چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۲
کد خبر: ۹۶۹۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالی که گذشت، با برنامه‌های شاخصی میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی بودند که در این گزارش به تعدادی از آنها اشاره شده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تمام روزهای سال ۹۶ با برپایی نمایشگاه‌های متنوع در زمینه هنرهای تجسمی مخاطبان زیادی را به سوی خود کشاندند که چند نمایشگاه شاخص در این گزارش مرور می‌شود.

چند نمایشگاه شاخص در سالی که گذشت

نگارخانه لاله 

از نگارخانه‌هایی است که هر ساله نمایشگاه‌های متنوعی را در پرونده کاری خود ثبت می‌کند و هنرمندان بسیاری آن را به عنوان پاتوق هنری خود می‌شناسند.
در میان نمایشگاه‌های این نگارخانه می توان به چند نمایشگاه شاخص اشاره کرد:
هفتمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر که با همکاری ۷۶ هنرمند شکل گرفته، بيش از ۲۰۰ اثر تجسمی در قالب‌های نقاشی، طراحی، چاپ دستی و فتوآرت، با رويکرد مدرن و معاصر ارائه شده که در يک نگاه می‌توان آثار منتخبی از هنرمندان هشت دهه را در آن مرور کرد. 
نحوه عرضه آثار در اين رويداد به گونه‌ای است که اقشار مختلف جامعه که درآمدهای متوسطی دارند، بتوانند از فرصت داشتن آثار هنری فاخر بهره‌مند شوند. هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه، با هدف توسعه فرهنگی، آثار گران‌بهای خود را به گونه‌ای ارائه کرده‌اند که از يک سو منجر به ايجاد انگيزه برای خريد آثار فاخر و با ارزش شود و از سوي ديگر، ضمن تقويت ذائقه بصری شهروندان به همگانی کردن هنر معاصر ياری رسانند.
 این نمایشگاه تا ۲۵ اسفند ۹۶ برپا بوده و با استقبال بالا و فروش خوبی روبه‌رو شد.

از دیگر نمایشگاه‌های برجسته‌ای که در نگارخانه لاله برپا شد می‌توان به نمایشگاهی با عنوان «نگاه اول» با ۳۸ اثر نقاشی از یعقوب عمامه پیچ، علیرضا حسینی صدر، الناز پیوندی،  پروانه توضیحی، سوسن گلزاری و فاطمه جباری اشاره کرد.
این نمایشگاه فارغ از مسائلی همچون شهرت و سابقه هنرمندان بوده و آن‌ها را با نگاهی نو به طبیعت و جهان پیرامون گرد هم آورده و در شهریورماه سال ۹۶ برپا شد.

نگارخانه لاله در چند سال اخیر با نگاهی ویژه به چاپ دستی، سعی در زمینه‌سازی فعالیت بیشتر هنرمندان در این رشته داشته و «سالانه تبادل چاپ دستی (کارت پستال)» را برنامه‌ریزی و ساماندهی کرده است.
تبادل چاپ دستی (کارت پستال) با هدف تبادل و به اشتراک گذاری تجربیات جدید هنرمندان شکل گرفته و در طول چند دوره علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. این رویداد هر سال در دو بخش بهار و آزاد برگزار می‌شود و در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ نیز توانست با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.

چند نمایشگاه شاخص در سالی که گذشت

گالری پردیس ملت

گالری پردیس ملت نیز در سالی که گذشت با نمایشگاه‌های متعددی علاقه‌مندان هنرهای تجسمی را پذیرا بود. 
نمایشگاه «جنگ به روایت لباس» برای سومین سال متوالی در سالروز عملیات «والفجر ۸» با هدف بهره‌گیری از المان‌ها و مفاهیم جنگ تحمیلی در صنعت طراحی لباس کشور برگزار شد.
اصول طراحى لباس‌ها بر اساس مفاهيم دفاع مقدس مانند: شهادت، وطن پرستى، اسارت، فقر، عشق، از جان گذشتگى، شجاعت، نماد، سرزمين، غيرت، ايثار، حماسه، خاك، وفادارى و ... است.

نمایشگاه «نقش مایه اسب» در قالب موضوع، موتیف و عنصر در نظر گرفته شده است و پیش درآمدی بر بررسی این حیوان اسطوره‌ایی در هنر ایران است.
در این نمایشگاه تکه‌هایی پراکنده در کنار هم جمع شده‌اند تا حضور و حرکت اسب را در نقاشی رصد کنند. انتخاب‌های این نمایشگاه از میان کارها و تلاش‌های نقاشان تاثیرگذار هنر ایران صورت گرفته است.
این نمایشگاه در شهریورماه سال ۹۶ پذیرای علاقه‌مندان بود.

