پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۷
کد خبر: ۹۶۹۵۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری برگزار کرده است که این گزارش شاخص‌ترین آنها را معرفی می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در سال ۱۳۹۶ سازمان فرهنگی هنری برنامه‌های ویژه‌ای را متناسب با مناسبت‌های مختلف همچون، دهه فجر، هفته کتاب، روز قدس و... و برنامه‌هایی را متناسب با نیازهای فرهنگی هنری شهروندان تهرانی برگزار کرده است. در این گزارش خلاصه‌ای از شاخص‌ترین برنامه‌های سال ۱۳۹۶ سازمان فرهنگی هنری معرفی شده است.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

جشنواره تئاتر شهر

ششمین جشنواره تئاتر شهر ۲۸ آذر سال ۱۳۹۶ در پردیس تئاتر تهران آغاز شد. این جشنواره در طول ۹ روز در ۸ بخش؛ مسابقه صحنه، بخش تئاتر کودک و نوجوان، بخش تئاتر خیابانی، بخش پرفورمنس و محیطی، بخش تئاتر دیگر، بخش نمایش‌نامه نویسی، بخش مدرسه تئاتر و بخش عکاسی تئاتر اجرا شد.
در ششمین جشنواره تئاتر شهر، ۶۲ گروه اجرایی حضور داشتند که شامل ۱۴۵ اجرا و ۱۲۰۰ هنرمند بود.
در هر دوره از جشنواره تئاتر شهر از یکی از بزرگان اهالی تئاتر تقدیر می‌شود که ششمین دوره آن به داریوش مودبیان اختصاص یافت.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

جشنواره فیلم شهر

ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از ۹ تا ۱۴ مرداد در پردیس سینمایی ملت به عنوان مرکز اصلی برگزار شد. همچنین تعدادی از آثار شاخص بخش مسابقه جشنواره در همان زمان در پردیس‌های سینمایی؛ آزادی، تماشا و راگا نیز به نمایش در آمد.
ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در چهار بخش: ملی، بین‌الملل، محله و جنبی به دبیری سیدعلی احمدی برگزار شد.
تعداد آثار رسیده به بخش ملی و بین‌الملل جشنواره بیش از ۲ هزار اثر بود و علاوه بر نمایش و داوری آثار در بخش‌های مختلف، چندین کارگاه‌ داخلی و بین‌المللی با حضور سینماگران شاخص در این جشنواره برگزار شد. 
تعداد آثار رسیده به دوره ششم جشنواره فیلم شهر، نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد  افزایش داشته است.
در افتتاحیه ششمین جشنواره فیلم شهر از سه دهه فعالیت زنده‌یاد حبیب‌اله کاسه‌ساز تهیه‌کننده سینمای ایران و بانوی هنرمند سینمای ایران فاطمه معتمد آریا تقدیر شد. همچنین در آیین اختتامیه جشنواره برای محمود کلاری و ژاله علو بزرگداشتی برگزار شد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

