شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۷
کد خبر: ۹۶۹۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت : داستان «حوالی خانه من» نوشته لوک گوتیه بوشه درباره انزوا وتنهایی افراد مسن در جامعه است.
داستان «حوالی خانه من» در نشست محفل داستان خوانش شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ دهمین و آخرین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستان نویسی فصل زمستان ۹۶ با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.

این کارگاه عصر روز سه شنبه ۱۵ اسفند ماه در کتابخانه گلستان با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده و علمی برگزار شد.

در ابتدای شروع جلسه تعدادی مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سایر مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها مطرح کردند. سپس تمرینات داستانی توسط مخاطبان انجام شد.

در ادامه داستان «حوالی خانه من» نوشته لوک گوتیه بوشه نویسنده فرانسوی خوانده شد. 

سپس مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان درباره انزوا و تنهایی فردی مسن است که تنها علاقه‌اش به خانه، باغچه و ابزارآلاتش است و انسان‌ها برای او اهمیتی ندارند. او شاهد سکته مردی است که آمده به خواهر زاده‌هایش سر بزند اما آنها در خانه نیستند و او جلو در سکته می کند و راوی کاری از دستش بر نمی‌آید. انگار داستان‌، داستان خود راوی است که او هم روزی در تنهایی و انزوا می‌میرد و کسی به کمک او نمی‌آید.

سپس بحث گروه‌هایی داستانی در رمان مطرح شد و این که نویسندگان لازم است در دفترچه‌ای گروه‌هایی مختلف را با مصداق‌های عملی‌شان یادداشت کنند و به موقع از آنها در داستان‌هایشان استفاده کنند.

این گروه‌ها عبارتند: ۱-گروه جنسیتی(شخصیت‌ها زن –مرد-دختریا پسرند) و چگونه این جنس‌شان در نحوه نگاهشان موثراست . ۲- گروه سنی : (کودک  - جوان – میانسال وسالمند))که نگرش شان وابسته به تجارب زندگی شان است. ۳-گروه‌های تحصیلی ( تحصیل کرده، بی‌سواد، دانشگاهی و...) که تحصیل شان بر نحوه زندگی شان موثر است. ۴-گروه تاهلی:(مجرد-متاهل-مطلقه)-وتاثیر این موقعیت برزندگی اجتماعی آنها. ۵-گروه شغلی: معلم-مهندس-پزشک-نظامی-کارمند-خانه دار-و تاثیر شغل بر نحوه زندگی آنها. ۶-گروه اقتصادی: قشر عادی، پولدار، سرمایه دار، مستمند) و نحوه تلاش شان برای اداره زندگی  ۷-گروه سیاسی: گرایشات سیاسی معین ۸ -گروه ادبی: عامه پسند/داستان جدی/داستان فلسفی/اجتماعی وتفاوت مواضع ادبی آنها ۹ -گروه روان شناختی: درونگرا برون گرای حساس/بی خیال چند هویتی/بیمار روحی  ۱۰-گروه‌های قومی: فارس،ترک،کرد،لر و تاثیر این قومیت به رفتارها

پرسش و پاسخ مخاطبان ازکارشناس برنامه بخش پایانی این کارگاه بود.
نظر شما