جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۸
کد خبر: ۹۶۹۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
ویژه برنامه نوروزی «نوروزگاه تهران» شنبه چهارم فروردین با حضور رییس سازمان زیباسازی و معاون اجتماعی شهرداری و جمعی از هنرمندان در پیاده‌ راه بلوار کشاورز برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه نوروزی «نوروزگاه تهران» با حضور ولی‌الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی، برزین ضرغامی رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱، ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی،‌ حسن رباطی معاون هماهنگی امور مناطق و عبدالرحیم کرکه آبادی مدیر کل دفتر شهردار تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هنرمندانی همچون؛ رسول نجفی، عبدالجبار کاکایی، اصغر همت و جهانگیر الماسی، شنبه چهارم فروردین در پیاده راه بلوار کشاورز افتتاح شد.
 
در ابتدای مراسم رسول نجفی برای قصه‌گویی هنر شهری پشت تریبون حاضر شد و با تبریک سال نو گفت: چیزی که مشکل جامعه را به شکل شگفت‌انگیزی حل می‌کند، هنر و ادب است و باید گفت وای به حال جامعه‌ای که از هنر عاری باشد. احتیاج ما روز به روز به هنر و به خصوص ادبیات بیشتر می‌شود. درواقع ثروت ما هنر است نه نفت و گاز. در هنر است که بشر متمدن می‌شود. هنر اصیل و سنتی نه هنر بیماری که گرفتار آن شده‌ایم.
 
نوروزگاه تهران در بلوار کشاورز افتتاح شد

در ادامه برزین ضرغامی رییس سازمان زیباسازی تهران با تبریک فصل بهار از هنرمندان، معاونان و مدیرانی که در برپایی این برنامه نوروزی نقش داشته و حمایت کرده‌اند تشکر کرد و گفت: از جمله اهدافی که شهردار تهران ارائه کرده‌اند، توجه به حوزه فرهنگ و هنر و ارتقای کیفیت زندگی شهری است که برای آن مجموعه برنامه‌هایی طراحی شده که برنامه نوروزی امروز یکی از آن‌هاست که با حضور، استقبال و راهنمایی هنرمندان ادامه پیدا خواهد کرد. شهردار تهران معتقد است که اگر قرار است برنامه فرهنگی هنری در تهران برگزار شود باید با مشورت صاحبان فکر، فرهنگ و هنر باشد.
 
در این مراسم اصغر همت رییس خانه تئاتر و بازیگر تئاتر و سینما گفت: خوشبختانه سال‌های زیادی است که شهردار و شهرداری‌ها به وظیفه اصلی خود توجه نشان داده‌اند. بحث اصلی که شهرداری‌ها در تمام دنیا دارند بحث حوزه فرهنگ و هنر است چون به این نتیجه رسیده‌اند که از این حوزه می‌توانند نهایت استفاده را برای پیشبرد تمام برنامه‌هایی که در شهر می‌خواهند اجرا کنند داشته باشند. بسیار خوشحالم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم.
 
در پایان ولی الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: اگر نگاهی به سابقه شهرداران قبل و بعد از انقلاب کنیم، دکتر نجفی از معدود شهردارانی است که یک عنصر کاملا فرهنگی است به همین دلیل در برنامه‌های ایشان بحث پرداختن به حوزه فرهنگ از برجستگی بیشتری برخوردار است و شعار اینکه تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی با حضور همه شهرودان تهرانی باشد، جایگاه پر رنگی دارد. به همین دلیل امسال برنامه‌های متنوع و متعددی را در گستره شهر تهران پیش بینی کرده‌اند که شادی، نشاط و خوشحالی را برای مردم عزیز تهران و شهروندانی که در این روزها از تهران دیدن می‌کنند به ارمغان بیاورد.
   
وی افزود: برای این روزها ۱۶ نوروزگاه پیش‌بینی شده است که پراکنده در قسمت‌های مختلف تهران وجود دارد. همچنین سه نوروزگاه به صورت فرا منطقه‌ای در برج میلاد، حرم مطهر امام خمینی و بلوار کشاورز وجود دارد. در کنار آن ۱۳ نقطه شهری با رویکرد استفاده از موقعیت‌های محلی، نمایش موسیقی محلی و برنامه‌های شاد اجرا می‌شود.

 نوروزگاه تهران در بلوار کشاورز افتتاح شد

شجاع پوریان گفت: همچنین ۱۲ ایستگاه استقبال در حوالی مختلف ورودی شهر و همچنین پایانه‌ها و فرودگاه‌ها طراحی شده که شهروندان تهرانی بتوانند اطلاع بیشتری از برنامه و تورهایی که در این روزها برگزار می‌شود، داشته باشند. به عدد سال ۱۳۹۷، ۹۷ غرفه اطلاع رسانی در سطح شهر تهران داریم که اطلاعات لازم از برنامه‌ها را به همراه بسته‌های فرهنگی، نقشه‌های تهران، اطلاعات تورهای یک و نیمروزه و مراکز دیدنی را در اختیار شهروندان قرار دهند. همچنین برای اولین بار ۱۵ ایستگاه اکران فیلم سیار پیش‌بینی کرده‌ایم و تمام مناطق از ۲۰ اسفند تا ۱۱ فروردین برنامه‌های متنوع داشته و خواهند داشت. ما آغاز راه هستیم و برای سال جدید برنامه‌های متنوع‌تری خواهیم داشت.
   
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان از بخش‌های مختلف، سازمان‌ها و نهادها تشکر کرد و گفت: برنامه امروز به همت سازمان زیباسازی و سازمان فرهنگی هنری انجام شد که از تمام تلاش آن‌ها قدردانی می‌کنم.

در پایان معاونان، مدیران و هنرمندان حاضر در مراسم از غرفه‌های پیاده راه بلوار کشاورز بازدید کردند.
 
ویژه‌برنامه «نوروزگاه تهران» در چهار بخش هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، آفرینش‌های ادبی و موسیقی و سرود از ۴ تا ۱۱ فروردین برگزار می‌شود.
بخش هنرهای تجسمی شامل نمایشگاه‌های عکس، کاریکاتور، پوستر، صنایع دستی، کارگاه‌های سفالگری، خوش‌نویسی، کاریکاتور چهره، چاپ دستی، عکاسی قدیمی، عکاسی میدانی، هنر کودک، تصویرسازی، قلم زنی و هنرهای محیطی است.
بخش هنرهای نمایشی شامل اجراهای تئاتر خیابانی و میدانی، عروسک‌های غول پیکر، طنز موقعیت، خیمه‌شب‌بازی، پانتومیم، عروسک‌های مکانیکی، کارگاه ساخت عروسک، نقالی و نمایش‌های فرم است.
 
بخش آفرینش‌های ادبی شامل نمایشگاه شعرهای منتخب نوروزی به انتخاب محمدعلی بهمنی و عبدالجبار کاکایی، شعرخوانی به مناسبت روز پدر و میلاد امام علی(ع) و کارگاه حافظ‌خوانی با حضور محمدرضا سهرابی‌نژاد، کمال شفیعی، امیرحسین متولیان و مهرنوش قربانعلی است.
 
و بخش موسیقی و سرود شامل چاووشی خوانی، نوروز خوانی، منقبت خوانی و اجرای برگزیده‌های موسیقی نواحی با حضور هنرمندان مطرح موسیقی مقامی و آیینی استان‌های کشور است.
 
«نوروزگاه تهران» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ۴ تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ در پیاده راه بلوار کشاورز میزبان علاقه‌مندان است.

(گزارش از : مهدی نوروزوندیان)
نظر شما