جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۹
کد خبر: ۹۶۴۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین پایانی ویژه‌برنامه روز فرهنگ که در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، با اشاره به اهمیت فرهنگ در تمام امور، از ضعف در فرهنگ مدیریت و تربیت مدیران جهادی خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه تجلیل از فرهیختگان حوزه فرهنگ با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی و جمعی از مدیران فرهنگی هنری مناطق شهرداری تهران صبح روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن در سالن اصلی فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
 
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی از دهه چهل آغاز شده بود؛ و زمانی پیروز شد که همه دنیا به این باور رسیده بودند که بدون اتکا به شرق یا غرب‌، نمی‌توان کاری کرد و انقلاب اسلامی بدون اتکا به این دو قطب امکان پیروزی ندارد. باور پیروزی وجود نداشت و امام این باور را به وجود آورد. خیلی از علما هم چنین باوری نداشتند؛ از باب تکلیف کار می‌کردند اما باور به پیروزی نداشتند.
 
باور پیروزی انقلاب را امام به وجود آورد
 
وی افزود: جنگ سرد شوروی و آمریکا جدی بود؛ هر دو درباره عدم شکست شاه و عدم پیروزی انقلاب، متحد بودند. وقتی دو قدرت جهانی این قدر بر سر یک مسئله اتحاد داشته باشند، تمام امکانات خودشان را هم بسیج می‌کردند؛ شاه هم تا سقفی هم که می‌توانست آدم کشت؛ ما ۷۰ هزار نفر کشته و ۲۰۰ هزار مجروح داشتیم. امام اما این باور را به وجود آورد که شاه رفتنی و انقلاب پیروز شدنی است.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: فرهنگ هویت ماست؛ البته هویت ما هم ناشی از فرهنگ است. همه فرهیختگی یک جامعه به فرهنگ وابسته است، همه فرهنگ ملت هم به فرهیختگی است. همه چیز را ما با فرهنگ می‌سنجیم.
 
فرهنگ شهادت و دفاع منجر به پیروزی در دفاع مقدس شد
 
صلاحی گفت: ما همیشه در ۲۰۰ سال گذشته، جز جنگ هشت ساله، شکست خوردیم. همیشه وقتی شاهان ما تاج می‌گذاشتند و به خودشان افتخار می‌کردند، بخشی از خاک کشور را از دست می‌دادیم. انگلیسی‌ها به محمدرضا شاه پهلوی گفتند که بحرین را به ما بدهید و بحرین را از دست دادیم. زمان فتحعلی شاه ارمنستان و یک بار هم مرو و هرات و آذربایجان و... از ایران جدا شد. اما در دفاع مقدس چه شد؟
 
وی ادامه داد: چیزی که باعث پیروزی ما در دفاع مقدس شد، سلاح نبود، فرهنگ بود. به عنوان کسی که از روز اول تا روز آخر در جنگ بودم، می‌گویم که سلاح عامل پیروزی ما نبود؛ ما نه هواپیمای پیشرفته داشتیم نه بمب. ما در دفاع مقدس با فرهنگ دفاع و فرهنگ شهادت پیروز شدیم. فرهنگی که در کربلا، امام حسین(ع) هم با همین فرهنگ پا به میدان گذاشت.

با فرهنگ مدیریت در کشور بسیاری از مشکلات حل می‌شود
 
صلاحی با اشاره به نقص فرهنگ مدیریتی در دهه چهارم انقلاب گفت: در یکجا نتوانستیم فرهنگ را درست کنیم؛ آن هم فرهنگ مدیریت است. این اشکال امروز کشور است. فرهنگ مدیریت جهادی که هیچ چیزی برای خودش نخواهد و همه چیز را برای مردم بخواهد، نداریم. شهید باکری برای خودش نجنگید، رفت بجنگد، که خودش شهید شود، مردمش سرافراز شود. امروز هم شهید باکریِ زنده، حاج قاسم سلیمانی است. تصور کنید این فرهنگ در بین مدیران کشور جابیفتد و به جای افزایش حقوق، فقط برای مردم تلاش کنند.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: فرهنگ دفاع و شهادت جا افتاد و از کشور ما در هشت سال جنگ چیزی کم نشد؛ اگر این فرهنگ مدیریت در کشور جا بیفتد، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. ترافیک هم با فرهنگ رفع می‌شود که اگر هوا آلوده بود، با ماشین شخصی بیرون نیاییم.
 
اگر نقصی هست با فرهنگ جبرانش کنیم
 
صلاحی با اشاره به اینکه فرهنگ زیرشاخه همه امور است، ادامه داد: نوروز هم یک فرهنگ خوب است؛ فرهنگ نو شدن، نظافت، دید و بازدید، عیادت از بزرگان و خانواده. منظور ما از فرهنگ این است؛ که اگر نقصی هست با فرهنگ جبرانش کنیم. در دانشگاه‌ها و منابر و تریبون‌ها و موسسات پژوهشی باید به دنبال فرهنگ مدیریت باشیم تا همه بدانند هر میز مدیریتی، با خون ده‌ها شهید برپا شده و مدیران ما به فکر خودشان و سفرخارجی و ... نباشند.
 
