جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۳
کد خبر: ۹۶۷۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
پنجاه و چهارمین برنامه از سلسله نشست‌های آموزشی «خانواده پایدار» با موضوع؛ بایدها و نبایدها در فضای سایبری و شبکه‌های روز، دوشنبه ۷ اسفند ویژه دانش آموزان برگزار شد.
پنجاه و چهارمین نشست آموزشی «خانواده پایدار» برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سروان فاطمی کارشناس در ابتدا به علل گرایش دانش‌آموزان به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: امروزه شیوع گسترده اعتیاد در جامعه، افزايش خطر آلوده شدن نوجوانان زير ١٨ سال به مواد مخدر، افزایش مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان به یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی و غیرقابل حل در کشور به وجود آمده است.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده، هم‌اكنون تعداد ۴۵ هزار نفر از دانش‌آموزان تجربه حداقل يك‌بار، مصرف مواد مخدر را در دوران تحصيل خود داشته‌اند و این امر برای خانواده‌ها و خود دانش آموزان بسیار آسیب پذیر است.
 
سروان فاطمی در ادامه به بایدها و نبایدهای موجود درشبکه‌های اجتماعی پرداخت و افزود: امروز شاهد آن هستیم که مجموعه کاربران فضای مجازی ظرف چهار سال گذشته به ۱۰ برابر افزایش یافته است. شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند. فضای مجازی محلی برای تخلیه هیجانات است که افراد کمی به صورت ناآگاهانه وارد آن می‌شوند، باید گفت فرصت‌های این شبکه‌ها بیشتر از تهدیدات آنهاست. 

وی بیان کرد: خانواده‌های ایرانی اغلب سواد رسانه‌ای ندارند. در واقع گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به‌وجود آورده است که از جمله آن می‌توان به؛ کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین، ترویج فساد و فحشا، افزایش روابط دختر و پسر و... را می‌توان نام برد. بسیاری از بازی‌های رایانه‌‏ای که جوانان و نوجوانان با آن سر و کار دارند، توسط شیطان‏‌صفت‌ها یهودی طراحی شده است و تنها هدف آنها این است که در خلال این بازی‌ها، اندیشه و دل فرزندان این مرز و بوم را با آموزش‌های پنهان، به سمت خواسته‏‌های خود تغییر دهند. در بسیاری از این بازی‌ها، زنان بدون کم‏ترین پوشش ظاهر می‏‌شوند تا به‌صورت غیر مستقیم بی‌بند و باری را برای کاربران عادی‌‏سازی کنند.
 
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی مزايای شبکه‌های اجتماعی را ايجاد ارتباط صميمانه با كسانی كه آن‌ها را می شناسيم و به آنها اعتماد كافی داريم، به اشتراک گذاشتن مطالب مفيد، كتاب و مقاله الكترونيكی برای استفاده عمومی در شبكه، استفاده صحيح در ايجاد ارتباط به جای پيامک عنوان کرد.

وی همچنین گفت: در امنيت نبودن اطلاعات شخصی كه فرد به اشتراک می‌گذارد، فاصله گرفتن از كانون خانواده و سير در فضاي مجازی، اعتيادآور بودن و هدر رفتن وقت فرد در اثر استفاده نابجا و بيشتر از شبكه تلگرام، شناسايی نشدن افراد مخاطب و اطمينان خاطر برای ايجاد ارتباط و دور شدن از شبكه‌ها و رسانه‌های مفيد ملی از جمله تلويزيون، روزنامه، كتاب و.... از معایب این شبکه‌های اجتماعی است.

در پایان این نشست سروان فاطمی کارشناس برنامه به پرسش‌ها و مشکلات دانش آموزان در خصوص شبکه‌های اجتماعی پاسخ داده و راهکارهای لازم را ارائه داد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با فرهنگ‌سرای کار و تعاون به شماره: 66029060 تماس بگیرند.
 

نظر شما