان با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده و علمی برگزار شد.

در ابتدای شروع جلسه تعدادی مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سایرمخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها مطرح کردند. سپس تمرینات داستانی توسط مخاطبان انجام شد.

سپس داستان «حافظه دنیا» نوشته ایتالو گالوینو خوانده شد و هنر جویان درباره آن نظر دادند.

سپس مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: داستان حالت علمی –تخلیلی دارد. قرار است یک موسسه تمام اطلاعات همه افراد و چیزهای حاضر و گذشته انسان‌ها را به صورت فایل در آورد، که اگر یک زمان کره زمین نابود شد، این اطلاعات به موجوداتی که شاید از کره‌های دیگر به زمین آمدند، منتقل شود بعد معلوم می‌شود رئیس موسسه همسر خود را کشته تا اطلاعات اولیه درباره روابط خوب آن‌ها با یکدیگر را حفظ کند(چون بعدها با هم اختلاف پیدا کرده بودند) و بعد جانشین خود را هم به جرم ارتباط با زنش می‌کشد. انگیزه راوی حسادت نیست، بلکه نمی‌خواهد آن توده اطلاعات، یکدست و خوشایند نباشد/طنزی پنهان در متن هست.

سپس درباره شخصیت پردازی گفته شد: رابطه عاطفی خواننده با شخصیت‌های داستان، نشان دهنده عنصر زیبایی شناختی اثر است. مثلا نویسنده باید بتواند حس همدلی و شفقت خواننده را نسبت به شخصیت‌هایی هم که در واقعیت، خواننده آنها را نمی‌پسندد، ایجاد کند. در واقع شخصیت پردازی داستانی با قوانین عادی و معمولی اجتماعی ممکن است منطبق نباشد. نویسنده باید در جایگاه خالق اثر، خود را به جای شخصیت‌ها بگذارد و نقش آنها را در ذهن خود بازی کند.

در ادامه مخاطبان تمرینات داستانی خود را خواندند و سایر مخاطبان نظرات خود را درباره داستان‌ها بیان کردند. مدرس کارگاه با اشاره به نقاط قوت وضعف، داستان‌ها را مورد نقد و بررسی قرار داد.
پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه بخش پایانی این کارگاه بود.
نظر شما