جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۹
کد خبر: ۹۶۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت: داستان «چند اشکال جزئی» نوشته لیدیا دیویس داستانی مدرن است و بحران در روابط انسان‌ها را روایت می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستان‌نویسی در فصل زمستان ۹۶ با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه در فرهنگ‌سرای گلستان با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد ادبی و آموزش درست خواندن داستان برگزار شد. 

در آغاز نشست، تعدادی از مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سایر مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها مطرح کردند. سپس تمرینات داستانی توسط مخاطبان انجام شد.

پس از آن داستان «چند اشکال جزئی» نوشته لیدیا دیویس خوانده شد و هنرجویان درباره آن نظر دادند.

محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان مدرن، بیانگر بحران روابط انسان‌هاست. اگر انسانی نداند چرا و به چه گناهی محکوم شود، خودش برای خودش در ذهنش گناه می‌تراشد. راوی داستان با دوستش اختلاف پیدا کرده ولی نمی‌داند چرا و خودش دلایل متعددی برای آن می‌آورد و در پایان به پاسخ روشنی نمی‌رسد و این سؤال مطرح می‌شود که علت بحران روابط انسان‌ها در عصر جدید چیست؟

در ادامه مدرس کارگاه درباره تفاوت واقعیت و داستان نکاتی را بیان کرد و افزود: واقعیت، تجربه‌ای خاص برای نویسنده است و باید آن را با تخیل خود بیامیزد تا داستان بشود. اگر واقعیت را دقیق منعکس کنیم، در واقع هنر نیست، بلکه گزارش‌نویسی و مقاله و نوعی عکس‌برداری از واقعیت است. داستان نقاط ضعف و قوت واقعیت را به شکلی داستانی بیان می‌کند، بنا بر این واقعیت داستانی همیشه یا بهتر از واقعیت است، یا بدتر از آن. در حالت دوم، نقد واقعیت و بررسی اشکالات آن، در دستور کار نویسنده قرار می‌گیرد.

در پایان نشست، مدرس کارگاه تعدادی کلمه را عنوان کرد و از هنرجویان خواست تا متضاد این کلمات را بیابند و بخوانند. بعد از یک فرصت ۱۵ دقیقه‌ای، حاضران جلسه یک به یک داستان خود را خواندند و اشکالات آنها گرفته شد. پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه بخش پایانی این کارگاه بود.
نظر شما