جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۱
کد خبر: ۹۶۶۳۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
دومین مسابقات رایانه‌ای تهران کاپ با شعار رژیم مصرف رسانه‌ای و تجلیل از برگزیدگان در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی پایان یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین مسابقات تهران کاپ با معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده  در سه رشته فیفا، کلش رویال و دوتا دو روز جمعه ۲۷ بهمن به کار خود پایان داد.

تهران کاپ با شعار رژیم مصرف رسانه‌ای
 
در این مراسم بهزاد تیمورپور رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با تشکر از همه کسانی که در این مسابقه شرکت کرده‌اند گفت: این دوره از مسابقات بر اساس رصدی که در روند برگزاری داشتیم، با کیفیت مطلوبی برگزار شد و امیدواریم در برنامه‌ریزی که برای سال آینده خواهیم داشت، موفق‌تر عمل کنیم.

وی افزود: حدود هزار و صد نفر در این دوره از مسابقات ثبت‌نام و شرکت کردند. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای مطرح است، توجه به فرهنگ بازی رایانه‌ای و اقتصادی است که در این حوزه وجود دارد. امیدواریم برگزاری این مسابقات اقتصاد بازی و فعالان این حوزه را رونق بخشد.
تیمورپور بیان کرد: شعار این مسابقات «رژیم مصرف رسانه‌ای» و هدف آن توجه به حوزه رسانه و کنترل حضور و استفاده از رسانه بود.

رییس فرهنگ‌سرای رسانه در پایان از کارکنان فرهنگ‌سرای رسانه و تمام کسانی که در این مدت در این پروژه همکاری کردند و همچنین از بانک شهر و مدیرعامل این مجموعه تشکر کرد و گفت: در آینده هم به احتمال قوی شاهد حمایت این بانک در برنامه‌های علمی و فرهنگی در شهر تهران خواهیم بود.
 
درباره شبکه‌های اجتماعی ابتدا حسن‌ها را بگوییم

حبیب میدانچی مشاور مدیر شبکه سه با ابراز خوشحالی از برگزاری مسابقات «تهران کامپ» در توضیح واژه «کمپین» و رژیم مصرف رسانه‌ای و ریشه اصلی آن گفت: اصل لغت کمپین در ابتدا به واسطه ترکیب و خاصیت‌های عملیات نظامی مطرح شد. قبل از اینکه به بازی، رسانه و تبلیغات و برند بیاید لغت کمپین در فعالیت‌های نظامی بود. می‌گفتند چون ما نمی‌توانیم خیلی از واکنش‌های دشمن را تشخیص دهیم یا تدارکاتی را که برایمان دیده‌اند تشخیص دهیم، یک استراژی بچیینم تا با کمترین هزینه بهترین اتفاق را برای مقابله و پیشگیری و حمله انجام دهیم. بعدها در مدیریت و عرصه تجارت جهانی دیدند که تمرکز و اهدافی که تیم رقیب دارد، می‌تواند همان نگاه کانونی و نقطه‌ای را ایجاد کند و در سطح کسب و کار با یک نگاه بزرگ‌تر روبه‌رو شویم.

وی در این باره ادامه داد: بعدها این نگاه تکامل پیدا کرد و گفتند در هر اتفاقی که می‌خواهیم یک جماعتی همسو و هم هدف برای شکل دادن یک اجتماع عمومی نقش ایفا کنند و هر کسی یک حوزه از کار را به عهده بپذیرد به آن کمپین بگوییم که امروز می‌شنویم. در حوزه رسانه با توجه به اینکه موضوع استفاده از رسانه‌های متعدد و اپلیکیشن‌های مختلف در اختیار شماست خیلی وقت‌ها کمپین برای جاری سازی یک رسانه است.