فرهنگ سرای کتاب

فرهنگ‌سرای کتاب در سال ۱۳۸۷ آغاز و هشتمین دوره آن با شعار « من کتاب می‌خوانم» در شهر آفتاب برگزار شد.
ترویج کتاب خوب، پارک کتاب کودک و کتابخانه هوشمند از جمله برنامه های شاخص هشتمین فرهنگ سرای کتاب بود.
«کتاب خوب» مجموعه کتاب‌هایی است که مورد تفقد رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و توسط ایشان تقریظ یا توصیه شده‌اند. 
«پارک کتاب کودک» الگویی از برنامه‌های خلاق است که می‌تواند کودک را با بازی به مطالعه علاقه‌مند کند. 
کتابخانه هوشمند عنوان برنامه‌ای است که یک کتابخانه استاندارد و دستاوردهای فنی پیشرفته روز دنیا در حوزه کتابخانه‌ها را به صورت پایلوت و دمو(نمادین) به مخاطبان عرضه می‌کند.
حضور هنرمندان شاخص کشور در برنامه کتابخوانی هنرمندان، نمایش‌های محیطی ویژه کتاب، گروه ترویجی دوستان کتابخانه، کتاب من، نام‌نویسی و جلسات کانون قلم اولی‌ها، نذر کتاب، کتاب و فضای مجازی، پویش و جشنواره کتاب‌های صوتی، نگاه گذر کتاب، رونمایی و نقد و بررسی کتاب از جمله برنامه‌هایی بود که در فرهنگ‌سرای کتاب برگزار می‌شد. 
 همچنین محصولات فرهنگی ویژه‌ای، از جمله قطار قصه‌ها، اپلیکیشن و نقشه کتابخانه‌ها، پوسترهای مفهومی، چراغ مطالعه و محصولاتی در فضای مجازی به مراجعان اهدا یا در سطح فضای مجازی منتشر شد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

جلوه سوگ

ویژه برنامه جلوه سوگ شنبه اول مهر ۱۳۹۶ همزمان با روز دوم محرم در ضلع شمالی میدان امام حسین(ع) فعالیت خود را آغاز کرد. این برنامه در دو ماه محرم و صفر از ساعت ۱۵ تا اذان مغرب و عشا رو به روی فرهنگ سرای عترت با اجرای برنامه‌هایی همچون؛ مراسم عزاداری، تعزیه خوانی، روایت کربلا، کودکان عاشورایی، کتیبه‌های حسینی برگزار شد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

جاماندگان

راهپیمایی اربعین حسینی در شهر تهران با عنوان «جاماندگان»  ۱۸ آبان ماه همزمان با روز اربعین حسینی در مسیر میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با حضور پرشور شهروندان برگزار شد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

فرهنگ‌سرای قدس

فرهنگ‌سرای قدس جمعه دوم تیرماه ۱۳۹۶با هشت غرفه و اجرای زنده صحنه‌ای از هشت صبح در مسیر راهپیمایی روز قدس میزبان شهروندان تهرانی بود.
این فرهنگ‌سرا‌ با محوریت شناخت بیشتر مردم با صهیونیست همچنین نشان دادن مردم در پایبندی به آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و بیعت با ولایت فقیه با شعار «من عاشق مبارزه با صهیونیستم» برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و دینی برگزار کرد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

غرفه ۲۲ بهمن

سازمان فرهنگی هنری همزمان با راهپیمایی ۲۲ بهمن با شعار «من انقلابی‌ام‌» و رویکرد «تقویت جریان انقلابی‌گری» در ۸ نقطه  از مسیر راهیپیمایی با غرفه های متنوع میزبان شهروندان بود.
در این ۸ غرفه برنامه هایی همچون؛ خواندن وصیت نامه شهدا، منشور معنوی انقلاب اسلامی، روایت‌گری انقلاب، عکس با شهدای دهه ۸۰، بازی‌های جمعی، ساخت پرچم توسط کودکان، ساخت پرچم با ربان، اجرای کاریکاتور، خطاطی مجموعه شعرهای پیرامون حضرت زهرا (س)، نقاشی انقلاب، قصه‌گویی انقلاب، معرفی گفتمان انقلاب اسلامی، شهرک ترافیک انقلاب، منجنیق، بازی‌های انیمیشنی، اوریگامی، مشاوره، مسابقات قرآنی، ورزشی و خوشنویسی، نمایشگاه کتاب، معرفی مرکز مشارکت‌ها، عضوگیری و فعالیت کانون نخبگان، عضوگیری کانون انقلاب اسلامی و برپایی نماز جماعت برگزار شد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

