چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۲
کد خبر: ۹۶۲۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
همایش ملی «وطنم» با حضور جمعی از اندیشمندان و رهبران زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
همایش ملی «وطنم» با حضور نمایندگان مختلف ادیان برگزار شد//به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در همایش ملی «وطنم»، که در سوم بهمن ماه ۹۶ و به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و با همکاری فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، اندیشمندان و رهبران زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان به سخنرانی پرداختند و از خانواده‌های شهیدان اقلیت نیز تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم، محمد میثم میثمی، رئیس فرهنگ‌سرای اندیشه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «زمانی که دوستان و یاران در سازمان اوج پیشنهاد دادند به بهانه  رونمایی از مستند فاخر «وطنم» در فرهنگ‌سرای اندیشه برنامه ای داشته باشیم، با توجه به نقطه نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که بر وحدت کلمه و وحدت ادیان  تاکید دارند، خوشحال شدم که همایش ملی را برگزار کنیم.

پس از آن، دکتر مبلغی، رئیس دانشکده مذاهب به اهمیت وطن و وحدت اقوام و ادیان در دین اشاره کرد و گفت: این که از وابستگان اقوام مختلف و ادیان و مداهب مختلف با عنون وطن و وحدت گردهم بیایند، از پروژه‌هایی است که دین بر آن تمرکز بسیاری دارد. شاید برخی تصور کنند این مفاهیم از نظر دینی پایه‌ای نیستند و بسته به موقعیت دارند اما اتفاقا جایگاه بسیار مهمی دارند که در دین به عنوان مبنا و زیرساخت پیشرفت و معنویت به حساب می‌آیند. یکی از این مفاهیم، وطن است که در دین بسیار به آن پرداخته شده است که به مقولات مهمی، گره خورده است. اول، پیشرفت و عمران که مقوله مهمی است. اگر جامعه از پیشرفت دور بماند، با انواع مشکلات رو به رو خواهد بود. خداوند در قرآن از شما خواسته تا زمین را آباد کنید، بنابراین عمران یک واجب است حدیث معروف از امام علی (ع) وجود دارد که می‌فرماید امارت زمین وابسته به حب وطن است.

وی ضمن اشاره به آیات قرآن و روایات ادامه داد: دومین مفهوم، کرامت و بزرگی است که در اسلام مفهوم مهمی به شمار می‌رود و به حب وطن مرتبط است. حدیثی از امام علی هست که می‌فرمایند از کرامت انسان سه چیز است: گریستن بر گذشته، عشق همراه با رقت به وطن و ارتباط داشتن با دوستان گذشته. مفهوم دیگر، در مورد اقوام است که دین تمرکز جدی بر آن دارد. خداوند در قرآن می‌فرماید شما را قوم قوم آفریدیم تا یکدیگر را بشناسید و این خود مقدمه همکاری بین ادیان است و از نشانه‌های خداوند به حساب می‌آید. ادیان و همگرایی آن‌ها با هم در قرآن بسیار جدی، محوری، غیر قابل اغماض و غیر قابل انکار است که باید در داخل و خارج کشور نهادینه شود.

رئیس دانشکده مذاهب، محور دیگر را وحدت ملی دانست و نتیجه گیری کرد: این مفاهیم شرط لازم هر حرکت است و بدون این مفاهیم و استفرار و پویایی آن‌ها محال است که هر جامعه‌ای راه پیشرفت و عمران و صلاح و راه خدا را طی کند.

سپس، خاخام آرش تهرانی، در مورد دیدگاه تورات نسبت به وحدت توضیح داد و گفت: حضرت داوود در مزامیر داوود می‌فرماید که هنگامی که معبد مقدس در اورشلیم توسط حضرت سلیمان ساخته می‌شود، بر روی پلکان‌ها سروده‌هایی در مدح خداوند از حضرت داوود سروده می‌شده و توسط لاویان که از نسل موسی بودند و با وسایل موسیقی نواخته می‌شده است. یکی از سروده‌ها این است که خوشا به حال برادرانی که در کنار همدیگر به دوستی زندگی می‌کنند. بزرگان یهود می‌فرمایند وقتی انسان‌های درستکار در کنار یکدیگر تجمع پیدا کنند هم برای خودشان و هم در دنیا خوب است و هنگامی که این انسجام برای آبادانی و پیشرفت باشد، جای تمجید به درگاه خداوند دارد.

