شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۵
کد خبر: ۹۶۴۱۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
کمال‌الدین شاهرخ داور مسابقه عکاسی «سفر به خانه خدا» عنوان کرد
کمال‌الدین شاهرخ یکی از داوران مسابقه عکاسی «سفر به خانه خدا» به تشریح ضرورت برگزاری این مسابقه و معیارهای داوری آثار در آن پرداخت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کمال‌الدین شاهرخ عکاس باسابقه و از داوران مسابقه عکاسی «سفر به خانه خدا» ویژه عکس‌های حج سال ۹۶ با اشاره به برگزاری این مسابقه گفت: در حوزه عکاسی دینی اتفاقات خوبی در حال وقوع است و با توسعه عکاسی، سوگواره‌هایی درباره تاسوعا و عاشورا و اربعین برگزار می‌شود که می‌تواند برای مخاطبانی که نمی‌توانند در این مراسم حضور یابند، بسیار تاثیرگذار باشد. در عکاسی حج هم همین اتفاق با حساسیت ویژه‌ای می‌افتد، به خاطر اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده، مردم حساس‌تر هستند و این حساسیت ایجاب می‌کند که نگاه بهتری به حج داشته باشیم، چرا که خشونت حاکمان سعودی در فاجعه منا نگاه‌ها را از سمت حج کمی برگردانده است. 

وی افزود: امیدوارم با برگزاری چنین مسابقاتی نگاه‌ها کمی اصلاح شود. حج یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های عبادی جمعی محسوب می‌شود و قله بندگی در دین اسلام مراسم حج است. به همین دلیل دقت عکاس در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد. حج دارای مضامین عالی و انسانی است و هم ایثار و بندگی در آن وجود دارد و هم عرفان و وحدانیت و بیشتر مضامین الهی را در این گردهمایی بزرگ می‌بینیم. 

شاهرخ ادامه داد: در حج خداوند به ما اجازه محرم شدن می‌دهد و این اهمیت بالایی دارد. این مضامین عالی عبادی فرصت مناسبی برای عکاسی و انتقال این معانی به دیگران است. شاید بسیاری از افراد اصلاً فرصت نکنند در حج حضور پیدا کنند. در عکاسی باید دید چه تاثیری بر جای می‌ماند و برگزاری جشنواره‌ها به خاطر ایجاد تاثیرات ماندگار روی مخاطب است و با عکاسی می‌توانیم مفاهیم را بسیار سریع‌تر از هنرها و رسانه‌های دیگر منتقل کنیم. 

وی به معیارهای داوری عکس‌ها در مسابقه «سفر به خانه خدا» اشاره کرد و گفت: چون یک مسابقه عمومی است، اولین معیار ما این است که عکاس نگاه ویژه‌ای کرده باشد و عکسش با تصاویر روزمره و عادی تفاوت داشته باشد. زاویه خوب و ترکیب‌بندی مناسب داشته باشد و بتواند مفاهیم را انتقال دهد. البته چارچوب فنی هم باید رعایت شده باشد و مثلاً کادر کج نباشد یا نور و رنگ درست باشد. 

این عکاس پیشکسوت اضافه کرد: پس از چارچوب فنی، به مضامین می‌رسیم که موضوعات جشنواره را در خودش داشته باشد. بعد می‌بینیم عکاس چقدر برای ثبت عکس زحمت کشیده است و برنامه‌ریزی و زمان گذاشتن عکاس برای گرفتن عکس در داوری آثار اهمیت دارد. 

مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» به همت شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی رسانه‌ای پارسیان فرهنگ با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران ویژه افرادی که به حج سال ۹۶ مشرف شده‌اند برگزار می‌شود.
 
این مسابقه عکس با موضوعات عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، عملیات اجرایی حج سال ۱۳۹۶، لحظه‌های ویژه عبادی، سلفی بناها و آیین‌ها و استقبال از حجاج سال ۹۶ برگزار می‌شود و هر شرکت‌کننده می‌تواند تا ۱۷ بهمن ماه حداکثر پنج قطعه عکس به همراه مشخصات فردی به نشانی ایمیل photo.haj@gmail.com ارسال کند.

جوایز مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» در سه سطح به ۹ نفر برگزیده اهدا می‌شود. این جوایز عبارت‌اند از: سه تندیس مسابقه، دیپلم افتخار به همراه سفر به عتبات عالیات، سه دیپلم افتخار به همراه ششصد هزار تومان، سه لوح تقدیر به همراه چهارصد هزار تومان. 
 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» به نشانی؛ خیابان ۱۶ آذر، جنب کلینیک ۱۶ آذر، پردیس فرهنگی دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران مراجعه کنند یا با شماره تلفن: ۶۶۹۵۲۷۱۲ تماس بگیرند. همچنین کانال تلگرام مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» به نشانی t.me/haj_photo و پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی www.tusca.at.ac.ir یا www.farhangsara.ir است.



مطالب مرتبط
نظر شما