فرهنگ‌سرای بندگی

فرهنگ‌‌سرای بندگی همزمان با گشایش بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در فضای باز مصلی امام خمینی تهران با برپایی ۲۸ غرفه با عناوین متفاوت از جمله: نمایشگاه کتاب، گفت‌وگوی دینی، حجاب، رادیو رمضان، کتاب من، غرفه رازهای آسمانی، سبک زندگی، سلامت و طب اسلامی، مشاوره و آموزش عمومی برپا شد.
 فرهنگ‌سرای بندگی از ۸ تا ۲۲ خرداد در مصلای تهران هر شب پیش از افطار تا پاسی از شب پذیرای شهروندان بود.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

تولد ماه

ویژه برنامه « تولد ماه» نسشت صمیانه هنرمندان است که به بهانه تولد یکی از هنرمندان پیشکسوت حوزه سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی در موزه هنرهای امام علی(ع) برگزار می شود.
سی‌امین تولد ماه در سال ۱۳۹۶ با برگزاری تولد مسعود رایگان بازیگر سینما و تلویزیون برگزار شد. 

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

چهارشنبه هنر

 «چهارشنبه هنر» یک گفت و گوی صمیمانه بین هنرمندان رشته‌ها و گرایش‌های مختلف هنری با محمود صلاحی رییس پیشین سازمان فرهنگی هنری بود که از ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ آغاز شد و تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد چهارشنبه‌های هنر به صد و سی رسید.  ۴۶ چهارشنبه هنر در سال ۱۳۹۶برگزار شد که صد و سی‌امین نشست آن به صورت مشترک با حضور محمود صلاحی رییس پیشین و سعید اوحدی رییس جدید سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

جشنواره تولید کتاب‌های صوتی

ششمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی، مسابقه‌ای سراسری و اینترنتی است که علاقه‌مندان، کتاب مورد نظر خود را از میان رمان‌ها و داستان‌های مطرح ایران و جهان برگزیده‌اند و در فضای مجازی به پرسش‌های موجود در تارنمای جشنواره پاسخ داده‌اند. این جشنواره از تیر تا دی ماه ۹۶ برگزار شد.در مجموع ۲۴۷۴ نفر با فرستادن ۴۹۸۵ پاسخنامه در این جشنواره شرکت کردند که بر اساس رأی هیئت داوران، ۳۷ نفر برگزیده این جشنواره شدند.

چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان نیز عنوان مسابقه‌ای بود که در آن داوطلبان و علاقه‌مندان از رده‌های سنی و گروه‌های اجتماعی گوناگون، مشارکت ارزشمندی در تولید کتاب‌های صوتی داشتند که در تابستان و پاییز سال 1396 برگزار شد. در این مسابقه ۷۲۹ نفر با فرستادن ۵۱۶۱ فایل صوتی در این جشنواره شرکت کردند که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، ۲۷ نفر به عنوان نفرات برگزیده از سوی هیئت داوران به دبیرخانه چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان معرفی شدند.
آیین پایانی این دو جشنواره به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ و با مشارکت مدیریت امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز چهارشنبه ۹ اسفند در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

همایش « عمری با قرآن»

همایش «عمری با قرآن» هر سال در ماه مبارک رمضان و در ایام ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) برگزار و طی آن از پیشکسوتان رشته‌های مختلف علوم قرآنی به پاس سال‌ها تلاش تجلیل می‌شود.

شانزدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی تهران با عنوان «عمری با قرآن» ۱۹ خرداد با تجلیل از ۷ پیشکسوت قرآنی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

جایزه هنری غدیر

در شهریور ماه سال ۹۶ و همزمان با عید غدیر، چهارمین جایزه هنری غدیر به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری برای تجلیل از چهره‌هایی که در آثارشان به امیرالمؤمنین (ع) ابراز ارادت می‌کنند، در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. عبدالله اسکندری (طراح و چهره‌پرداز)، علی اکبر اشعری (نویسنده و فعال فرهنگی و هنری)، محمد اصفهانی (آهنگساز و خواننده)، غلامرضا سازگار (شاعر و مداح اهل بیت) و حمیدرضا نعیمی (کارگردان و نمایشنامه‌نویس) پنج چهره برگزیده چهارمین جایزه هنری غدیر بودند که جایزه خود را از رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دریافت کردند. 