وی افزود: فرهنگ مدیریت یعنی اگر اتفاقی افتاد، مدیر خودش آنجا حاضر باشد و تا آخر هم حاضر باشد. ما در فرهنگ مدیریت ضعف داریم. در فرهنگ تربیت پزشک، موفق بودیم؛ اوایل انقلاب پزشک از هند می‌آوردیم؛ الان پزشک خارجی نداریم، بلکه پزشکان را صادر می‌کنیم مثل پروفسور سمیعی. الان باید تصمیم بگیریم مدیرانی پاک‌دست و جهادی و شبانه روزی تربیت کنیم.
 
باید حقیقت انقلاب را با تفکر به هویت انقلاب تبیین کرد

‌حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه باید حقیقت انقلاب را با تفکر به هویت انقلاب تبیین کرد، گفت: قرآن دو نکته مهم را به ما یادآوری می‌کند. اول اینکه ذکر، هم‌ردیف تفکر آمده است. یعنی در باب تفکر، باید قدری تامل کرد. اهالی علم معتقدند جدی‌ترین تفکر زمانه ما این است که ما با تفکر بیگانه‌‌ایم! دوم اینکه علم و فلسفه به خودی خود تفکر نیستند، محاسبه هستند.
 
وی افزود: اگر کسی درباره ضرب و تقسیم کار می‌کند، تفکر نکرده، محاسبه انجام داده است. ملاصدرا و ابن سینا برای اثبات خدا حرف می‌زنند اما پیامبران ما برای اثبات خدا، حرفی نمی‌زنند؛ انسان را به تفکر دعوت می‌کنند.

ناصری‌پور ادامه داد: اگر در فهم انقلاب اسلامی، بتوانیم حقیقی‌ترین اندیشه آن را یاد بگیریم، در حقیقت راجع به انقلاب به تفکر رسیده‌ایم. به این معنا که ما چه چیزی از انقلاب فهمیدیم و تفاوتمان با کسانی که متوجه نشده‌اند چیست؟ آن چیزی که با جان ما سروکار دارد و نور به وجود ما می‌زند، را فهمیده‌ایم. فهم ما از انقلاب اسلامی با فهم شهید حسن باقری فرق دارد، فهم ما با فهم شهید کاظمی تفاوت دارد. این موضوع تمام شده؟ نخیر؛ ما الان شهید حججی را داریم.

برنامه‌های ۹۷ سازمان فرهنگی مختص چهل سالگی انقلاب خواهد بود

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: اگر هویت اصلی را نسبت به انقلاب، نسبت به حقیقت انقلاب متفکرانه به نسل‌ها، توسط جامعه فرهنگ اعطا نکنیم، محل انحراف است. سه قیام در عالم داریم، قیام فاطمی، قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و قیام مهدوی؛ آنهایی می‌توانند در قیام مهدوی حرکت جامعی انجام دهند که دو قیام اول را درک کرده باشند.
 
وی افزود: اگر از ناحیه فردی به عنوان مسئول، خطایی سرمی‌زند، این خطا به اصل و هویت انقلاب برنمی‌گردد، باید به خودِ مسئول برگردد. خیلی وظیفه ما در چهلمین سال انقلاب سنگین است؛ و در سازمان فرهنگی هنری، ریاست این سازمان تمام برنامه‌های سال ۹۷ را مختص چهلمین سال انقلاب قرار داده‌اند. این اتفاق ضرورتی است که هیچ چیزی به آن نمی‌رسد.
 
ناصری‌پور گفت: اگر خودمان را به اصل و اساس انقلاب مدیون می‌دانیم، سال آینده را باید سال جهاد بدانیم؛ با داستان، با روایت، با نقاشی و با استفاده از تمام ابزار رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی برای این مهم استفاده کنیم. از همین تریبون از تمام کسانی که در این حوزه صاحب قلم و اندیشه‌اند، دعوت می‌کنم ما را در این کار بسیار مهم و حساس و غیرقابل انکار کمک کنند تا بتوانیم افق‌های کامل و درستی به نسل جدید که نسل جست‌وجوگر و پرسشگری است، هدیه بدهیم.
 
شعرخوانی سیامک رجاور و اجرای موسیقی گروه سرود ناجا از دیگر بخش‌های این مراسم بود. همچنین در آیین پایانی روز فرهنگ، تندیس آینه به شهروندان فرهیخته مناطق مختلف شهر تهران اهدا شد. علی اکبر صادقی فرهیخته از منطقه ۱، رسول مرادی گوارشکی از منطقه ٢، فرهاد ناظرزاده کرمانی از منطقه ٣، رضا برجی از منطقه ۴، سعید شمس‌انصاری از منطقه ۵، فاطمه سلطان‌کمانه از منطقه ٨، کاظم کامران شرف‌شاهی از منطقه ٩، رمضانعلی غلامی از منطقه ١٠، مونس‌علی فرمنش از منطقه ١١، حسن عرب‌سرخی از منطقه ١٢، مهپاره شفیقی از منطقه ١٣، سیدحسین مدنی از منطقه ١۴، حمیدرضا شکارسری از منطقه ١۵، الناز عباسیان از منطقه ١۶، حجت الاسلام اسدالله مقدم از منطقه ١٧، طاهره سهرابی‌نژاد از منطقه ١٨، کبری هاشمی از منطقه ١٩، محمدرضا زنگنه از منطقه ٢٠، سیدعلی ناطق‌الاسلام شیرازی از منطقه ٢١، نصرت‌الله محمودزاده از منطقه ٢٢ این تندیس را دریافت کردند.
 
نظر شما