شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۹۶۹۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی همزمان با هفته زن برگزار کرد
جشن تولد یک سالگی کانون بانوی فرهنگ روز شنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور شماری از نویسندگان در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با هفته زن، آیین «بانوی فرهنگ» ویژه بانوان نویسنده با حضور جمعی از نویسندگان همزمان با جشن یک سالگی کانون «بانوی فرهنگ» روز شنبه ۱۹ اسفند ماه در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این برنامه که با اجرای رضا رفیع طنزپرداز برگزار شد، محیا ساعدی گوینده به خوانش بخش‌هایی از کتاب یوما پرداخت. در ادامه مریم راهی نویسنده این اثر درباره کتاب گفت: نوشتن این کتاب برایم توفیقی بود. یوما در زبان محاوره عربی به معنای مادر است.

وی در ادامه پیرامون مستندات کتاب اظهار کرد: حدود یک سال برای تألیف این کتاب زمان صرف کردم. ۶ ماه را تماماً به تحقیق و پژوهش از منابع دست اول عربی و اسلامی تا قرن هشتم گذراندم که نام همه این منابع در پایان رمان آمده است. تعداد این منابع حدود ۶۰ کتاب است که همه را به طور کامل مطالعه کردم. 

راهی در ادامه با بیان اینکه منابع اندکی درباره حضرت خدیجه موجود است، توضیح داد: با توجه به ثروت بسیار زیادی که حضرت خدیجه داشتند، ایشان در میان تجار حجاز به سیده قریش یا بانوی حجاز شهره بودند. پیشنهاد نوشتن رمان یوما توسط انتشارات نیستان و آقای شجاعی به بنده داده شد و من آن را نوشتم. کتاب بدون مشکل منتشر شد، چرا که استانداردها در آن رعایت شده بود. 

در ادامه جمعی از نویسندگان از جمله میترا هنرمند از شاگردان راضیه تجار (از نویسندگان پیشکسوت کشورمان) درباره تجربیات نویسندگی خود توضیحاتی داد و گفت: حضور در کلاس‌های ایشان توانایی‌هایم را در من زنده کرد. سعی کردم شیوه معلمی را از راضیه تجار بیاموزم. من تا کنون ۶ کتاب چاپ‌شده در حوزه داستان و زندگینامه دارم که از جمله آنها می‌توان به زندگینامه شهید همت اشاره کرد.

حامد عسکری شاعر شناخته‌شده در این مراسم اشعاری را به بانوان حاضر در این جشن تقدیم کرد. این بخش با استقبال خوب بانوان نویسنده همراه بود.

محمدخانی: اگر بانوان به ظرفیت‌های فرهنگی اعتنا کنند، اتفاقات مهمی در فرهنگ رقم می‌خورد
عبدالمطهر محمدخانی رییس پیشین فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی و رییس باشگاه گفتمان انقلاب اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سخنانی ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن به تشکیل این کانون اشاره کرد و گفت: شاید بیش از یک سال است که دوست داشتم در فرهنگ‌سرای انقلاب جمعی از بانوان را گرد هم بیاوریم تا در حوزه‌های مذهبی و انقلابی به بحث و تبادل نظر بپردازیم تا یک اتفاق فرهنگی و زنانه رقم بخورد. تصورم این بود که باید اتفاق مردمی را با مشارکت مردم رقم بزنیم.

محمدخانی با اشاره به اینکه زمینه‌های این موضوع فراهم بود، توضیح داد: درباره تشکیل این کانون با سارا عرفانی وارد صحبت شدم، اما فکر نمی‌کردم پس از یک سال شاهد ایستادن این نهال نوپا باشیم و موفق شویم به جایگاه کنونی برسیم.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های اثرگذار برای بانوان بسیار است، گفت:‌ اتفاقات فرهنگی اغلب توسط مردم رقم زده می‌شود. دولت‌ها و سازمان‌ها نهایتاً حمایت‌کننده خواهند بود و یا کنار این اتفاق می‌ایستند. از این رو بسیار خرسند هستم و به مدیریت کنونی مجموعه تبریک می‌گویم.

محمدخانی گفت: من زمانی که از فرهنگ‌سرا می‌رفتم، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایم همین کانون بانوی فرهنگ بود. چرا که اغلب در کشور ما با تغییر مدیریت‌ها، امور فرهنگی دچار دگرگونی می‌شوند اما با یاری خدا این بار این گونه نشد. البته نباید به جشن یک سالگی کانون بانوی فرهنگ اکتفا کنیم. اگر بانوان به ظرفیت‌های خودشان اعتنا کنند، قطعاً اتفاقات فرهنگی بزرگی در کشور رقم می‌خورد. امیدوارم در سالگردهای آینده این کانون همه کشور از وجود و فعالیت آن مطلع شوند و آن را جدی بگیرند. این اتفاق دور از ذهن نیست و شدنی است.

عرفانی: به دنبال هم‌افزایی میان زنان نویسنده بودیم
در ادامه سارا عرفانی نویسنده و دبیر کانون بانوی فرهنگ درباره این کانون اظهار کرد: بهمن‌ماه سال گذشته نخستین جلسه پیرامون تشکیل این کانون برگزار شد و امروز شاهدیم که جشن یک سالگی آن را با حضور بانوان نویسنده کشورمان برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه گزارشی ارائه کرد و گفت: در این مدت چند نشست نقد و بررسی کتاب، چهار دوره آموزشی داستان، خلاقیت در نویسندگی، آشنایی‌زدایی و درست‌نویسی، همچنین رونمایی کتاب را برگزار کردیم و تلاشمان این بود که میان زنان نویسنده هم‌افزایی داشته باشیم و از تجربیات پیشکسوتان برای آموزش به نوقلمان بهره بگیریم.

وی در پایان گفت: تعامل ما با نویسنده‌ها تنها محصور به شهر تهران نیست و در جلسات کانون از نویسندگان سایر استان‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

در بخش بعدی این مراسم، از جوان‌ترین بانوان نویسنده حاضر در نشست دعوت شد تا روی سن حاضر شوند و از فعالیت‌های سارا عرفانی، دبیر کانون بانوی فرهنگ تقدیر کنند. سپس از مریم براتی کاچو (نفر اول)، پگاه صراف (نفر دوم) و سارا شجاعی (نفر سوم) برگزیدگان مسابقه داستان کوتاه با نگاهی متفاوت به جایگاه زن و مادر که توسط کانون بانوی فرهنگ برگزار شده بودند، تقدیر شد. 

در پایان این مراسم، مرتضی درخشان از اهالی مطبوعات به اجرای استندآپ کمدی پرداخت و همچنین گلدان‌های گل لاله به بانوان نویسنده اهدا شد. 

نظر شما