چند نمایشگاه شاخص در سالی که گذشت

نگارخانه مریم

نمایشگاه «از آنان تا من»  حدود ۵۰ اثر با تلاش بر نگاهی نو نسبت به نقاشی‌های کلاسیک دوران رنسانس به نمایش درآمد. در حقیقت هدف از برگزاری این نمایشگاه گروهی، تحلیل و بررسی سیر تفکر و تحول هنرمند از آغاز تا انجام بود؛ از همان نخستین روز بدویت تا به امروز _روزگار انسان معاصر. در این میان آنچه دو سر این کلاف را بر هم گره زده عصر طلایی رنسانس است و نمایشگاه نام برده سعی بر گشودن این گره و نقطه عطف تاریخ هنر داشت؛ تلاش برای آغاز از یک نقطه و پایان یافتن در آن؛ از بدویت انسان غار نشین تا بدویت انسان معاصر. از آنان تا من.
 
چند نمایشگاه شاخص در سالی که گذشت

موزه عکسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر با برپایی چندین نمایشگاه تخصصی عکس سال پرباری را از سر گذراند. 
نمایشگاه عکس تاریخی «دروازه‌های طهران قدیم» بیش از ۴۰ قطعه عکس با چیدمانی متفاوت از دروازه‌های قدیمی تهران که در دوره ناصری ساخته و تا پایان دوره قاجار یکی از مهمترین نمادهای پایتخت بودند به نمایش گذاشته شده است و تا ۳۰ فروردین‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

در نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «کارگران»، ۲۱ قطعه عکس،‌ از عکاسان معاصر کشور و سه چیدمان عکس در اردیبهشت ماه دایر شد. پگاه بهروزفر گردانندگی نمایشگاه را بر عهده داشت و منا هوبه‌فکر، علی آقاربیع، مجید سعیدی، غلام‌رضا حافظ‌القرآن، محمدرضا سلطانی عکاسان این نمایشگاه بودند.

چند نمایشگاه شاخص در سالی که گذشت

فرهنگ‌سرای بهاران

همایش خوشنویسی «مشق صلوات» برای سومین سال متوالی از برنامه‌های شاخص سال ۹۶ در حوزه هنرهای تجسمی بود. در این همایش آثار خلق شده توسط استادان داوری شده و برگزیدگان سومین همایش خوشنویسی مشق صلوات مشخص شدند که به ۲۰ نفر برگزیده در رشته‌های نسخ، نستعلیق، ثلث، شکسته نستعلیق، نقاشی خط و معلی با اهدای لوح سپاس، پرچم جمهوری اسلامی ایران و هدیه نقدی تجلیل شد. همچنین به ۱۰نفر از استادان خوشنویس، ۸۲ نفر فوق ممتاز و ۷۱ نفر ممتاز لوح سپاس و هدیه نقدی اهدا شد. به ۵۰ نفر خوشنویس در سطوح عالی و متوسط که در این همایش حضور داشتند نیز هدایای فرهنگی و گواهی حضور به رسم یادبود اهدا شد.

چند نمایشگاه شاخص در سالی که گذشت

باغ موزه هنر ایرانی

گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی در سال گذشته میزبان چند نمایشگاه شاخص بود.
نمایشگاه نقاشی‌خط نفیسه مردانپور با عنوان «آمد بهار جان‌ها» ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی برپا شد. اشعار مولانا جلال الدین بلخی و حافظ شیرازی محتوای آثار نفیسه مردان پور در این نمایشگاه بود.

نمایشگاه «نقش فیروزه»، آثار حسین نیک‌طلب هنرمند نیشابوری از ۲۷ مرداد ماه با نمایش  ۸۰ اثر از جمله بزرگ‌ترین قلم فیروزه کاری شده میزبان علاقه‌مندان بود. در حاشیه این نمایشگاه، آثار کلاژ پارچه به هنرمندی مهین باغشینی پذیرای هنردوستان بود.

نمایشگاه «عمارت هنر» با نمایش آثار ۱۰۰ هنرمند معاصر شهریور و مهر سال گذشته در این گالری برپا شد. این نمایشگاه با بیش از ۲۰۰ اثر هنری در رشته‌های مختلف شامل نقاشی، نقاشی‌خط، عکس و حجم از یکصد هنرمند مطرح معاصر همچون؛ نصرالله افجه‌ای، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، نصرت الله حسینیان، کامبیز درم بخش، حسین محجوبی، جمشید سماواتیان، ابراهیم فرجی و ... را برگزار شد.
از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه ارائه آثار با قیمت‌های مناسب بود به‌طوری که تمامی دوستداران هنرهای تجسمی امکان خرید اثر را داشته باشند.

نمایشگاه «مروری بر آثار استاد اسفندیار احمدیه» ۴ اسفندماه در باغ موزه هنر ایرانی گشایش یافت و تا ۱۵ اسفندماه پذیرای علاقه‌مندان بود. در این نمایشگاه، ۴۰ اثر از آثار اسفندیار احمدیه با مضامین روایات مذهبی، ماجراهای حماسی، کار و معیشت مردمان کوی و برزن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.


نظر شما