پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۴
کد خبر: ۹۶۸۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
خانه مشاوره افق در راستای برنامه‌های آموزشی مادر و کودک ویژه والدین نوآموزان پیش دبستان دوشنبه ۷ اسفند، کارگاه آموزشی راهکارهای کنترل خشم و کاهش استرس را در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار کرد.
راهکارهای کنترل خشم و کاهش استرس در فرهنگ‌سرای کار و تعاونبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه آموزشی راهکارهای کنترل خشم و کاهش استرس با حضور محمد مکی روانشناس و مشاور کودک به منظور گسترش فرهنگ حلم، صبروآرامش ومهربانی برگزار شد.

در این جلسه محمد مکی به ریشه عصبانیت در کودکان اشاره کرد و گفت : عصبانیت در هر سنی بروز می‌کند، اما بیشتر کودکان چهره خندانی دارند و زیاد دچار این موضوع نمی‌شوند. اما گاهی اوقات علائمی مانند،گرسنگی، بیماری، خستگی، حسادت و … در کودک باعث ایجاد عصبانیت می‌شود.

وی گفت: این کودکان به دلایل مختلف سر و صدا و قشقرق راه می‌اندازند یا سعی می‌کنند شما را عصبانی و تحریک کنند. همچنین ممکن است از شما نافرمانی کنند یا به‌شدت به شما بچسبند و با جار و جنجال از شما بخواهند همیشه در آغوش شما باشند. بدون شک تربیت کودکان، کار دشواری است. لذا شما والدین باید قبل از هرگونه برخورد علت آن را پیدا کنید و با رفتار مناسب سعی در برطرف کردن عصبانیت در فرزندان خود شوید.  

محمد مکی گفت: یکی از دلایل بسیار مهم پرخاشگری در کودکان ، یادگیری است. یعنی کودکانی که الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته اند، همانند الگوهای خود رفتار می‌کنند. چنانچه کودک دارای پدر یا مادری با خلق و خویی عصبانی و پرخاشگر یا شاهد رفتارهای خشونت بار پدر و مادر خود با افراد دیگر باشد، مسلماً او نیز پرخاشگر خواهد شد. بنابراین کودکان از طریق مشاهده، رفتارهای والدین را می‌آموزند و الگوبرداری می‌کنند. 

وی همچنین در ادامه گفت: کودکان مضطرب نیز نمی‌توانند کودکان آرامی باشند و رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند، البته آن‌ها بلافاصله پشیمان می‌شوند و از والدین خود عذرخواهی می‌کنند. اگر از کودک مضطرب بپرسیم که چرا عصبانی هستی؛ خواهد گفت نمی‌دانم یا خواهد گفت دست خودم نیست. برای درمان پرخاشگری در کودکان اولین گام این است که نوع پرخاشگری آن‌ها و علت آن را شناسایی و پرخاشگری را به صورت موردی برطرف کنیم. در مورد کودک پرخاشگری که الگوپذیری، عامل این گونه رفتار او بوده، باید روی الگوی کودک کار کرد و راه‌های دیگری جز پرخاشگری را به آن الگو آموخت.

مکی در ادامه به روش‌های کاهش استرس در کودکان اشاره کرد و گفت: ترس از تاريکي، استرس ناشي از انجام تکاليف مدرسه و رقابت درسی با همکلاسی ها و ... را هر کودکی تجربه می‌کند. برای رهايی از اين فشارها خوب است روش های مؤثر و آرام بخش را به کودکانتان بياموزيد تا بتوانند با استرس‌های روزانه خود کنار بيايند.

این کارشناس کودک اشاره کرد: روش‌های متفاوتی برای کاهش استرس و ايجاد آرامش وجود دارد که هر يک تأثير متفاوتی دارد. در ابتدا سعی کنید با توجه به شرایط سنی کودک به کودک يک يا دو روش را ياد بدهيد و سپس به مرور زمان بر حسب آمادگی وی روش‌های دیگر را اضافه کنید.

 وی همچنین افزود از جمله روش‌هایی که در کاهش استرس کودکان موثر است می‌توان به نفس کشیدن عمیق، آرامش عضله، ورزش کردن، تجسم کردن، خندیدن، بغل کردن کودک، انقباض انگشتان پا و... اشاره کرد. وقتی مادر متوجه ترس و استرس کودک خود می‌شود بلافاصله او را بغل می‌کند. استرس کودک با بغل کردن مادر، کاهش می‌يابد. به طور کلی اين امر باعث کاهش فشار خون و توليد هورمون های استرس می‌شود. بنابراين کودک خود را تشويق کنيد تا شما را بغل کند.

محمد مکی همچنین به معرفی پنج زبان عشق و موثر در تربیت کودک شامل (ارتماسی، خدماتی ،  تحسین وتشویق ، وقت گذاشتن، اشاره) و نقش هریک درارتقای سطح توانمندی کودکان را برشمرد.

پس از ارائه نظرات کارشناسی در پایان این برنامه به سوالات مخاطبان پاسخ دادند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: 66029060 فرهنگ‌سرای کار و تعاون تماس بگیرند.

 
نظر شما