جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۲
کد خبر: ۹۶۷۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
در آیین اختتامیه مسابقه عکس‌«سفر به خانه خدا» مطرح شد:
در آیین اختتامیه جشنواره عکس «سفر به خانه خدا» مجید سرسنگی هنر را وسیله‌ای دانست که با آن می‌توان نسل جوان را با فرایض دینی مثل حج آشنا کرد.
به گزارش سانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه ملی عکس سفر به خانه خدا با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری، احسان محمدی دبیر اجرایی، مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل یکشنبه ۶ اسفند در سالن اصلی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم سهیل کاکایی دبیر اجرایی مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» گفت: به یاد آریم پس از آنکه حجاج ایرانی به ناحق از حج سال ۱۳۹۵ جا ماندند، حضور حجاج ایرانی در سال ۹۶ هم در هاله‌ای از ابهام بود و بسیاری شانسی برای تحقق آن قائل نبودند. در همان زمان بعد از چند دوره مذاکرات طولانی و فشرده با تحقق مطالبات جمهوری اسلامی ایران با محوریت امنیت، عزت و کرامت حجاج، به توافق نامه حج ۹۶ منجر شد.

وی افزود: با وجود اینکه بعضی از جریانات فضای دودلی برای حجاج ایرانی فراهم کردند، با تدابیر مجموعه نظام شرایط تحقق حج عزتمندانه فراهم شد و نهایتا حجی همراه با امنیت و آرامش حجاج محقق شد.

کاکایی در خصوص مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» گفت: اهمیت حج سال ۹۶ جمعی از دانشجویان و  فعالان دانشجویی را برآن داشت تا زمینه روایت حج را این بار از طریق خود حجاج فراهم آورد که بر اساس آن ایده مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» شکل گرفت. فکر کردیم لنز دوربین حجاج بهتر از هر رسانه دیگری گویای حال و هوای حج خواهد بود. پس از همفکری و مشورت در آذر ماه سال ۹۶ دبیر خانه مسابقه، ستاد برگزاری و کمیته‌های اجرایی شکل گرفت. با بررسی‌های متععد ۶ محور؛ عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، لحظات ویژه عبادی، سلفی با بناها و آیین‌ها، استقبال از حجاج و عملیات اجرایی حج، انتخاب و فراخوان اعلام شد.
وی افزود: در مجموع بیش از ۳ هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که ۱۸۹۰ اثر به مسابقه راه یافت. هیات داوران ۷۵ اثر را برای کتاب، ۵۳ اثر را برای نمایشگاه و ۱۰ اثر را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.

سهیل کاکایی در پایان از طرف دبیرخانه مسابقه و شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگی هنری دانشگاه تهران به عنوان برگزار کننده این مسابقه از حجاج عزیز به خاطر شرکت در مسابقه تشکر کرد و همچنین از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، سازمان حج و زیارت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هیئت داوران به خاطر همکاری و مشارکت قدر دانی کرد.

سرسنگی: برای آشنایی جوانان با فرایض دینی باید از هنر استفاده کرد

در ادامه مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» گفت: در طول زندگیم برنامه‌های مختلف عکاسی را رصد کردم. داور، دبیر هنری، مجری پروژه بوده‌ام. برای من خیلی جالب است که وقتی صحبت از مسابقه عکس سفر به خانه خدا شد نگاه برگزار کننده بر روی زائرانی بود که در مراسم حج ۹۶ شرکت کرده‌اند. 

وی افزود: باعث خوشحالی است که آثاری خلق می‌شود و عکس‌های خیلی خوب در حوزه حج داریم. اما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم مردم به این موضوع چه نگاهی می‌کنند. یک زائر با حس خود به ماجرا نگاه می‌کند. تمام عکس‌های که اینجا هست، بخش عمده‌ای از آن حس لحظه‌ای زائر در برخورد با یک موضوع بزرگ جامعه اسلامی است که بسیار جذاب است. عکس‌هایی در نمایشگاه و در کتاب وجود دارد که افرادی که کار عکاسی کرده‌اند، نه این زاویه را دیده‌اند و نه این فضا را. این یک تجربه گرانقدر و شروع حرکتی است که سازمان حج و زیارت، آقای دکتر سرسنگی و جناب آقای احسان محمدی در سازمان فرهنگی هنری باید برای دوره‌های بعد حمایت کنند که فکر می‌کنم تداوم آن به یک مجموعه آثاری می‌رسد که شاید هیچ عکاس باتجربه و حرفه‌ای نتواند ببیند.
زنده روح کرمانی در پایان از احسان محمدی به خاطر بنیان‌گذار این طرح و احمد مسجد جامعی به خاطر پیگیری برای اجرای آن تشکر کرد.

سرسنگی: برای آشنایی جوانان با فرایض دینی باید از هنر استفاده کرد

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تشکر از برگزارکنندگان این مسابقه گفت: این مسابقه چند ویژگی مهم دارد که ابتدا موضوع آن است. موضوع حج یکی از شیرین‌ترین، ارزنده‌ترین و باشکوه‌ترین موضوعات در فضای ذهنی و عینی ایرانیان است.حج یک سفر و آیین معمولی نیست. زیرا این سفر و آیین تحول معنوی در انسان ایجاد می‌کند و وقتی از سفر برمی‌گردی احساس سبکی و پاکی می‌کنید.

وی با اشاره به استفاده از زبان هنر در فرایض دینی گفت: رهبری می‌فرمایند تفکر اگر با هنر آمیخته نشود در تاریخ ثبت نخواهد شد. ای کاش مسئولان ما و کسانی که فکر می‌کردند دین با هنر تعارض دارد بیشتر توجه می‌کردند که مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین چقدر هنر را چاره‌ساز می‌دانند حتی در فرایض دینی.
 
