جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۰
کد خبر: ۹۶۳۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کتابخانه شهید جهان‌آرا در منطقه ۶ میزبان شهروندان کتابخوان محله جهان‌آراست
کتابخانه شهید جهان‌آرا، از مراکز فرهنگی هنری منطقه ۶ تهران و محله جهان‌آرا را بهتر بشناسید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتابخانه شهید جهان‌آرا یکی از مراکز فرهنگی منطقه ۶ و محله جهان آراست که با وجود نداشتن فضای فیزیکی بزرگ، توانسته جای خودش را در بین شهروندان منطقه باز کند. با پیوند بیات، مدیر این کتابخانه درباره ویژگی‌های این مرکز و برنامه‌های شاخص آن صحبت کردیم. بیات که دانش‌آموخته رشته کتابداری از دانشگاه الزهرا (س) است و در کتابخانه‌های سرو، امید و علامه امینی سابقه حضور دارد، با وجود تمام گلایه‌ها و مشکلات، در پی گسترش فرهنگ کتابخوانی در شهروندان منطقه و به ویژه کودکان و نوجوانان است. 

پاتوق ۱۴ ساله برای کتابخوانی
این کتابخانه از سال ۸۲ و در سالروز آزادسازی خرمشهر با توجه به نیازهای فرهنگی محله در خیابان جهان‌آرا راه‌اندازی شده است. «ساختمان کتابخانه جهان‌آرا در دو طبقه ساخته شده که در طبقه اول بخش‌های ثبت نام، امانت و مخزن کتاب، کودک و نوجوان، نشریات و مرجع قرار دارد و در طبقه دوم، سالن مطالعه میزبان شهروندان منطقه است.» به گفته بیات این سالن تا سال ۹۳ به صورت یک روز در میان میزبان آقایان و بانوان بوده. «خوشبختانه با انجام تغییراتی توانستیم سالن را به دو قسمت تقسیم کنیم و هر روز هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند به سالن مطالعه مراجعه کنند.» کتابخانه شهید جهان‌آرا در حال حاضر ۱۳۱۴۲ جلد کتاب دارد. «این کتاب‌ها شامل کتاب‌های کودک و نوجوان، کمک‌آموزشی، لاتین در موضوعات گوناگون دینی، تاریخی و... است. ۲۳۰۰ جلد کتاب هم بود که از دسترس خارج شد، چون دیگر قابل استفاده نبود.»

جهان کتاب‌ها در کتابخانه جهان‌آرا

کتاب به جای دارو
«خوشبختانه در کتابخانه جهان‌آرا برنامه‌های شاخص زیادی داشته‌ایم. یکی از این برنامه‌ها «پیشخوان کتاب» بود که از زمستان ۹۲ چهار دوره در مرکز طبی کودکان انجام شد. در این برنامه کتاب و اسباب بازی را به جای دارو روی چرخ‌های مخصوص دارو قرار می‌دادیم و همکاران برای بچه‌ها تئاتر عروسکی اجرا می‌کردند. هدف از اجرای این برنامه این بود که بچه‌ها از آن چرخ دارو ترسی نداشته باشند.» بیات می‌گوید در بیمارستان امام خمینی (ره) نیز برنامه‌ای برای مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند برگزار شده که در آن کتاب‌های مراقبت نوزاد و کارت عضویت در کتابخانه به مادران اهدا شده است. «عنوان این برنامه «قدم نورسیده مبارک» بود و استقبال خوبی از آن صورت گرفت. همچنین برنامه «من ستاره خواندن هستم» یک مسابقه کتابخوانی بود که در مدارس برگزار شد و در آن به دانش‌آموزانی که بیشترین مراجعه را به کتابخانه داشتند، جایزه دادیم. برنامه «هفت خوان مطالعه» ویژه آموزش روش‌های گوناگون کتابخوانی در مدارس یوسف‌آباد بود و کارگاه قصه‌گویی نیز به صورت مداوم در کتابخانه جهان‌آرا برپاست.»

جهان کتاب‌ها در کتابخانه جهان‌آرا

نمایشگاه کوچک کتاب
کودکان و نوجوانان اصلی‌ترین مخاطبان این کتابخانه هستند. «برای همه اقشار برنامه داریم، ولی بیشترین تمرکزمان بر کار کودک و نوجوان است. به عنوان مثال در خانه قرآن مسجد مهدیه کارگاه قرآنی داشتیم. همچنین در سرای محله یوسف‌آباد، مدارس منطقه ۶ و... نیز برنامه‌هایی به صورت مشارکتی برای کودکان و نوجوان برگزار می‌کنیم.» نمایشگاه‌های کتاب نیز در جهان‌آرا رونق دارد. بیات می‌گوید گاهی از کتاب‌های موجود در کتابخانه نمایشگاهی کوچک برپا می‌کنند. «هدف از این کار این است که مراجعان کتاب‌ها را ببینند و با آنها آشنا شوند. خیلی اوقات پیش آمده که کسی کتابی را در نمایشگاه ما دیده و بعد آمده از کتابخانه امانت گرفته. اخیراً به مناسبت شهادت شهید جهان‌آرا نمایشگاه کتاب با موضوع دفاع مقدس برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن شد. همچنین به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش، نمایشگاه کتابی با این موضوع داشتیم.» 

جهان کتاب‌ها در کتابخانه جهان‌آرا

کتاب جدید، خواسته مراجعان کتابخانه جهان‌آرا
بیات به مشکل ساعت کاری کتابخانه اشاره می‌کند. «کتابخانه تا ساعت ۶ باز است و بعضی از شهروندان به این مسئله اعتراض دارند و این تقاضا وجود دارد که ساعت کار کتابخانه افزایش یابد. مشکل دیگر نبود کتاب جدید است؛ مراجعان تقاضای کتاب جدید دارند، چرا که کتاب‌های کتابخانه دیگر قدیمی شده‌اند و بعضی از آنها باید از رده خارج شوند. البته مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ رسیدگی و توجه مناسبی به کتابخانه‌ها دارند و در ترویج فرهنگ کتابخوانی برنامه‌های خوبی پیشنهاد می‌کنند.» با وجود مشکلات، بیات انگیزه بالایی برای ادامه کار دارد. «تلاش ما بر این است که همانند گذشته با برنامه‌ریزی صحیح، برنامه‌هایی در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم تا بتوانیم بستر مناسبی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و ایجاد عادت به کتابخوانی به وجود آوریم.» مسلماً در این راه، کمک مدیران برای معرفی هر چه بهتر مراکزی مانند کتابخانه شهید جهان‌آرا به شهروندان نقش قابل توجهی خواهد داشت.

جهان کتاب‌ها در کتابخانه جهان‌آرا

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۰
انتشار یافته: ۱
Saadati
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
0
به جز اخلاق محمدی خانم بیات(پیشنهاد میکنم از برخورد باهاشون اجتناب کنید)
کتابخونه خوبیه
نظر شما