وی هم چنین با اشاره به داستان برج بابل در تورات گفت: "اگر انسجام ظاهری بدون آبادانی وجود داشته باشد، اجتماع از هم گسسته می‌شود. پدر تورات مقدس در مورد برج بابل صحبت می‌شود که به یک گویش با یکدیگر صحبت می‌کردند اما نتیجه کارشان به ثمر ننشست و خداوند آن‌ها را از یکدیگر دور کرد. کلیمیان در طی حضور بیش از دو هزار و هفتصد ساله در تاریخ ایران ثابت کرده اند که از هیچ تلاش و خدمتی برای کشوری که در آن زندگی می‌کنند دریغ نداشته اند در زمینه‌های بسیار زیاد برای موثر بوده اند.

این خاخام به بیمارستان یهودی ساخت سپیر اشاره کرد و بیان کرد: این بیمارستان با قدمت بیش از ۷۰ سال در خدمت همه جامعه با هر دینی است.

خاخام آرش تهرانی در انتها نتیجه گیری کرد: همه این‌ها به آیه‌ای در تورات مقدس بر می‌گردد که هم‌نوعت را فارغ از هر گونه اعتقادی که دارد، مانند خودت دوست بدار که چکیده تورات است. امیدوارم این وحدت همواره بین آحاد جامعه و اقلیت مذهبی وجود داشته باشد با حمایت رهبر عزیز کشورمان در کنار هم به دوستی زندگی کنیم.

در ادامه، کشیش اریستاگس شاهمیریان، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه ارامنه در ایران و  بررسی نحوه رعایت شدن حقوق بشر گفت: امروزه کشوری وجود ندارد که همه از یک زبان، و قومیت، آیین و مذهب باشند. رعایت حقوق اقلیت‌ها امروزه در سطح بین المللی حقوق بشر مورد توجه است. ایران کشوری است که در آن آزادی بیان و عقیده وجود دارد و همواره ادیان و مذاهب آزادانه در آن می‌توانند فرایض خود را به جا بیاورند و مدارس خود را دایر کنند. امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی به امر وحدت پرداخته اند.

سپس، مولوی مسلمان از خراسان رضوی با مذهب حنفی به نقش ادیان و مذاهب ایران در طول جنگ تحمیلی و انقلاب اشاره کرد و گفت: وحدت نیرویی است که برای تمام اقشار و اقوام و همه ادیان و همه مذاهب لازم و ضروری است. در انقلاب اسلامی ایران، اتحاد میان مردم به رهبری امام خمینی (ره) باعث شکست ستمگران شد. در جنگ تحمیلی که صدام تا دندان مسلح بود و توسط همه کشورها به خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شد، همبستگی میان توانست او را شکست دهد. من به شخصه در شب فتح خرمشهر آن جا بودم و در بازدید از سنگرها دیدم که شیعه، سنی، مسیحی و... همه در سنگرها حضور داشتند.

وی هم چنین گفت که قرآن نیز کتب مقدس تورات، انجیل و زبور را قبول دارد و از آن‌ها به عنوان شاهد، استدلال می‌کند.

مولوی مسلمان نیز اطمینان داد که مرزبانان غیور در مرز خراسان جنوبی و رضوی، برای جلوگیری از حضور دشمن سینه سپر کرده اند و باید قدر امنیت موجود را دانست.

او در خاتمه گفت: «مرهون برکات نظام اسلامی، حضرت امام (ره) و رهبری مقام معظم رهبری هستیم و دعا می‌کنیم کسانی که دشمن اسلام هستند هدایت شوند و در غیر این صورت خداوند آن‌ها را از صفحه روزگار بردارد.

