سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۸
کد خبر: ۹۶۳۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از بیست و ششمین دوره تا سی و ششمین دوره با تولید آثار سینمایی در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه تصویر شهر در ۱۰ سال حضور خود در جشنواره فیلم فجر، توانسته از تولید ۱۶ فیلم حمایت کند. در این گزارش به مرور این آثار می‌پردازیم.
 
بیست و ششمین دوره- «آواز گنجشک‌ها»
هفتمین ساخته مجید مجیدی با مشارکت موسسه تصویر شهر ساخته شد. «آواز گنجشک‌ها» با استقبال زیادی از سوی مردم و منتقدان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و تدوین را از آن خود کند. رضا ناجی برای بازی در این فیلم برنده خرس نقره‌ای جشنواره برلین برای بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. این فیلم در مراسم اسکار ۲۰۰۹ نماینده سینمای ایران بود و به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های خارجی سال ۲۰۰۹ از نگاه هیئت ملی نقد فیلم آمریکا انتخاب شد. 
 
۱۰ سال و ۱۶ فیلم؛ نگاهی به حضور سازمان فرهنگی هنری در جشنواره فیلم فجر

بیست و هشتمین دوره - «طلا و مس»، «طهران -  تهران» و «کارناوال مرگ»
موسسه تصویر شهر پس از یک سال وقفه با سه فیلم بلند سینمایی در جشنواره فیلم فجر حاضر شد. کارناوال مرگ به کارگردانی حبیب‌الله کاسه‌ساز و رضا اعظمیان و بازی الناز شاکردوست، فرامرز قریبیان و بهرام رادان؛ و تهران طهران فیلم دو اپیزودی «طهران: روزهای آشنایی» به کارگردانی داریوش مهرجویی و بازی پانته‌آ بهرام و قربان نجفی و اپیزود «تهران: سیم آخر» به کارگردانی مهدی کرم‌پور و بازی رعنا آزادی‌ور، طناز طباطبایی و رضا یزدانی در این دوره از جشنواره به نمایش درآمدند که هیچ‌کدام در هیچ رشته‌ای کاندیدایی نداشتند.

اما ششمین ساحته سینمایی همایون اسعدیان توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. «طلا و مس» در هشت رشته کاندیدا شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای نگار جواهریان به ارمغان آورد. 

سی‌امین دوره - «نارنجی پوش» و «بوسیدن روی ماه»
در این دوره از جشنواره همکاری با داریوش مهرجویی تکرار شد و این کارگردان نام‌آشنا یکی از متفاوت‌ترین آثارش را با حمایت موسسه تصویر شهر ساخت. «نارنجی پوش» با بازی حامد بهداد، لیلا حاتمی و میترا حجار در شش رشته کاندیدای دریافت سیمرغ بود و توانست جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کند.

بوسیدن روی ماه نیز دومین تجریه همکاری این موسسه با همایون اسعدیان بود. این فیلم با بازی شیرین یزدان‌بخش، رابعه مدنی و صابر ابر در ۶ رشته کاندیدا شد و در نهایت توانست سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را از آن خود کند.

سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر - «خسته نباشید»، «هیچ کجا، هیچکس» و «ابرهای ارغوانی»
موسسه تصویر شهر برای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم را آماده کرده بود. هیچ کجا، هیچکس به کارگردانی ابراهیم شیبانی و بازی رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار و صابر ابر و ابر‌های ارغوانی به کارگردانی سیامک شایقی و بازی هانیه توسلی، حسین یاری و شبنم مقدمی در این دوره از جشنواره به نمایش درآمدند اما نتوانستند نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کنند.
 
اما سومین نماینده این موسسه «خسته نباشید» با کارگردانی مشترک محسن قرایی و افشین هاشمی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در ۷ رشته کاندیدا شد و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
 
سی و چهارمین دوره -  «گیتا»
اولین ساخته مسعود مددی با بازی مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ و سارا بهرامی تنها نماینده موسسه تصویر شهر در این دوره از مسابقه بود. این فیلم در بخش نگاه نو سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در نهایت با وجود نقد‌های مثبتی که به دنبال داشت، نتوانست جایزه‌ای را از آن خود کند.

سی و پنجمین دوره - «ایستگاه اتمسفر»، «ماجان»، «پشت دیوار سکوت» و «ماجرای نیمروز»
موسسه تصویر شهر سال گذشته با چهار فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. 

دو فیلم «ایستگاه اتمسفر» به کارگردانی مهدی جعفری و بازی محسن کیایی، رویا افشار و سوگل قلاتیان و «ماجان» ساخته رحمان سیفی‌آزاد، تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور و بازی مهتاب کرامتی، سیما تیرانداز و فرهاد اصلانی در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمدند.

«پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و بازی سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش و امین تارخ و «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و بازی جواد عزتی، هادی حجازی‌فر و مهرداد صدیقیان در بخش مسابقه پذیرفته شدند.

در این میان تنها ماجرای نیمروز کاندیدای ۹ سیمرغ بلورین بود و در نهایت توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و لباس بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند.

سی و ششمین دوره -  «فیلشاه» و «سرو زیر آب»
این موسسه امسال با دو فیلم متفاوت در جشنواره حضور دارد. فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ششمین ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر با حضور بازیگرانی چون رضا بهبودی، بابک حمیدیان، مسعود رایگان و مینا ساداتی یکی از فیلم‌هایی بود که با تایید هیئت انتخاب، وارد بخش مسابقه جشنواره شد و تنها انیمیشن سی و ششمین جشنواره فیلم فجر «فیلشاه» نیز از تولیدات این موسسه است که با آثار رئال حاضر در بخش مسابقه رقابت می‌کند. این فیلم به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری، انیمیشنی ۹۰ دقیقه‌ای است که در تولید آن بیش از ۲۰۰ نفر مشارکت داشته‌اند.

نظر شما