پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۰
کد خبر: ۹۶۶۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
تجلیل از ۶ دهه فعالیت موسیقی استاد هوشنگ ظریف در قالب ویژه برنامه «نقش عشق» با حضور پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی جمعه چهارم اسفند در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.
ویژه‌برنامه «نقش عشق» در ارسباران برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «نقش عشق» ویژه تجلیل از ۶ دهه فعالیت موسیقی استاد هوشنگ ظریف جمعه  ۴ اسفند ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.

سخنرانی استاد حسین علیزاده موسیقیدان برجسته کشور از شاگردان هوشنگ ظریف، اجرای موسیقی دو نوازی سنتور و تنبک توسط استادان محمد اسماعیلی و سعید ثابت، دو نوازی پیانو و ویلن توسط سامان احتشامی و بابک شهرکی و تک‌نوازی تار توسط امیرحسین رضا، پخش کلیپ‌هایی از فعالیت‌های استاد هوشنگ ظریف از بخش‌های متنوع این برنامه است.

استاد هوشنگ ظریف سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد. از نوجوانی در هنرستان موسیقی ملی و  هنرکده  عالی موسیقی فراگیری آموزش تار را نزد موسي معروفي و علی اکبر شهنازی شروع کرد. 

وی از سال ۱۳۳۷ در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پيش آهنگي ايران، سازمان خدمات اجتماعي كشور، هنرستان عالي موسيقي ملي، هنرستان‌های پسران و دختران و دانشگاه‌های موسیقی به تدریس موسیقی مشغول بود.

هوشنگ ظریف  به‌عنوان تک‌نواز تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر، گروه استاد فرامرز پایور، رادیو تلویزیون ملی ایران، ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر و..... حضور داشته و اجراهای متعددی در کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله آمریکا، شوروی، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، آلمان غربی، ایتالیا، مصر، تونس، مراکش، الجزایر، هندوستان، پاکستان، ترکیه و تمام کشورهای اروپای روی صحنه برده است. 

همچنین نه تنها شاگردان ظریف بلکه بسیاری از کارشناسان او را در ردیف برجسته‌ترین استادان نوازندگی تار در ایران می‌دانند و این شناخت در موسیقی ایرانی، برآمده از سنتی تجربی، كافی است. استاد ظریف در اوایل دهه ۷۰ موفق به دریافت نشان درجه‌ یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که معادل مدرک دکتر است.
 
ظریف بیش از ۵٠ سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخته است و ردپای پررنگی در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشته و با بهره‌گیری از محضر استادانی چون علی‌اکبر خان شهنازی، روح‌الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن «تار» کسب کرد که شاگردانش هرکدام چهره‌های تارنوازی شدند؛ که می‌توان به چهره‌هایی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم اشاره داشت.
 
ظریف آلبوم‌های متعدد به همراه گروه استاد فرامرز پایور،گوشه‌هایی از ردیف موسی معروفی به کوشش کامبیز روشن‌روان، نسخه صوتی کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار نیز از فعالیت‌های موسیقی این استاد است.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران به نشانی سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.
نظر شما