جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۵
کد خبر: ۹۶۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون، یکصدوهفتمین نشست ادبی خود را با موضوع نگاهی به شعر صائب تبریزی روز پنجشنبه سوم اسفند ماه برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکصد و هفتمین نشست ادبی قلم با قرائت چند بیت در مدح حضرت زهرا(س) توسط محمد هاشم‌پور کارشناس برنامه و دبیر جلسات ادبی آغاز شد. وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س)  در دهه دوم فاطمیه به موضوع جلسه پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهیم شرح مختصری از زندگینامه شاعر بلند آوازه ایران ميرزا محمدعلى متخلص به(صائب تبریزی) بدانیم باید بگویم ميرزا محمدعلى متخلص به «صائب تبریزی» بزرگترين شاعر قرن يازدهم هجرى و از شاعران عهد صفویه است که در حدود سال ۱۰۰۰ هجری قمری در اصفهان (و به روایتی در تبریز) زاده شد.
 
هاشم‌پور گفت: صائب تبریزی در جوانی مانند اکثر شاعران آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه جهان شد. در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به کشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملک‌الشعرایی شاه عباس ثانی درآمد. در زمان پیری در باغ تکیه در اصفهان اقامت کرد و همواره عده‌ای از ارباب هنر گرد او جمع می‌شدند. وی در سال ۱۰۸۰ هجری قمری وفات یافت و در همین محل (باغ تکیه) اصفهان در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شد.
 
این کارشناس ادبی همچنین گفت: در زمان صائب تبريزی سبک اصفهاني یا هندی  به سبب نو بودن بسیار معروف بوده است، و شعراي وقت به تازه بودن آن در شعر خود اعتراف کرده اند و در آثار خود از آن استفاده می کردند. سبک اصفهاني يا هندي بر پايه تخيل و مضمون يابي است و از تمثيل، معادله پردازي، تشبيه، استعاره، تشخيص، جناس، ايهام و مراعات نظير استفاده مي شود که مضمون نو نيز، خميرمايه و اصل آن است.

وی در ادامه افزود: در ديوان تقريبا 75 هزار بيتي صائب تبریزی فرهنگ بسيار پرباري از امثال و حکم ديده مي شود، گرچه همگي حکم مثل را پيدا نکرده اند، ولي صائب به خوبي آنها را متناسب با مفهوم بيت به کار برده است و گاه در حکم ارسال المثلين است، يعني هر دو مصراع تمثيل اند. صائب اين ها را از زبان مردم گرفته و از کوره انديشه و خيالش گذرانده و پر مغز و سنجيده در ابيات گنجانده است و يا مصراع محسوسي است که در حکم تمثيل يا تشبيه مرکب از آن مصراع معقولي ساخته است با توجه به اين که واژه ها و بافت آنها از زبان مردم گرفته شده و براي همه کس دريافتني است، مي توان همان تک مصراع هاي محسوس را به شکل ضرب المثل يا مثل نيز به کار برد.

وی همچنین گفت: صائب را باید پرچمدار اصیل سبک هندی دانست زیرا مهمترین مولفه شعر سبک هندی در اشعار او تجلی پیدا می کند و آنقدر در این سبک شاخص و روشنگر است که تمام شاعران سبک هندی در ذیل صائب تعریف می شوند.

از همان تاریخ سرایش اشعار صائب تا کنون وی تاثیر شگرفی بر شاعران بعد از خود دارد تا جایی که امروز هم بسیاری از شاعران غزل سرا و حتی رباعی سرای معاصر خواسته و یا ناخواسته درقدم ها و قلم های خود پا جاپای صائب می گذارند.

این نشست به  منظور هم اندیشی و هم افزایی در حوزه فرهنگ و ادب و شکوفایی استعدادهای نهفته و پنهان در نسل جوان و نوجوان در زمینه شعر و ادبیات و  تقویت فرهنگ غنی زبان فارسی منطبق بر آیین و سنت های دیرینه در مفاهیم کلامی و ادبی شاخص در اقوام مختلف مرزو بوم ایران اسلامی برگزار شد.

در پایان این نشست شاعران و نویسندگان  دیگر حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود در خصوص موضوع مورد بحث پرداختند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.
نظر شما