پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۳
کد خبر: ۹۶۴۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
دبیر هنری مسابقه «سفر به خانه خدا» عنوان کرد
مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری مسابقه عکاسی «سفر به خانه خدا» درباره جذابیت‌های این مسابقه و راه‌های تاثیرگذاری بیشتر آن سخن گفت.
مسابقه «سفر به خانه خدا» یک حرکت نمادین با جذابیت بالاست
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسعود زنده روح کرمانی عکاس با سابقه و دبیر هنری مسابقه عکاسی «سفر به خانه خدا» ویژه عکس‌های حج سال ۹۶ درباره این مسابقه گفت: پیش از این نیز مسابقاتی در زمینه رسم و رسومات مذهبی شاهد بوده‌ایم اما به شکل مسابقه امسال برای اولین بار است. این مسابقه کاملا وجه مردمی را در نظر گرفته که زائرهای خانه خدا طی مناسک حج از خود عکس می‌گیرند.

وی با اشاره به علاقه زائران ایرانی به عکاسی در سفر به حج گفت: شاید تنها ایرانی‌ها باشند که بیشترین تصویر را از خود می‌گیرند. کمتر دیدم کشورهای دیگر با خود موبایل همراه داشته باشند و عکس بگیرند. در مسجدالنبی و اطرافش در مدینه و خانه خدا با این که عکاسی ممنوع است، زائران ایرانی عکس می‌گیرند. با تکنولوژی جدید و وجود موبایل هم این عکاسی راحت‌تر شده است. البته مردم کشورهای دیگر هم عکاسی می‌کنند اما نه به شدت مردم کشور ما.  ما ایرانی ها دوست داریم از همه چیز عکاسی کنیم و سلفی بگیریم.
 
دبیر هنری مسابقه «سفر به خانه خدا» ادامه داد: همانطور که در فراخوان آمده است نگاه مردمی جنبه مهم این مسابقه است که آدم‌ها را با این موضوع درگیر کند و جذابیت آن نیز به خاطر بخش مردمی آن است. هرکسی که سال پیش به حج مشرف شده باشد تعداد بالایی عکس دارد که می‌تواند بخش‌هایی از آن را برای جشنواره ارسال کند.

وی در خصوص تاثیرگذاری این جشنواره بیان کرد: قرار نیست این مسابقه تاثیر عجیب و غریبی بگذارد. تعداد مسابقه‌های عکاسی زیاد است و نباید توقع داشت که اتفاق خاصی پس از آن بیافتد. این مسابقه در واقع یک حرکت نمادین است که اگر تداوم داشته باشد، اهدافش مشخص باشد و سرانجام کتابی از عکس‌ها منتشر شود، می‌تواند موثر عمل کند. اما این مسابقه در اولین دوره خود تنها می‌تواند اشکالاتش را برطرف کند و اگر ادامه‌دار باشد در دوره‌های بعدی آن نواقص را رفع کند. مثلا از قبل در کاروان‌ها اعلام شود و اطلاع‌رسانی آن به صورت گسترده صورت بگیرد تا تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.
 
زنده روح کرمانی افزود: طبیعتا نگاهی که در داوری آثار با آن روبه‌رو هستیم خیلی نگاه حرفه‌ای به اثر نیست. بلکه نگاه حسی فرد است که با کمترین ابزار، عکاسی کرده است و مشکلات و معضلات هنگام عکاسی هم در نظر گرفته می‌شود. بیشتر نگاه داوران به احساس خلق کننده اثر خواهد بود.

مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» به همت شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی رسانه‌ای پارسیان فرهنگ با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران ویژه افرادی که به حج سال ۹۶ مشرف شده‌اند برگزار می‌شود.
 
این مسابقه عکس با موضوعات عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، عملیات اجرایی حج سال ۱۳۹۶، لحظه‌های ویژه عبادی، سلفی بناها و آیین‌ها و استقبال از حجاج سال ۹۶ برگزار می‌شود و هر شرکت‌کننده می‌تواند تا ۱۷ بهمن ماه حداکثر پنج قطعه عکس به همراه مشخصات فردی به نشانی ایمیل photo.haj@gmail.com ارسال کند.

جوایز مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» در سه سطح به ۹ نفر برگزیده اهدا می‌شود. این جوایز عبارت‌اند از: سه تندیس مسابقه، دیپلم افتخار به همراه سفر به عتبات عالیات، سه دیپلم افتخار به همراه ششصد هزار تومان، سه لوح تقدیر به همراه چهارصد هزار تومان. 
 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» به نشانی؛ خیابان ۱۶ آذر، جنب کلینیک ۱۶ آذر، پردیس فرهنگی دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران مراجعه کنند یا با شماره تلفن: ۶۶۹۵۲۷۱۲ تماس بگیرند. همچنین کانال تلگرام مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» به نشانی t.me/haj_photo و پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی www.tusca.at.ac.ir یا www.farhangsara.ir است.

مطالب مرتبط
نظر شما