جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۲
کد خبر: ۹۷۰۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
یکی از مراکز هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موزه عکسخانه شهر است که در عید میزبان شهروندان است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موزه عکسخانه شهر اولین موزه تخصصی-کاربردی در ایران و خاورمیانه است که در اردیبهشت ماه ۱۳۷۴ در فضایی با مساحت ۲۵۰ متر مربع با کوشش بهمن جلالی تاسیس شد. از آنجا که «عکسخانه» عنوانی بوده است برای عکاسی‌های قدیم، به همین دلیل نام موزه عکاسی ایران با توجه به پیشینه آن «موزه عکسخانه شهر» انتخاب شده است.

آشنایی با دوربین‌ها و وسایل عکاسی با قدمتی بیش از یک قرن

این موزه شامل بخش‌های مختلفی از جمله «دوربین‌ها»، «وسائل و ابزار قدیمی عکاسی» و بخش «نمایشگاه عکس» است که قدمت برخی از این وسائل به بیش از یک قرن می‌رسد. نمونه‌هایی سالم از دوربین‌های دستی کداک و آکفا که تنها در آفتاب عکس می‌گرفتند، سه پایه‌های قدیمی، جعبه‌های عظیمِ پایه دار عکاسان حرفه‌ای و بسیار اجزای ریز و درشت دیگر، دیدنی‌های جذاب عکسخانه شهر را تشکیل داده است. 

یکی از بخش‌های این موزه دو نمایشگاه برای نمایش آثار مختلف در زمینه عکس و فیلم است. در نمایشگاه شماره یک دوربین‌های قطع بزرگ از بدو اختراع تا سال ۱۹۰۰ میلادی و ابزار و ادوات مختلف عکاسی برای ظهور و ثبوت عکس قرار دارد. این فضای نمایشگاهی محل برپایی نمایشگاه‌های موقت یا دوره‌ای موزه از جمله نمایشگاه‌های عکس از عکاسان معاصر و مجموعه‌داران خصوصی و همچنین نمایش عکس‌های قدیمی از آرشیو موزه است. در نمایشگاه شماره دو دوربین‌های قطع متوسط و کوچک مربوط به سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ میلادی به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر این پروژکتورهای پخش اسلاید و چند دوربین فیلمبرداری نیز به چشم می‌خورد. همچنین یک نمونه استودیوی قدیمی نیز به زیبایی این گالری افزوده است.

آشنایی با دوربین‌ها و وسایل عکاسی با قدمتی بیش از یک قرن

در کتابخانه این موزه کتاب‌ها، مجلات و نشریات منتشر شده در حوزه عکاسی به زبان فارسی و انگلیسی نگهداری می‌شوند. لابراتور چاپ عکس و ظهور فیلم نیز از دیگر بخش‌های این موزه است. در موزه عکسخانه عکس‌های قدیمی برای شناساندن گوشه‌هایی از تاریخ تصویری ایران و نمایشگاه عکس‌های معاصر برای معرفی عکاسان پیشکسوت و جدید برگزار می‌شود.

موزه عکسخانه در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز قرار دارد و بازدید از آن در تمام روزهای هفته از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ (جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۶) امکان‌پذیر  است.

نمایشگاه عکس تاریخی «دروازه‌های طهران قدیم» بیش از ۴۰ قطعه عکس با چیدمانی متفاوت از دروازه‌های قدیمی تهران که در دوره ناصری ساخته و تا پایان دوره قاجار یکی از مهمترین نمادهای پایتخت بودند به نمایش گذاشته شده است و تا ۳۰ فروردین‌ماه در موزه عکسخانه شهر پذیرای علاقه‌مندان است.
نظر شما