جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۰
کد خبر: ۹۷۰۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
خانه پدری شهید مصطفی چمران از مکان‌های نادری است که با سبک معماری ایرانی اسلامی (اواخر دوره قاجار) در یکی از محله‌های قدیمی تهران ساخته شده و بازدید از آن در بهار حال و هوای دیگری دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانه پدری شهید چمران پس از بازسازی در تیرماه ۱۳۸۷ با فراهم آوردن امکانات بازدید عمومی، افتتاح و تبدیل به موزه شهید دکتر چمران شد. منزل پدری شهید چمران واقع در بازار تهران، چهارراه سیروس از حدود سال ۱۳۳۰ محل سکونت خانواده بود. این بنا با مساحتی بالغ بر ۲۴۴ مترمربع، به عنوان نمونه‌ای از معماری اواخر دوره قاجار، در محله چاله‌میدان قرار دارد که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران (پدر دکتر چمران)، به خانه‌موزه تبدیل شده است.

گذر از دوره قاجار در خانه موزه شهید چمران

شهید مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در  قم متولد شد و سال ۱۳۶۰ در جریان جنگ تحمیلی در دهلاویه خوزستان به شهادت رسید. تلاش‌ها و موفقیت‌های او در زمینه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی باعث شده تا دکتر مصطفی چمران به عنوان یکی از رجال صاحب‌نام معاصر ایران شناخته شود. 

این خانه‌موزه دارای سه حیات بیرونی، اندرونی و خلوت و سه سالن است. در سالن اول مدارک و مدارج شهید مصطفی چمران به نمایش گذاشته شده و عکس‌های جوانی و نوجوانی این شهید روی دیوار نصب شده است. 

سالن دوم که مهمترین و بخش اصلی موزه است، برای پذیرایی از مهمانان اختصاص یافته، مهمترین تصاویر فعالیت شهید مصطفی چمران در کردستان، لبنان، آمریکا و تعدادی از تابلوهایی که این شهید آنها را نقاشی کرده، به نمایش گذاشته شده است.

در سالن سوم خانه نیز تصاویری از فعالیت‌ها و مبارزات شهید چمران در استان خوزستان به چشم می‌خورد.

گذر از دوره قاجار در خانه موزه شهید چمران

حیات خلوت این خانه، مطبخ خانه بوده، وسایل قدیمی که خانواده پدری شهید چمران برای پخت و پز از آن استفاده می‌کردند، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وجود آب انبار از دیگر بخش‌های این خانه است که در حال حاضر به کتابخانه و سالن کنفرانس تبدیل شده است.

خانه موزه شهید دکتر مصطفی چمران در خیابان ۱۵خرداد، سرپولک، کوچه کمال بشیری، پلاک ۷ واقع شده و ساعات بازدید از آن ۹ تا ۱۷ است.

نظر شما