ماموستا دکتر نقیبی نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: به عنوان یک کرد و ال سنت و شافعی مذهب خوشحالیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که تمام مذاهب ادیان در انجام مراسم دینی خود آزاد هستند و امروز اگر واقع بینانه به نظام مقدس جمهوری اسلامی و بنیان گذار آن امام خمینی و رهبر امروز حقوق تمام ادیان و مذاهب الهی حفظ می‌شود. به همین دلیل است که در دفاع از نظام اسلامی بین همه اقوام و مذاهب شهید تقدیم کرده ایم. امروز هم در پاسداری از ارزش‌ها و این خاک و وطن آماده هستند.

او دامه داد: ادیان و مذاهب اسلامی حالت توارثی دارد یعنی امروز کسی از روی تحقیق و مطالعه نیامده دین و مذهبی انتخاب کرده باشد پس باید نسبت به یکدیگر کمال احترام را داشته باشیم. همان طور که امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب فرموده اند اهانت به نمادهای سایر مذاهب حرام است که حکمت ایشان در همه حوزه‌ها مایه اتفخار است. این احترام به مذاهب در صدر اسلام هم وجود داشته و هم چنین، حب وطن از ایمان است.

در ادامه، موبد خورشیدیان در مورد یکسان بودن اصل و حقیقت دین صحبت کرد و گفت: پیامبران همه از سوی یک خدا امده اند و طریقت و شریعت است که تفاوت دارد. حقیقت دین یکی است چرا که هدفش این است که ما را به سوی خدای واحد ببرد و یکتاپرست شویم. ما انسان هستیم و حق داریم دارای سنن و اداب و رسوم متفاوتی باشیم و لازم نیست همه کپی هم باشیم. حقوق بشر حق مسلم همه انسان هاست.

وی در ادامه، با اشاره به زرتشت و کورش در تاریخ ایران بیان کرد: ایران ما جز معدود کشورهایی است که ملل و اقوام و ادیان مختلف با صلح در آن زندگی می‌کنند. امام خمینی (ره) در همان ابتدای انقلاب فرمودند ما ملت واحده هستیم. اگر امروز این صلح وجود دارد به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب هم پییگر آن هستند و ما از دولت و حکومت خود ممنونیم که سعی می‌کنند این اتحاد را عملی کنند و امیدواریم روز به روز دل هایمان به یکدیگر نزدیک شود. ما اول انسان، سپس ایرانی و بعد مسلمان یا کرد یا بلوچ و ... هستیم و حاضر نیستیم به خاطر منافع فرقه‌ای به منافع ملی‌مان صدمه وارد شود.

مهندس فریدون بتیونان عضو هیئت مدیره انجمن اشوریان ایران ضمن اشاره به سابقه تاریخی آشوریان و مفاخر این قوم گفت: ما آشوریان در طول حضورمان در این کشور تفاوتی میان خود با سایر هم میهنان قائل نبودیم و به سازندگی در این کشور ادامه دادیم و منشا اثرات و خدماتی برای ایران بوده ایم و با امکاناتی که جمهوری اسلامی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد می‌توانیم در راه پیشرفت و آبادنی قدم برداریم."

سپس، دکتر کاویانی، معاون فرهنگی اموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یگانه پرستی و خردورزی در هر زمان با هم آمیخته شده، متعالی ترین فرهنگ را به وجود آورده است که نمونه‌اش را امشب دیدیم که کلامی اختلاف میان اندیشه‌ها و بیان‌هایی که به نیکی ارائه شد، دیده نمی‌شود. اوج این فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و شهادت برای ارزش‌های بالا متعالی‌ترین قله‌ای است که در هر مکتب مبتنی بر فرهنگ ارزشمند و افتخارآمیز است و امشب توفیق داریم از عالی‌ترین نماد فرهنگ، دین داری، خردورزی و رشادت تجلیل کنیم. بیش از هزار شهید، جانباز و آزاده از اقلیت‌ها که خزانه‌های مختلف ما هستند، وجود دارند.

سپس، با حضور مسئولین و کارگردانان مستند «وطنم»، هادی داودآبادی و سید مصطفی موسوی تبار از خانواده‌های شهدای اقلیت، خانواده‌های آذرباد، سه شهید خانواده نوشیروانی، مجنونیانس، باباخانیان، غوستا، خانواده شهید آنه محمد ایری، انصاری، خانواده خادم و از جانباز یهودی ۷۰ درصد، آقای قهرمانی، تجلیل شد.


نظر شما