پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۱
کد خبر: ۹۶۲۲۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
نمایشگاه «گلابتون» که تلفیقی از نقاشی و لباس با موضوع زن ایرانی است، سوم تا هشتم بهمن در نگارخانه فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود. آثار این نمایشگاه شامل نقاشی‌هایی روی بوم و لباس‌هایی است که با طرح‌های اصیل ایرانی طراحی و آماده شده‌اند.
روایت زن ایران در نقاشی و لباس «گلابتون»به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فائزه يزداني درباره موضوع نمايشگاه آثار خود مي‌گويد: «گلابتون نخي ابريشمي است كه در دوران هخامنشيان از الياف طلا و نقزه ساخته مي‌شد اما در حال حاضر با روكش فلزي به رنگ‌هاي طلايي، نقره‌اي و سفيد تهيه مي‌شود. گلابتون‌دو‌زي بيشتر در هرمزگان رايج است و زنان روستايي اين مناطق از آن براي تزئين لباس‌ها استفاده مي‌كنند. نام اين نمايشگاه را گلابتون گذاشتيم چرا كه لباس‌ها با گلابتون‌دوزی زنان جنوبي تزئين و برخي با پارچه‌هايي از نخ گلابتون دوخته شده‌اند.»

نقاشي‌هايي كه در نمايشگاه گلابتون به نمايش درمي‌آيد، با موضوع پوشش زنان ايراني در اقوام و مناطق مختلف ايران است و مي‌توان از اين طريق با ويژگي‌هاي لباس‌هاي زنان آشنا شد؛ نقاشي‌هايي كه به سبك آكريليك روي بوم كشيده شده است. به گفته يزداني، هدف از برگزاري اين نمايشگاه معرفي طرح‌ها و پوشش‌هاي اصيل ايراني است و هنرمند مي‌خواهد نشان دهد مي‌توان لباس‌هاي امروزي را با فرهنگ و صنايع دستي اصيل ايراني تركيب كرد و به پوششي رسيد كه علاوه بر ظاهر آراسته اسلامي، باطن و هويتي ايراني داشته باشد.

نمايشگاه گلابتون روز سه‌شنبه سوم بهمن آغاز به كار مي‌كند و تا يكشنبه هشتم بهمن در نگارخانه فرهنگ‌سرای سرو ميزبان علاقه‌مندان است. دوستداران هنرهاي ايراني مي‌توانند براي بازديد از نمايشگاه به خيابان ولي عصر(عج)، بالاتر از بوستان ساعي، كوي ساعي دوم مراجعه كنند. 
نظر شما