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما هنوز قدر هنر را نمی‌دانیم گفت: حتی کشورهای به ظاهر لائیک آثار هنریشان را به گونه‌ای تولید می‌کنند که تفکراتشان را به جهانیان منتقل کنند اما ما هنوز در کشور درگیر مبانی اولیه هنر هستیم که آیا هنر در دین می‌تواند جایگاه داشته باشد یا خیر؟

وی افزود: اگر ما راه استفاده از هنر به ویژه در فرایض دینی مثل حج را پیدا کنیم، می‌توانیم نسل جوان را به خوبی آشنا کنیم، در غیر این صورت همین اتفاقاتی که شاهد آنها هستیم، می‌افتد. نسل جوان نسبت به مبانی دینی ناآشناست زیرا ما به زبان آنها سخن نگفتیم. زیرا در این ۴۰ سال، فعالیت صداوسیما و نهادهای فرهنگی بدون توجه به مخاطبان بوده است. برای همین است که امروز در ذهن جوانان ما راجع به مساله حجاب تشکیک به وجود می‌آید. برای اینکه ما به بدترین شکل ممکن حجاب را در حوزه فرهنگ و هنر تبلیغ کرده‌ایم. برای اینکه رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی ما در این چهل سال غافل از این بودند که برای انتقال یک پیام و مفهوم باید به زبان نسل حاضر خود صحبت کرد. مهم نیست من به عنوان یک مدیر چه چیزی را دوست دارم. مهم این است که مخاطب من این مسئله را چگونه می‌پذیرد.

سرسنگی گفت: وقتی می‌بینیم در این ۴۰ سال همه ابزارهای هنری و فرهنگی و رسانه‌ای را داشته‌ایم اما امروز در بدیهی‌ترین مسائل اجتماعی و دینی ، نسل جوان با بدترین چالش‌ها همراه است. نهادهای فرهنگی و رسانه‌های ما غافل از این بوده‌اند که برای انتقال یک پیام باید از زبان روز استفاده کرد. 

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بیان کرد: استفاده از زبان تصویر و زبان هنر از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره است و امیدواریم دانشجویان فرهیخته دانشگاه تهران بتوانند به خوبی در این زمینه بدرخشند.

سرسنگی در پایان گفت: باعث خوشحالی ما در دانشگاه تهران است که به نسلی از جوانان خدمت می‌کنیم که فرهیخته ترین و ارزنده ترین نسل حاضر در کشور است. با اشتیاق منتظرم کتاب عکس این جشنواره و فراخوان دومین دوره منتشر شود و از همه کسانی که زحمت کشیده اند تشکر می‌کنم.

سرسنگی: برای آشنایی جوانان با فرایض دینی باید از هنر استفاده کرد

وحید اسکندری مدیر کل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت ضمن خیرمقدم به حجاج و جامعه فرهیختگان یک دو بیتی که همانجا سروده بودد را برای حاضران خواند:

هنر عشق است و عاشق در هنر گوی/  به دل چوگان زنم گوی هنر خوی
هنر را خوی نیکو داده صد عشق/ به عشق و عاشقی گوی هنر خوی

در ادامه مراسم کمال‌الدین شاهرخ از اعضای هیات داوران گفت: امروز علم عکاسی با قرار گرفتن در جایگاه هنری خود به مرتبه‌ای رسیده است که در حوزه عکاسی آیینی و دینی حرکت انسان به سمت کسب معرفت و شناخت خدا از نشانه‌های الهی تاثیرات انکار ناپیذیری پذیرفته است. هنرمندان چیره دست در حوزه تجمسی همواره تلاش کرده‌اند زیبایی‌های خلقت در این مرز و بوم را به تصویر درآورند. خصوصا معماری مساجد که مرکز توجه انسان و ارتباط با خداست.

وی افزود: از دیرباز که مسلمانان برای اجرای مناسک حج  به مکه مکرمه رفت و آمد داشته اند، انعکاس تصویری آن همیشه برای مردم جذابیت داشته است و در حقیقت عکس یکی از سوغاتی های معنوی این سفر زیارتی از گذشته تا امروز بوده است. امیدوارم حرکات خداپسندانه در این جشنواره‌ها باعث رونق بیشتر در کسب معارف الهی و نگاه پر مهر مسئولین به هنر عکاسی گردد. 
شاهرخ در پایان گفت: جا دارد از همه عزیزانی که در برپایی این رویداد فرهنگی زحمت کشیده اند و این موضوع بسیار مهم را مطرح کرده اند، تشکر و قدردانی کنم.

سرسنگی: برای آشنایی جوانان با فرایض دینی باید از هنر استفاده کرد

در پایان مراسم لوح سپاس به دبیر هنری و اعضای هیات داوران به پاس قدردانی اهدا شد و از برگزیدگان جشنواره عکس «سفر به خانه خدا» تقدیر شد؛

در بخش اثر شایسته تقدیر، لوح تقدیر به تاج محمد اتابان اهدا شد.

در بخش آثار برتر رتبه سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی به انس عبدالله ‌زاده، صابر آقایی و حامد امامی اهدا شد.

در بخش آثار برتر رتبه دوم، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمدرضا کردلو، بهزار علیپور و وجیهه صمصامی اهدا شد.

در بخش آثار برتر رتبه نخست، تندیس، دیپلم افتخار و هدیه ویژه سفر به عتبات عالیات به مصطفی قطبی، ملیحه صوفی و محبوبه حکیمیان بیدگلی اهدا شد.


مطالب مرتبط
نظر شما