چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۵
کد خبر: ۹۶۴۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری
آیین افتتاح کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ائمه اطهار و دپارتمان تخصصی انقلاب اسلامی دوشنبه ۱۶ بهمن با حضور رییس، معاون فرهنگی و مدیران امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛‌ آیین افتتاحیه کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ائمه اطهار و دپارتمان تخصصی انقلاب اسلامی دوشنبه ۱۶ بهمن با حضور محمود صلاحی رییس، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی و مدیران و فعلان حوزه کتابخانه سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.

در ابتدای نشست ناصری‌پور با تبریک دهه فجر گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و کسانی که در سنگر انقلاب هستند،‌ می‌دانند که تا به امروز هرکجا و در هر زمینه‌ای که موفق بوده‌ایم به خاطر کار فرهنگی است. امروزه کارکردهای فرهنگی بدون ابزار رسانه‌ای کارکرد بیهوده‌ای است و اثر بخشی کمی دارد. اگر به اتفاق‌های دو سه ماه اخیر توجه کنید،‌ می‌بیند بازتاب‌های رسانه‌ای بود که جریان ایجاد کرد.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری باید در همه ابعاد خود اسباب کشی از فضای سنتی به مدرن را انجام دهد. زیرا در غیر این صورت بی‌اثر بودن فعالیت‌ها را به زودی متوجه می‌شویم و مخاطبانی که الان پیگیر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی هستند دیگر این برنامه‌ها آنها را راضی نخواهد کرد.

ناصری پور در خصوص کتابخانه دیجیتال گفت: امروز شاهد به ثمر نشستن زحمت دوستانی هستیم که برای راه اندازی کتابخانه دیجیتال زحمت کشیده‌اند. حضور آقای کرد مدیر امور کتابخانه‌ها یک اتفاق جدید را در امور کتابخانه‌ها ایجاد کرد. از همه دوستان در امور کتابخانه‌ها تشکر می‌کنم که در گمنامی و در بعضی مواقع در بی‌نامی اتفاقاتی را رقم می‌زنند و اثر گذار هستند.

در ادامه ناصری رییس واحد پرتال و شبکه‌های مجازی مدیریت امور کتابخانه‌ها گفت: دوسال است که روی طرح کتابخانه‌های دیجیتال فعالیت می‌شود. این طرح روی نرم افزارهای مختلف بررسی شده است و در سه فاز انجام می‌شود. فاز اول راه اندازی نرم افزار با هزار کتاب بارگذاری شده و تا یک ماه آینده ۱۰۰ هزار کتاب لاتین برای فاز اول بارگذاری می‌شود که به صورت تمام متن می‌شود از آن استفاده کرد. در فاز دوم  منابعی که از معاونت‌های شهرداری جمع‌آوری شده در کتابخانه دیجیتال بارگذاری می‌شود. فاز سوم به سراغ کتاب‌های فارسی می‌رویم که در قانون کپی رایت مشکلی ندارند. همچنین فیلم، عکس و فعالیت‌های آموزشی که مرکز آموزش تولید می‌کند در این کتابخانه دیجیتال بارگذاری می‌شود و هنرجویان می‌توانند استفاده کنند. همچینن ۶هزار کتاب گویا که در فرهنگ‌سرای خاوران وجود دارد در این سایت و در دسترس دوستان قرار می‌گیرد.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به گستردگی کتابخانه‌ها در سطح شهر تهران جای این کتابخانه دیجیتال خالی بود که به یاری خداوند این اتفاق رقم خورد.  

در ادامه محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تبریک دهه فجر گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. این انقلاب روزی به پیروزی رسید که دو قطب در دنیا قدرت داشت و همه کشورها می‌بایست زیر مجموعه این دو قدرت می‌شدند. امام عزیز ما از سال ۴۲ تا ۵۷ انقلاب را پیش برد و رژیم شاه در این مدت انواع جنایت‌ها را انجام داد. که یکی از آن به شهادت رساندن ۷۰ هزار نفر بود. کسانی که سلاح نداشتند. انقلاب باعث شد ما مستقل شویم و سلاح بسازیم. در حال حاضر اگر می‌توانیم آزادانه حرف بزنیم به برکت انقلاب و خون شهداست. انقلاب کاری کرد که دنیا از دو قطبی بودن خارج شود.
 
وی در ادامه در خصوص کتابخانه دیجیتال گفت: فرهیختگی همه آدم‌ها به میزان مطالعه آن‌ها ربط دارد. البته چیزهای دیگری همچون؛ نجابت، درستی در عمل، دلسوزی برای مردم، پاک دستی و...  نیز وجود دارد. اما آن چیزهایی که امروز آدم‌ها، فرهنگ و کشورها را برجسته می‌کند به میزان مطالعه بر می‌گردد. هیچ رفیقی هم بهتر از کتاب نیست. رفیق خرج دارد و گاهی به آدم بدی هم می‌کند. اما کتاب به آدم بدی نمی‌کند. کتاب خواندن باید به یک عادت پسندیده تبدیل شود. کتاب ویژه اوقات فراغت نیست بلکه باید برای آن برنامه‌ریزی داشت.
 
صلاحی بیان کرد: من از کارهایی که انجام دادم تنظیم امور کتابخانه‌ها بود.کتابخانه‌ها به صورت مدارم نیاز به پیگیری دارند. من از همه کسانی که برای افتتاح کتابخانه دیجیتال زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم.  

برای دسترسی به کتابخانه دیجیتال می‌توانید به نشانی dtlib.ir مراجعه کنید. اطلاعات تکمیلی درباره این کتابخانه متعاقبا اعلام می‌شود.

نظر شما