سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۶
کد خبر: ۹۶۳۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
آلبوم موسیقی «برمداریک‌دم» با آهنگ‌سازی و تنظیم صائب کاکاوند و آواز علی انصاری شامگاه دوشنبه ۹بهمن با حضور غلام‌حسین امیرخانی، ابراهیم امینی و استاد حسین پرنیا و دیگرچهره‌های برجسته هنری و فرهنگی در فرهنگ‌سرای ارسباران رونمایی شد.
ابراهیم امینی: موسیقی بهترین ابزار برای حفظ، اشاعه و انتقال فرهنگ و هویت و نشاط ملت‌هاستبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «بر مدار یک‌دم»با آهنگسازی و تنظیم صائب کاکاوند و آواز علی انصاری با حضور چهره‌های برجسته هنری و فرهنگی شامگاه دوشنبه ۹ بهمن‌ماه در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای مراسم محسن سلیمانی رییس فرهنگ‌سرای ارسباران ضمن خیرمقدم به حاضران و استادان و فرهیختگان هنری و فرهنگی، این برنامه را بهانه‌ای دانست تا بسیاری از استادان و چهره‌های شاخص هنری و فرهنگی گرد هم آیند.

در ادامه عبدالله انصاری تهیه کننده آلبوم تاکید کرد: موسیقی بومی منطقه ممسنی با ملودی‌های پربار ولی محجور مانده است از این رو قصد داریم با جمع‌آوری اشعار و ملودی‌های این بخش از ایران در قالب کتاب و بهره‌گیری از هنرمندان و هنردوستان این امکان را فراهم کنیم تا با موسیقی پربار این خطه در انتقال فرهنگ و ارتقای سطح هنر موسیقی نقش به‌سزایی برجاماند.

انصاری گفت: پیش از این نیز افتخار داشتیم در تهیه آلبوم «بی‌نشان» با نوازندگی استاد پرنیا به مناسبت بزرگداشت مولانا با موسیقی سنتی و آهنگسازی صائب کاکاوند و آواز انصاری قدمی در مسیر هنر موسیقی برداریم.

صائب کاکاوند آهنگساز در مورد آلبوم «بر مدار یک‌دم » گفت: این آلبوم بهمن سال ۹۴ بر روی اشعاری از هوشنگ ابتهاج و رودکی تنظیم شده است.

در ادامه علی انصاری خواننده اثر بیان کرد: همانطور که از نام اثر آشکار است اشعار آلبوم از ابتهاج، رودکی و خیام انتخاب شده و دو بیتی نیز از اشعار میرعماد به همراه چلیپای اثر وی در این آلبوم هست و خط اول آواز از دیلمان خطه شمال و اثری هم از خطه ممسنی دراین آلبوم شنیده می‌شود.

همچنین ابراهیم امینی نایب رییس شورای شهر تهران ضمن تقدیر از انصاری و کاکاوند که موجبات گردهمایی بزرگان و استادان موسیقی را فراهم آوردند گفت: موسیقی در بین تمامی موجودات یک آرامش و نشاطی را ایجاد می‌کند و قطعا آنهایی که با فرهنگ روستایی و عشایری آشنا هستند می‌دانند عشایر موقع دوشیدن گاوها برایشان شعر می‌خوانند و موقع خواباندن طفل نوزادشان برایش لالایی می‌گویند و بلبل را نه به خاطر تفاوتش با پرندگان دیگر بلکه برای صوت زیبایش با علاقه بیشتری نگاه می‌کنیم یا حتی در قفس نگه می‌داریم.

امینی در ادامه افزود: موسیقی دانان و خوانندگان بهترین ابزار را برای حفظ، اشاعه و انتقال یک فرهنگ و هویت ملت‌ها و جوامع در دست دارند. آنها می‌توانند فرهنگ را نسل به نسل زنده نگه دارند و مانع فروپاشی آن بین اقوام و ملت‌ها شوند همچنان که می‌توانند در نشاط اجتماعی و آرامش جامعه نقش به‌سزایی ایفا کنند.

حسین پرنیا در بخش دیگر مراسم اظهار داشت: رونمایی آلبوم موسیقی در جامعه ما هم خیلی غریبانه است هم جای خوشحالی و شعف دارد و هیچ زبانی در جهان به اندازه موسیقی کوتاه نیست و نمی‌تواند با همه انسان‌ها ارتباط برقرار کند و زبانی است که نیازی به ترجمه ندارد.

پرنیا در ادامه افزود: کلمه ملی را این روزها زیاد می‌شنویم ( هنر ملی، ارکستر ملی و...) اما باید بگویم ما تاکنون ارکستر ملی نداشتیم و نداریم چرا که زمانی این کلمه مفهوم پیدا می‌کند که از تمام شاعران، آهنگسازان، نوازندگان و خوانندگان از هنرمندان خطه‌های مختلف یک سرزمین بهره بگیریم.

حسین پرنیا نوازنده و آهنگساز ضمن تاکید بر اینکه توزیع هنر در جامعه ما هنوز هم ناعادلانه است گفت: راه دشوار تهیه کنندگی آثار موسیقی، چاپ، نشر و دریافت مجوز بر همگان آشکار است و من تبریک می‌گویم که با همه این سختی‌ها این اتفاق افتاده است و هر کسی که به هنر موسیقی روی می‌آورد مانند معجزه می‌ماند که تلاش و عشق را می‌طلبد. 

پرنیا در ادامه افزود: جای تاسف است که امکان معرفی و رونمایی آلبوم‌های موسیقی در رسانه ملی امکان پذیر نیست و دست مریزاد بر اهالی موسیقی که با همه رنج‌ها در تلاشند و دغدغه‌های تهیه و تولید آلبوم موسیقی را به جان می‌خرند.

در پایان با حضور استاد غلامحسین امیرخانی استاد علی جهاندار، ابراهیم امینی، حسین پرنیا، محسن سلیمانی، صائب کاکاوند، علی انصاری، رشید کاکاوند، آلبوم موسیقی «بر مدار یک‌دم» رونمایی شد.

اجرای موسیقی زنده خطه ممسنی (کهگیلویه و بویراحمد) بخش پایانی این مراسم بود.
نظر شما