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

مشق صلوات

در این برنامه که در سال ۹۶ برای سومین بار به صورت کارگاهی و به همت فرهنگ‌سرای بهاران برگزار شد، ۳۲۰ هنرمند خوشنویس از سراسر ایران، «صلوات» را با انواع خطوط نستعلیق، شکسته، ثلث، معلی، نسخ و نقاشی‌خط مشق کردند. در نهایت آثار خلق‌شده توسط استادان داوری شده و برگزیدگان سومین همایش خوشنویسی مشق صلوات مشخص شدند که در آیین اختتامیه در اسفند ماه ۹۶، به ۲۰ نفر از برگزیدگان لوح سپاس و هدیه نقدی اهدا شد. همچنین به ۱۰ نفر از استادان خوشنویس، ۸۲ نفر فوق ممتاز و ۷۱ نفر ممتاز لوح سپاس و هدیه نقدی اعطا شد. 

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

همایش ارتقای کیفیت

چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی از ۱۳ تا ۳۰ دی ماه به همت مرکز مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در باغ کتاب تهران برگزار شد. این جشنواره با هدف شناخت ظرفیت‌ها وتوانمندی‎های موسسات و فعالان فرهنگی در زمینه تولید محصولات فاخر و تشکیل حلقه های مکمل در فعالیت های فرهنگی مردمی، شناسایی و معرفی موسسات و فعالان پیشگام در زمینه تولید محصولات فرهنگی فاخر، تبادل تجربیات بین موسسات و فعالان فرهنگی و ایجاد هم افزایی بیشتر، جذب ایده‌های نو به واسطه توسعه تعاملات و ایجاد فضاهای مناسب، تشویق موسسات و فعالان موفق از طریق ارزیابی محصولات برتر فرهنگی پیش بینی و در محورهای موضوعی فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت، سبک زندگی اسلامی – ایرانی، هویت ملی – دینی، تحکیم و تعالی خانواده و اقتصاد مقاومتی شد. 

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

نوگلان حسینی

یازدهمین دوره از آیین تجلیل از نوگلان حسینی با حضور ۴ هزار مدرسه و ۱۵ هزار دانش‌آموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
این ویژه برنامه با هدف تقویت و انتقال هویت دینی، مذهبی و سیره‌ی اهل‌بیت (ع)، تشویق و ترغیب نوجوانان عاشق اهل‌بیت (ع) و شناسایی استعدادهای بالقوه‌ مداحان نوجوان برای ارائه‌ی مسیر درست برای یازدهمین سال برپا شد.
آیین اختتامیه نوگلان حسینی روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت در آمفی‌تئاتر فرهنگ‌سرای اندیشه با حضور مقامات عالی وزارت آموزش‌وپرورش، جمعی از پیر غلامان اهل بیت، مداحان اهل بیت و دانش آموزان مداح شهر تهران برگزار برگزار شد.
در یازدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی؛ سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، کانون مداحان و شاعران آیینی کل کشور و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی مشارکت داشتند.  

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۳۹۶

جشنواره جوشن
نخستین جشنواره رسانه‌ای دفاع از حرم و جبهه مقاومت چهارشنبه ۳ خرداد با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
این جشنواره در زمینه‌های رسانه‌های دیجیتال، گرافیک، کتاب، فیلم، تولیدات رسانه‌ای، شعر، داستان، زندگی‌نامه، بین‌الملل و کارتون و کاریکاتور با موضوع‌های، دفاع از حریم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق، شهدای مدافع حرم، تشیع بدون مرز، مبارزه رسانه‌ای با استکبار و بوق‌های داخلی و خارجی توسط فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار و ۴۹۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.


نظر شما