جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۴
کد خبر: ۹۶۹۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
مراکز فرهنگی هنری متعددی در سال ۹۶ گشایش یافت که در این گزارش مروری بر این مراکز داریم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در سالی که گذشت، مراکز فرهنگی هنری متعددی شامل فرهنگ‌سرا، خانه فرهنگ، کتابخانه، سالن سینما، نگارخانه و... برای ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان تهرانی افتتاح شد. در این گزارش، مهم‌ترین مراکز افتتاح‌شده سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ را مرور می‌کنیم. 

باغ کتاب تهران
بزرگ‌ترین باغ کتاب خاورمیانه و بزرگ‌ترین کتابفروشی مسقف جهان در تیر ماه سال ۹۶ افتتاح شد. باغ کتاب تهران با فضایی در حدود ۶۵ هزار متر مربع و در مجاورت کتابخانه ملی در تپه‌های عباس‌آباد ساخته شده است. این مرکز فرهنگی عظیم شامل دو بخش خردسال و کودک و نوجوان و بخش بزرگسال و عمومی است. بخش باغ علم نیز سه فاز دارد که شامل بخش‌های دو تا هشت سال، هشت تا دوازده سال و دوازده تا هجده سال است. در آیین افتتاحیه باغ کتاب تهران شخصیت‌هایی مانند علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران همراه با نویسندگان و شاعرانی مانند محمود دولت‌آبادی، مصطفی رحماندوست و... حضور داشتند. 

سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

پردیس سینمایی باغ کتاب
باغ کتاب تهران صرفاً به فروش کتاب اختصاص ندارد و مجموعه‌ای برای استفاده همه اعضای خانواده است. همزمان با جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه ۹۶، پردیس سینمایی باغ کتاب نیز در قالب ۱۰ سالن افتتاح شد. از این تعداد یک سالن به موسیقی، تئاتر و سینما و ۹ سالن به نمایش فیلم‌های سینمایی اختصاص دارد. همه این سالن‌ها کاربری برگزاری همایش را هم دارند و به تکنولوژی‌های روز مجهز هستند. سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب ظرفیت ۴۸۰ نفری دارد و مجموع ظرفیت سالن‌ها ۱۳۰۰ صندلی است. با توجه به تعداد بالای سالن‌های سینمای باغ کتاب، می‌توانید بیشتر فیلم‌های در حال نمایش از جمله فیلم‌های گروه هنر و تجربه را در این مجموعه فرهنگی ببینید.

سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

فرهنگ‌سرای عترت
در تابستان سال ۹۶، ساختمان «سینما تهران» در میدان امام حسین (ع) پس از بازسازی و تجهیز، به فرهنگ‌سرای عترت تبدیل شد. این فرهنگ‌سرا به عنان ستاد مرکزی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ فعالیت می‌کند و تئاترها و برنامه‌های آیینی در آن روی صحنه می‌رود و به نوعی تکمیل‌کننده برنامه‌های فرهنگی مذهبی میدان امام حسین (ع) است. سالن مجهز فرهنگ‌سرای عترت به طور ویژه به نمایش فیلم و اجرای نمایش‌های آیینی می‌پردازد و با توجه به مکان قرارگیری آن، می‌تواند مخاطبان گسترده‌ای جذب کند. 

سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه
این فرهنگ‌سرا به عنوان یک مرکز فرهنگی هنری تخصصی در حوزه کتاب شریف نهج‌البلاغه در دهه فجر انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد. فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه در بوستان کوثر منطقه ۱۲ قرار دارد و در آیین افتتاحیه آن علاوه بر رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور رییس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه نیز حضور داشت. 

سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

نگارخانه استاد قباد شیوا
پردیس تئاتر تهران به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تئاتر کشور با داشتن ۱۰ سالن نمایشی و امکانات مختلف برای فعالیت گروه‌های نمایشی بهمن ماه سال گذشته در جنوب تهران افتتاح شد. یکی از مراکزی که به تازگی و در بهمن ماه سال ۹۶ با حضور هنرمندانی مانند کامبیز درمبخش، بهزاد شیشه‌گران، علی خسروی، فرزاد ادیبی، ساعد مشکی، مجید بلوچ، علی خورشیدپور و اونیش امین الهی در این پردیس افتتاح شد، نگارخانه استاد قباد شیوا طراح و گرافیست مطرح ایرانی بود. در این نگارخانه ۲۰ اثر از مجموعه آثار «پوستر تئاتر» قباد شیوا در قطع ۱۰۰*۷۰ و ۱۰ اثر از هنرمندانی که به مناسبت زادروز قباد شیوا طراحی کرده بودند، به نمایش گذاشته شد. 

سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

پارک کتاب کودک
ایجاد بسترهای لازم برای ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان از مأموریت های همیشگی سازمان فرهنگی هنری بوده است. نخستین «پارک کتاب کودک» با همین هدف در دی ماه سال ۹۵ در فرهنگ‌سرای اشراق گشایش یافت و در تیر ماه سال ۹۶ دومین پارک کتاب کودک در مجموعه فرهنگی شهید مختار سلیمانی منطقه ۱۸ آغاز به کار کرد. این مرکز از سه بخش مجزا تشکیل شده است؛ بخش کارگاهی و قصه‌گویی برای کودکان زیر ۵ سال، بخش مهد کودک برای کودکان ۵ تا ۷ سال و بخش علوم و فنون که برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده است.

سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

سینما پامچال
سینمای خانه فرهنگ پامچال در زمستان ۹۶ بازگشایی شد و اکنون به عنوان تنها سینمای جنوب شرق پایتخت فعالیت می‌کند. در سینما پامچال که در محله مشیریه منطقه ۱۵ واقع شده است، فیلم‌های روز سینماهای کشور به نمایش در می‌آید و ظرفیت سینما ۲۳۰ نفر است. 

سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

خانه‌های فرهنگ مشارکتی
طبق آمار مرکز مشارکت‌های سازمان فرهنگی هنری، در یک سال اخیر مراکز مشارکتی این سازمان رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌اند. یکی از خانه‌های فرهنگ که در سال ۹۶ افتتاح شد، خانه فرهنگ مانا به مدیریت ستاره اسکندری بازیگر شناخته‌شده در خیابان وصال شیرازی بود. خانه فرهنگ مشارکتی رهام در منطقه ۲۱ نیز با امکاناتی مانند کافه کتاب و خانه کودک و برگزاری کارگاه‌های آموزش شهروندی، مسابقات فرهنگی هنری، آموزش رایانه، آموزش هنرهای تجسمی و... پذیرای شهروندان است. خانه فرهنگ آذر هم در بهمن ماه سال جاری در منطقه ۹ گشایش یافت. 


سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟
سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟
سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ چه مراکزی را افتتاح کرد؟

نظر شما