میدانچی در انتقاد از تمرکز بر روی بیان عیب‌ها و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: همیشه هرجا از شبکه‌های اجتماعی و سواد رسانه‌ای صحبت می‌کنند، عیب‌ها و چالش‌هایش را می‌گویند. اما من یاد گرفتم برعکس همه کسانی که از شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند و از چالش‌ها و آسیب‌ها صحبت می‌کنند اول از همه حسن‌هایش را بگویم. اگر حد منطقی رفتار را داشته باشید می‌توانید اقتصاد مناسب‌تری داشته باشید. اقتصاد برای هر چیزی است که کم باشد. در رسانه نیز توجه اقتصاد دارد چون توجه کم است. خیلی از ما به راحتی از کنار این موضوع می‌گذاریم. اما باید تشخیص داد که کجا و چه شبکه اجتماعی می‌تواند سود برساند. باید فرصتی داشته باشید برای مقابله با چیزهایی که آسیب می‌رساند. مهم‌ترین آسیبی هم که می‌رساند این است که وقت زیادی می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه درباره «کمپین رژیم مصرف رسانه‌ای»‌ ادامه داد: رژیم مصرف رسانه‌ای هم در قالب یک کمپین مهم شده تا حد متعادل رعایت شود. وقتی برای یک موضوع رژیم تعریف می‌شود برای این است که بتوانید اقتصاد مناسب‌تری داشته باشید. در حین استفاده از یک رسانه به جا و مطلوب مراقب باشیم که آسیبی به ما وارد نکند. در رسانه با هم توجه کنیم. همه این موضوعات را که کنار هم گذاشتند این کمپین شکل گرفته و همه کسانی که عضو این کمپین شدند از نکاتش می‌توانند استفاده کنند.

انتقاد از روحیه مصرف‌گرایی

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری در این برنامه با تقدیر از برگزارکنندگان دومین مسابقات تهران کاپ تصریح کرد: بازی را پیشتر برای بچه‌ها تعریف می‌کردند اما اکنون بازی برای همه آدم‌های زنده است، مانند ورزش که همه باید ورزش کنند فقط نوع و شکل آن متفاوت است. بازی هم در هر نسلی متفاوت است. اکنون سرعت تغییر بسیار زیاد است و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم سال آینده بازی‌ها به چه صورت است.

وی با تاکید بر اهمیت اینترنت در اقتصاد گفت: اکنون پردرآمدترین شرکت‌های دنیا در حوزه اینترنت فعال هستند.از تجارت نفت و سلاح نیز پیشی گرفته‌اند.

صلاحی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد اینترنت عقب هستیم افزود: اکنون در ایران سرعت اتصال به اینترنت بسیار زیاد است ولی سرعت اتصال به اطلاعات اجتماعی بسیار کم است. برای مثال مردم وقتی از وایبر به تلگرام کوچ می‌کنند ظرف سه سال جمعیت کاربران به ۴۰ میلیون نفر می‌رسد این سرعت پیوستن هفت برابر میانگین دنیا است ولی سرعت اتصال به علم اجتماعی یک هفتم است و کشور از این نظر خسارت می‌بیند. ما زود به بازی‌های دنیا وصل می‌شویم ولی خودمان بازی نمی‌سازیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری با انتقاد از روحیه مصرف‌گرایی شهروندان تصریح کرد: میلی برای تولید وجود ندارد در حالیکه هیچ کشوری مانند ایران از نظر منابع غنی نیست،  در مقایسه کره جنوبی با وسعت برابر با سه چهارم خراسان رضوی هیچ منبعی ندارد ولی با روحیه تولید توانسته هزار میلیارد دلار تراز تجاری داشته باشد. همه جنس‌هایی که در این کشور است کره‌ای است. ولی روحیه ما مصرف‌گرایی است و آماده مصرفیم و به همین دلیل شاهد تنوع جنس در ایران هستیم چیزی که در کشور توسعه یافته‌ای مانند ژاپن هم دیده نمی‌شود.

وی در پایان با تشکر از تیم‌های و شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت: معمولا پنج سال طول می‌کشد تا مسابقات تبدیل به برند شود اما تهران کاپ با وجوی که دو سال از آن می‌گذرد به سطح خوبی رسیده است.

در پایان این مراسم نفرات برتر تجلیل شدند. در رشته  فیفا دانیال حسینی، آرمین خلجی و محمد امین‌نوری به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را دریافت کردند. در رشته کلش رویال سپهر پرست‌نژاد قهرمان شدن و معین معین‌زاده و علیرضا طالبی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند و رشته دوتا دو تیم‌های ریبون، لئوپارت و ریمو تالت مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.
نظر شما